Menu
Terug

Zoekwoorden-onderzoek SEO

De hele economie draait op één fundament: vraag en aanbod. Verkoop je kaneelbroodjes, maar wil niemand ze kopen? Dan zal het niet lang duren voordat je overgaat op bijvoorbeeld koffiebroodjes. De online vraag openbaart zich onder andere door middel van zoektermen in Google. Met een zoekwoordenonderzoek kom je erachter waar mensen naar zoeken en hoe vaak. Ontdek zo SEO potenties en doe ideeën op voor contentthema’s voor je website.

Een zoekwoordenonderzoek is de blauwdruk van al je marketingactiviteiten. Hou hem actueel en blijf je concurrentie altijd een stap voor.

Laurens VriensLaurens VriensOnline marketing specialist

Gids SMART-doelstellingen

Heb jij SEO SMART-doelstellingen opgesteld? Download de gids en kom erachter of je op de goede weg zit.

Lees verder

Wij werken hier onder andere aan voor:

Vertalingen Bruns Swing inn

5 Feiten over een SEO zoekwoordenonderzoek

  • Vragen in Google

    Zo’n 8% van alle zoekopdrachten in Google zijn vragen. Ontdek welke vragen jouw doelgroep stelt over jouw dienst of product. Verwerk ze in een FAQ pagina voor het verhogen van organisch verkeer.

    01
  • Herhaal zoekwoordenonderzoek

    Je zoekwoordenonderzoek is nooit klaar, maar moet periodiek herhaald worden.

    02
  • 5 soorten intentiegerichte zoekwoorden

    Er zijn vijf soorten intentiegerichte zoekwoorden waar je rekening mee moet houden: informatiegericht, navigatiegericht (iemand wil ergens naartoe), transactiegericht (iemand wil iets doen), commercieel (producten/aanbieders vergelijken) en lokaal (in de buurt).

    03
  • Long-tail zoekwoorden

    Long-tail zoekwoorden zijn meestal minder competitief, goedkoper en bevatten vaak meer intentie.

    04
  • Tools

    Wij gebruiken Google Keyword Planner, SEMRush en Google Trends om interessante zoekwoorden te ontdekken.

    05

Zo voeren wij een zoekwoordenonderzoek voor SEO uit

Periodiek een zoekwoordenonderzoek uitvoeren is cruciaal om je doelgroep de beste content te blijuven bieden en dus organisch te groeien. Zo pakken wij dat aan:

Wie ben je
SEO Zoekwoordenonderzoek
Concurrentieanalyse
Ranking
Zoekwoorden selectie
Terugkoppeling
  • 1. Wie ben jij?

    Laten we beginnen bij het begin: wie ben jij? Wat bied je aan? Wie zijn je klanten en wat wil je bereiken met de SEO inspanningen? We willen jou en je business echt begrijpen. Vergeet niet dat jij andere ideeën kan hebben bij belangrijke zoekwoorden dan je klanten. Misschien zoeken zij op andere termen dan dat jij op wil ranken.

  • 2. Keywordplanner

    Jij hebt ons een lijst met voor jou belangrijke zoektermen gegeven. Wij vullen deze waar nodig aan met de informatie uit onze bevindingen en voeren ze in in de Keyword Planner. Hier rolt informatie over zoekvolumes uit over deze zoektermen en gerelateerde zoektermen waar we nog niet aan hebben gedacht.

  • 3. Onderzoek je online concurrentie

    De zoektermen met potentie en gebruiken we in het zoekwoordenrapport, gecategoriseerd op onderwerp. Nu is het tijd om onderzoek te doen naar je concurrentie. Op welke zoektermen ranken zij? Zijn dat dezelfde termen als jij op wilde ranken en zijn? Zijn er gemiste kansen waar jij op kan inspelen?

  • 4. Op welke zoektermen rank je al?

    Het doen van een 0-meting is cruciaal voor het stellen van doelen, het meten van succes en het bepalen van strategie. We kijken naar quick wins voor zoekwoorden waar je al redelijk hoog mee scoort en pikken de krenten uit de pap bij de zoekwoorden waar je nog bijna niet op scoort. Hiervoor gebruiken we de tool SEMRush.

  • 5. Selectie zoektermen

    Maar hoe bepalen we nu verder welke zoekwoorden interessant zijn? Dat doen we op basis van je positie ten opzichte van je concurrentie, maar ook (mits van toepassing) op basis van zoekwoorden die seizoens- of regioafhankelijk zijn. We kiezen short- en long-tail zoektermen die het beste aansluiten bij jouw SEO doelstellingen.

  • 6. Terugkoppeling

    Als we de laatste hand hebben gelegd aan het zoekwoordenonderzoeksrapport en we prioriteiten hebben gehighlight, sturen we hem naar je toe. We vragen je of jij je hierin kan vinden of dat je nog opmerkingen of vragen hebt. Zo niet, dan begint nu het het werken aan autoriteit en contentmapping!

3 redenen om te investeren in een zoekwoordenonderzoek voor SEO

Waar we vroeger de zoekvolumes van exacte zoektermen wilden weten, gaat het nu vooral om de onderwerpen en intentie.

  • Kom achter de gedachten, angsten en verlangens van jouw doelgroep.
  • Groei je organische verkeer.
  • Het is de fundamentele basis van al je SEO plannen.

Wil jij ook hulp bij je SEO zoekwoordenonderzoek?
Laten we samenwerken!

Contact

Lees alles over SEO in onze blogs