Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Wat is het verschil tussen content marketing en inbound marketing?

Anno 2024 vliegen de marketingtermen je om de oren en we begrijpen maar al te goed dat dit soms voor verwarring kan zorgen. Wij willen ervoor zorgen dat jij door de bomen het bos nog kan zien. Daarom gaan we in deze blog dieper in op het verschil tussen content marketing en inbound marketing. Twee begrippen die dikwijls nog eens met elkaar verward worden.

Sophie Hodak
Sophie Hodak Geplaatst op 23 juni 2021 Laatste update op 13 maart 2024
Too long to read
  • Door de opkomst van het internet en de steeds slimmer wordende consument is het vandaag de dag belangrijk om al in de oriënterende fase van de customer journey aanwezig te zijn met je marketing activiteiten.
  • Content marketing focust op het binden van een doelgroep aan je merk of bedrijf door relevante en waardevolle content aan te bieden.
  • Inbound marketing focust zich vooral op het begeleiden van je doelgroep door de customer journey.
  • Inbound marketing maakt gebruik van de opgebouwde relatie en richt zich meer op conversie en verkoop.
  • Content marketing kan gezien worden als een onderdeel van je inbound marketing strategie.

In de afgelopen jaren heeft er een duidelijke shift plaatsgevonden in de marketingwereld. Marketing activiteiten waren grotendeels gericht op het direct verkopen van producten en/of diensten. Sinds de opkomst van het internet zijn consumenten echter slimmer geworden. Voordat dat zij zich tot een koopbeslissing wenden oriënteren ze zich vaak op het internet. En sinds organisaties hebben ingezien dat je consumenten al vroeg in de oriëntatiefase kunt beïnvloeden is de focus van marketing strategieën veranderd. 

Vroeger was het vooral belangrijk om aanwezig te zijn in de beslissende fase van de klantreis. Vandaag de dag is het steeds belangrijker geworden een meerwaarde te bieden in elke fase van de klantreis.

De verschillende fase van de customer journey

Om ervoor te zorgen dat je al in de oriënterende fase of de ‘awareness stage’ invloed kunt uitoefenen op je doelgroep zijn er verschillende marketingstrategieën die je kunt toepassen. In deze blog bespreken content marketing en inbound marketing. Wat betekenen ze? Wat zijn de verschillen? En waarin vertonen ze overeenkomsten?

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat je doelgroep jou kan vinden op de momenten dat ze naar bepaalde kennis of expertise op zoek zijn. Je doelgroep zit met bepaalde vragen of ze zijn op zoek op welke manier ze hun doelstellingen kunnen bereiken.

Deze strategie moet ertoe leiden dat je direct met je juiste doelgroep in contact komt, zonder dat je ze een marketingboodschap onder de neus wilt duwen (pull vs push). Zodra deze groep op je website is beland wil je hen begeleiden door de customer journey om uiteindelijk een deal te sluiten. Dit doe je aan de hand van content die in lijn ligt met de vragen, verwachtingen en doelstellingen van je doelgroep.

Gevonden worden door jouw doelgroep dankzij inbound marketing

Wil je nog meer weten over inbound marketing? Lees dan zeker onze blog over ‘wat is inbound marketing?’ Hierin gaan we nog dieper in op deze marketing strategie.

Wat is content marketing?

Het Content Marketing Institute omschrijft content marketing als een strategische marketing opvatting waarbij de focus ligt op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk omschreven doelgroep aan te trekken en te behouden. Hierbij draait het dus meer om voortdurend in contact te staan met je doelgroep zonder dat er direct sprake is een customer journey. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een influencer die een wekelijkse blog schrijft waarin hij/zij zijn/haar doelgroep wil inspireren met nieuwe, gezonde en eenvoudige gerechten. Of een YouTuber die wekelijks instructievideo’s deelt over home workouts. Het kan dus prima dat er iemand wekelijks deze blog of video’s bezoekt zonder dat deze persoon zich verder in customer journey beweegt. 

Content marketing bestaat uit veel verschillende formats. Zoals hierboven al aangehaald kun je denken aan terugkerende blogs of YouTube video’s. Maar je kunt ook aan content marketing doen door content via mail te versturen of actief te zijn op sociale media zoals LinkedIn, Facebook of Pinterest.

Wat is content marketing?

Wat is het verschil tussen content marketing en inbound marketing?

Je zal het waarschijnlijk al vermoeden. Content marketing en inbound marketing zijn niet hetzelfde, maar ze hebben wel nauw met elkaar te maken. Het gaat in beide gevallen om marketingstrategieën die je doelgroep willen helpen aan de hand van relevante en waardevolle content. Maar waarin verschillen ze dan wel?

Content marketing focust zich meer op het binden van een doelgroep aan je merk of bedrijf. Een groot voordeel hiervan is dat je waarschijnlijk sneller in de top of mind van je doelgroep zit. Dat is erg handig voor wanneer deze doelgroep in de toekomst met vragen of problemen zit.

Inbound marketing is daarentegen meer gericht op conversie. Met deze strategie ben je er meer op gefocust om je doelgroep door de customer journey te begeleiden en uiteindelijk een deal te sluiten.

In feite kun je concluderen dat content marketing onder de vleugel van inbound marketing valt. Het een kan niet zonder het ander. Content marketing helpt je bij het opbouwen van een vertrouwensrelatie en inbound marketing kun je gebruiken om meer conversie en verkopen uit je relaties te halen.

Wil je beginnen met inbound marketing? Download onze gratis inbound marketing campagne checklist.

Inbound marketing campagne checklist