Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Wat is inbound marketing?

Duik dieper in de wereld van inbound marketing. We vertellen je niet alleen wat inbound marketing inhoudt, maar ook waarom het belangrijk is en wat het je oplevert. Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en tastbare tips voor een succesvolle strategie!

Sophie Hodak
Sophie Hodak Geplaatst op 6 juni 2021 Laatste update op 15 maart 2024
Too long to read
  • Met inbound marketing zorg je ervoor dat je zichtbaar bent op het juiste moment, bij de juiste persoon en met de juiste content
  • De inbound methodologie is een marketing methode waarbij je duurzame relaties met je doelgroep opbouwt om je organisatie te laten groeien.
  • Volgens HubSpot bestaat de inbound methodologie uit 3 fases: attract – engage – delight
  • Outbound marketing (push) verschilt van inbound marketing (pull) door een marketingboodschap over te brengen op momenten dat je doelgroep hier niet naar op zoek is. (Bv. een video-advertentie tijdens je YouTube video)
  • Outbound marketing activiteiten kunnen je inbound marketing strategie goed aanvullen. 
  • Dankzij de opkomst van het internet zijn consumenten steeds slimmer geworden. Inbound marketing zorgt ervoor dat je als een betrouwbare tussenpersoon gezien wordt.
  • Inbound marketing is een ondersteuning voor je sales afdeling door je potentiële klanten door hun klantreis te begeleiden.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing draait helemaal om het aantrekken van klanten op een vriendelijke en behulpzame manier, zonder ze het gevoel te geven dat ze lastiggevallen worden. Stel je voor dat je een behulpzame vriend bent die altijd klaarstaat met goede adviezen en tips, precies wanneer je vrienden deze nodig hebben. Dat is exact hoe inbound marketing werkt: je biedt nuttige informatie en oplossingen aan mensen aan die het kunnen gebruiken.

In plaats van te roepen en schreeuwen over hoe geweldig jouw producten of diensten zijn (zoals bij traditionele reclames – of outbound marketing – vaak gebeurt), helpt inbound marketing je om op een natuurlijke manier op te vallen. Je maakt bijvoorbeeld leuke en interessante artikelen, handige gidsen of leerzame video’s over onderwerpen die jouw potentiële klanten aanspreken.

Door regelmatig waardevolle informatie te delen gaan mensen je uiteindelijk zien als een expert op jouw gebied. Ze komen naar jou toe wanneer ze hulp nodig hebben. En omdat je al hebt laten zien dat je veel weet en graag helpt, is de kans groot dat ze aan jou denken wanneer ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt. Zo bouw je op een natuurlijke manier een goede band op met je klanten, zonder te pushen of te storen.

De mensen die via inbound marketing bij je komen, kosten gemiddeld 61% minder dan de mensen die je via andere manieren probeert te bereiken.

Het uiteindelijke doel van inbound marketing is niet alleen om de aandacht van mensen te trekken, maar ook om een vertrouwensband met je doelgroep op te bouwen. Dit vertrouwen zorgt ervoor dat ze eerder aan jou denken wanneer ze klaar zijn om een beslissing te nemen. Jij hebt immers al bewezen dat je betrouwbaar en deskundig bent.

Met inbound marketing transformeer je dus vreemden tot bezoekers en vervolgens tot klanten. Als je het echt goed doet creëer je uiteindelijk zelfs fans die jouw boodschap verder verspreiden. Door te zorgen voor waardevolle relaties en positieve ervaringen laat je jouw bedrijf op een natuurlijke en duurzame manier groeien.

Waarom inzetten op inbound marketing?

Inbound marketing helpt je om op een slimmere en voordeligere manier nieuwe klanten te vinden. 

Stel je voor: in plaats van veel geld uit te geven aan advertenties waar mensen misschien niet eens op zitten te wachten, richt je je alleen op de doelgroep die jou op dat moment nodig heeft. Trek met inbound marketing op een natuurlijke manier mensen naar je toe die al interesse hebben in wat je te bieden hebt. En raad eens? Het is ook nog eens een stuk goedkoper! 

Onderzoek van Invesp laat zien dat de mensen die via inbound marketing bij je komen gemiddeld 61% minder kosten dan de mensen die je via andere manieren bereikt. En hoe langer je bezig bent met inbound marketing, hoe goedkoper het wordt. Na vijf maanden kan de prijs per nieuwe klant met wel 80% dalen.

Nog iets cools: content marketing – een groot deel van inbound marketing – kost 62% minder dan de ‘ouderwetse’ vormen van marketing. En bovendien zorgt het voor drie keer zoveel klanten. Alsof dat nog niet genoeg is, laten cijfers ook zien dat inbound marketing een positieve invloed heeft op het conversieratio. Zo kan je het aantal bezoekers dat converteert naar klant verdubbelen van gemiddeld 6% naar wel 12%. 

Kortom, inbound marketing is niet alleen vriendelijker voor je portemonnee. Het zorgt er ook voor dat meer mensen jouw website bezoeken én converteren.

De inbound marketing strategie in 3 fases

We onderscheiden drie fases bij inbound marketing om een bezoeker naar je website te krijgen, maar ook fan van je worden. Laten we eens kijken hoe dat in z’n werk gaat:

1. Aantrekken – Attract

Allereerst wil je dat de juiste mensen je website weten te vinden. Dit zijn de mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Je kunt dit doen door handige en interessante informatie te delen, zoals blogartikelen of social media posts. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is ook super belangrijk, want dat helpt je om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Hoe beter je te vinden bent, hoe meer bezoekers je krijgt!

2. Betrekken – Engage

Nu mensen je website hebben gevonden, wil je dat ze blijven hangen en meer over jou en je producten of diensten te weten komen. Dit is het perfecte moment om ze iets waardevols aan te bieden. Denk aan een gratis gids, korting of een webinar. Zo bouw je vertrouwen op en laat je zien dat je echt wat te bieden hebt. Deze fase is ook heel geschikt om contactgegevens te verzamelen, zodat je in contact kunt blijven.

3. Enthousiasmeren – Delight

De laatste stap is om van je klanten echte fans te maken. Dit doe je door ze steeds weer te verrassen met nuttige informatie en ze te helpen waar je maar kunt. Laat ze het meeste uit jouw producten halen en help ze met tips en tricks. Met automatische mails (marketing automation) is dit zelfs op grote schaal mogelijk, zonder dat het je veel tijd kost. Zo blijf je in beeld bij je klanten en zullen ze eerder aan jou denken als ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt.

Door deze 3 stappen te volgen, zorg je ervoor dat mensen niet alleen bij jou komen voor wat ze nodig hebben. Ze komen ook graag bij je terug en, als je het echt goed doet, worden zelfs je promotors!

3 fases van het inbound marketing flywheel

De buyer journey toegepast op het HubSpot flywheel

In de wereld van inbound marketing worden vreemden vrienden en worden vrienden uiteindelijk fans van jouw bedrijf. Deze klantreis noemen we de ‘buyer journey’. Doorloopt iemand in de ideale situatie de drie eerder genoemde fases, dan zorgt één klant uiteindelijk voor meer klanten. Daarom noemen we dit model ook wel het vliegwiel. We leggen het uit:

1. Vreemden – Strangers

Het begint allemaal met vreemden die jou nog niet kennen, maar wel op zoek zijn naar informatie. Door jouw nuttige en interessante content te ontdekken, beginnen deze nu nog vreemden aandacht aan jouw merk te schenken. Creëer bijvoorbeeld waardevolle blogposts of trek gericht de aandacht op social media.

2. Geïnteresseerden – Prospects

Een deel van deze vreemden wordt geïnteresseerd en wil meer weten. Dit is jouw kans om een gesprek te starten. Bied ze bijvoorbeeld iets waardevols aan, zoals een gratis e-book of een handige checklist in ruil voor hun e-mailadres. Zo bouw je een enorm waardevolle database op.

3. Klanten – Customers

Door meer interactie te hebben met je doelgroep, zorg je voor herkenbaarheid en autoriteit. Een vruchtbare basis om deze doelgroep uiteindelijk te converteren in klanten. Je hebt hun vertrouwen gewonnen en ze zijn klaar om iets bij je te kopen. Maar het stopt hier niet!

4. Promotors

Als deze klanten echt blij zijn met wat ze hebben gekregen, kunnen ze promotors van jouw merk worden. Ze vertellen hun vrienden en familie hoe geweldig jouw bedrijf is. Zo begint het avontuur weer opnieuw met nieuwe vreemden die jouw content ontdekken.

Wat is inbound marketing?

Dit hele proces is als een draaiend wiel, waarbij elke tevreden klant helpt nieuwe mensen aan te trekken naar jouw bedrijf. En dat is het mooie van inbound marketing: het bouwt relaties op en creëert fans van jouw merk.

Wat is het verschil tussen inbound en outbound marketing?

Inbound

Inbound marketing is alles behalve een marketingtrucje; het is een manier van denken die door het hele bedrijf heen leeft. Het betekent dat niet alleen het marketingteam, maar ook de collega’s van sales en klantenservice zich helemaal inleven in de klant. Ze werken samen om klanten te helpen hun doelen te bereiken en eventuele hindernissen uit de weg te ruimen.

Bij inbound marketing zet je de kenners van je bedrijf in de schijnwerpers. Deze experts delen proactief hun kennis en geven advies. Dit zorgt voor een positief gevoel bij de klant. Vertrouwen en goodwill zijn heel veel waard en betalen zich op de lange termijn terug.

Outbound

En wat is dan outbound? Bij outbound gebruik je vooral kanalen die een boodschap uitzenden op (vaak) hinderlijke momenten. Denk aan reclames in tijdschriften, telemarketing tijdens het avondeten of reclames op radio en tv.

De boodschap van outbound marketing is vooral gericht op het promoten van een product of dienst. Dat wil niet zeggen dat we bij inbound nooit over het product praten. We brengen het zeker onder de aandacht, maar alleen als het echt relevant is en de klant verder helpt.

Om bekendheid te krijgen voor je merk en product is outbound marketing nog steeds belangrijk. Het heeft zeker nog een functie, maar het is de kunst om er slim mee om te gaan in je strategie. Combineer het met inbound op een manier die zowel respectvol is naar je potentiële klanten als effectief voor je bedrijf.

Inbound marketeer vs outbound marketeer

Inbound marketing voorbeeld

Stel je voor: ‘Software Cloud Solutions’, een fictief B2B-bedrijf dat cloud-based project management tools verkoopt. Ze willen hun verkoopcijfers verhogen, maar op een manier die past bij het moderne bedrijfsleven. Ze kiezen voor inbound marketing en zetten een strategie op met in gedachten de fases van het vliegwiel: Aantrekken, Betrekken, en Enthousiasmeren.

Fase 1: Aantrekken

Software Cloud Solutions begint met het creëren van content die relevant is voor hun doelgroep: projectmanagers en IT-professionals. Ze publiceren een reeks blogposts over ‘Efficiënt projectmanagement in het digitale tijdperk’ en ‘Hoe cloud-technologie teams dichter bij elkaar brengt’. Deze posts optimaliseren zij voor zoekmachines op relevante zoekwoorden. Zo maken ze de content organisch vindbaar voor potentiële klanten die op zoek zijn naar informatie over projectmanagement of cloud-based oplossingen. De onderwerpen kozen ze op basis van pijnpunten en verlangens van de doelgroep. Om tot de meest relevante contentideeën te komen, kaderden ze van te voren duidelijk de doelgroep af. Ze maakten meerdere persona’s (gedetailleerde beschrijving van een fictief persoon) en kropen in de huid van de doelgroep.

Fase 2: Betrekken

Bezoekers die de blogposts interessant vinden, zien een call-to-action (CTA) om een gratis e-book te downloaden: “10 Strategieën voor Effectief Projectmanagement met Cloud Tools”. Om het e-book te ontvangen, vullen ze een eenvoudig formulier in waarbij ze hun naam en e-mailadres opgeven. Hierdoor verzamelt Software Cloud Solutions waardevolle leads. Bovendien organiseren ze webinars waarin ze dieper ingaan op de thema’s van de blogposts en het e-book. Zo ontstaat er directe interactie met potentiële klanten.

Fase 3: Enthousiasmeren

Nu Software Cloud Solutions de contactgegevens van geïnteresseerde leads heeft, beginnen ze met een e-mailcampagne gericht op lead nurturing. Deze e-mails bevatten niet alleen meer waardevolle informatie en tips, maar introduceren ook langzaam de voordelen van hun project management tools. Klanten die de tool uitproberen en positieve feedback leveren, moedigen ze aan de tool aan te schaffen. Tevreden klanten worden vervolgens uitgenodigd om deel te nemen aan een referral programma, wat ze hopelijk aanspoort ambassadeur van Software Cloud Solutions te worden.

Resultaat

Door deze inbound marketing strategie voelen potentiële klanten zich gewaardeerd en ondersteund in plaats van ‘verkocht’. Ze hebben een positieve associatie met Software Cloud Solutions. Niet alleen vanwege de nuttige content, maar ook door de persoonlijke aandacht en de kwaliteit van de aangeboden oplossingen. Dit leidt tot hogere conversiepercentages van leads naar klanten en een sterke, loyale klantenbasis die geneigd is het bedrijf aan te bevelen bij anderen.

Inbound marketing kanalen

Inbound marketing maakt slim gebruik van verschillende kanalen om de doelgroep op een natuurlijke manier te betrekken en te overtuigen. Elk kanaal heeft zijn eigen kracht in het aantrekken en behouden van klanten:

1. Content Marketing

Deze methode draait om het delen van nuttige en relevante content met je doelgroep. Denk hierbij aan blogposts, e-books en infographics. Creëer content die antwoord geeft op vragen van je doelgroep, oplossingen heeft voor pijnpunten of hen nieuwe inzichten verschaft. 

Voor Software Cloud Solutions betekende dit het creëren van artikelen en een e-book over effectief projectmanagement, waarmee ze hun expertise deelden en tegelijkertijd waarde boden aan hun doelgroep.

2. SEO (Zoekmachineoptimalisatie)

SEO zorgt ervoor dat je content gevonden wordt door zoekmachines en hoog scoort in de zoekresultaten. Dit is cruciaal om organisch verkeer naar je website te leiden. 

Software Cloud Solutions optimaliseerde hun content met relevante zoekwoorden. Zo konden potentiële klanten hen gemakkelijk vinden in de gratis resultaten van zoekmachines wanneer ze zochten naar oplossingen voor projectmanagement.

3. Social media

Via platforms zoals Facebook, LinkedIn en X kun je rechtstreeks communiceren met je doelgroep, je content delen en interacties aangaan.

Software Cloud Solutions gebruikt social media om hun blogposts te promoten en directe gesprekken aan te gaan met geïnteresseerde volgers. Het bereik en betrokkenheid werd hierdoor vergroot, evenals (niet geheel onbelangrijk) de herkenbaarheid en het vertrouwen.

4. Marketing Automation

Marketing automation helpt bij het automatiseren van repetitieve taken zoals bij e-mailcampagnes. Zo stuur je op het juiste moment gepersonaliseerde berichten naar je leads. 

Voor Software Cloud Solutions was het essentieel om opgevolgde communicatie te versturen naar gebruikers die hun e-book hadden gedownload. Door marketing automation toe te passen konden ze hen verder betrekken bij het merk en uiteindelijk naar een aankoop leiden met relatief weinig inspanning.

5. SEA (Search Engine Advertising)

Dit kanaal omvat betaalde advertenties in zoekmachines, waarmee je snel bovenaan de zoekresultaten kunt verschijnen voor specifieke zoektermen. 

Software Cloud Solutions zette SEA in om direct zichtbaar te zijn voor mensen die zochten naar projectmanagement oplossingen. Dit zorgde voor onmiddellijk meer verkeer en meer leads.

Door deze kanalen strategisch in te zetten, kon Software Cloud Solutions een holistische inbound marketing strategie uitvoeren die niet alleen de aandacht trok, maar ook duurzame relaties met klanten opbouwde.

Download de inbound marketing campagne checklist

Inbound marketing met HubSpot

Als het aankomt op het effectief inzetten van inbound marketing is HubSpot software een echte game-changer. HubSpot biedt een reeks tools die elk aspect van inbound marketing vereenvoudigt. En het mooie van alles is dat het allemaal op één plaats te vinden is. Laten we eens kijken hoe HubSpot dit doet en welke tools hierbij kunnen helpen.

  1. E-mailmarketing: met HubSpot kun je op schaal e-mail marketingcampagnes opzetten die gelezen worden én effectief zijn. Je kunt zelfs e-mails automatisch versturen op basis van wat mensen op je website doen.
  1. Website en blogs: het HubSpot CMS maakt het eenvoudig om een mooie website of blog te maken. Zo kun je makkelijk informatie delen die jouw klanten interessant vinden.
  1. SEO-tools: deze tools bieden handvatten om je website te optimaliseren waardoor je beter vindbaar bent in zoekmachines als Google. Zo bereik je organisch meer bezoekers die interesse hebben in informatie of content die jij te bieden hebt.
  1. Social Media Management: HubSpot helpt je om actief en slim gebruik te maken van social media. Je kunt bijhouden wat mensen over je zeggen en gemakkelijk berichten delen.
  1. CRM (Customer Relationship Management): het HubSpot CRM is een systeem om al je klantinformatie bij te houden. Zo weet je altijd wie je klanten zijn en wat ze nodig hebben.
  1. Analytics: met HubSpot kun je precies zien hoe goed je marketingactiviteiten presteren. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel mensen je e-mails openen of hoe vaak ze je website bezoeken.

Door al deze tools te gebruiken, kun je makkelijker met je klanten praten en ze precies geven wat ze nodig hebben. Zo bouw je duurzame relaties op. Dat is waar inbound marketing allemaal om draait!

7 Tips voor een succesvolle inbound marketing campagne

Aan de slag met inbound marketing? Hier zijn 7 praktische tips om je op weg te helpen:

  1. Begin met je team: zorg ervoor dat iedereen aan boord is. Inbound marketing is een teaminspanning die verandering brengt in hoe je communiceert met klanten. Deel succesverhalen en doelen om iedereen enthousiast te maken.
  1. Ken je publiek: duik diep in wie je klanten zijn. Maak buyer persona’s (uitgebreide omschrijving van fictieve personen die jouw doelgroep representeren) om te begrijpen wat ze nodig hebben en waar ze naar zoeken. Dit helpt je om content te maken die echt resoneert.
  1. Start gewoon: wacht niet tot alles perfect is. Begin met het delen van content en pas deze gaandeweg aan op basis van feedback en resultaten. Perfectie komt met tijd en ervaring.
  1. Maak een duidelijk plan: zelfs met een flexibele aanpak heb je een strategie nodig. Stel duidelijke doelen en maak een roadmap over hoe je deze gaat bereiken met content, SEO, social media en meer.
  1. Investeer in de juiste tools: goede tools, zoals HubSpot, kunnen je veel tijd en moeite besparen. Ze brengen alles samen op één plek en geven je inzicht in hoe je marketingacties presteren.
  1. Focus op conversies: zorg ervoor dat bezoekers actie ondernemen op je website. Gebruik duidelijke call-to-actions en maak het makkelijk om waardevolle content te downloaden of contact op te nemen.
  1. Blijf betrokken bij je leads: één download betekent niet meteen een verkoop. Blijf je leads ‘nurturen’ door ze regelmatig waardevolle informatie aan te bieden die past bij hun interesses en behoeften.

Onthoud: inbound marketing is een marathon, geen sprint. Het gaat om het opbouwen van relaties en het bieden van waarde. Met deze tips ben je goed op weg om een succesvolle inbound marketingstrategie op te zetten!

 Het initiatief voor een aankoop ligt meer dan ooit bij de klant. Het opbouwen van een relatie met jouw doelgroep helpt je verder in het genereren van leads en deze te converteren naar klanten.

Sophie Hodak online strateeg Sophie HodakOnline Strateeg

Samenwerken met Scherp Online voor jouw inbound marketing strategieën

Als Gecertificeerd HubSpot Platinum Partner heeft Scherp Online de expertise en tools om jouw inbound marketing strategieën naar een hoger niveau te tillen. Ons stappenplan zorgt ervoor dat we samen met jou een solide basis leggen voor succes.

  1. Buyer Persona’s & Journey Opstellen

Alles begint met het begrijpen van je doelgroep. Samen met jou stellen we gedetailleerde buyer persona’s op en brengen we de klantreis in kaart. Dit helpt ons om precies te begrijpen wie jouw klanten zijn, wat hun behoeften zijn en hoe ze beslissingen nemen.

  1. Inbound doelen stellen

Doelen zijn essentieel voor elke strategie. We werken samen met jou om duidelijke, meetbare inbound marketingdoelen vast te stellen. Deze doelen zijn afgestemd op jouw bedrijfsambities en zorgen voor focus in onze aanpak.

  1. Contentstrategie bouwen

Content is het hart van inbound marketing. We ontwikkelen een robuuste contentstrategie die jouw doelgroep aanspreekt op elk punt van hun koopreis. Van informatieve blogposts tot boeiende e-books en video’s, we zorgen ervoor dat jouw content waarde biedt en betrokkenheid creëert.

  1. Lead nurturing proces ontwerpen

Een lead is pas waardevol als je hem goed verzorgt. Wij ontwerpen een effectief lead nurturing proces. Met gepersonaliseerde e-mailcampagnes, automatisering en gerichte content begeleiden we jouw leads naar de volgende stap in hun klantreis.

  1. Executie

Doelen zijn essentieel voor elke strategie. We werken samen met jou om duidelijke, meetbare inbound marketingdoelen vast te stellen. Deze doelen zijn afgestemd op jouw bedrijfsambities en zorgen voor focus in onze aanpak.

Bij Scherp Online geloven we in de kracht van inbound marketing. Alleen met inbound marketing kan je echt de connectie maken met je doelgroep en waardevolle relaties opbouwen met klanten.

Ben je overtuigd geraakt van de inbound methodologie? Dan is het nu tijd om een stappenplan samen te stellen waarin je de strategie gaat bepalen. Weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen of kun je wel wat hulp gebruiken? Geen probleem, onze specialisten helpen je graag verder. Lees alles over onze HubSpot Onboarding trajecten als je het gelijk goed aan wil pakken of neem contact met ons op!

Aan de slag met inbound marketing voor jouw bedrijf? We helpen je graag op weg.

Neem contact op