Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Content mapping

Met content mapping breng je in kaart welke content er al is, welke er geschreven moet worden en in welke vormen. Die content koppel je aan alle stadia van de koopcyclus: bewustwording, overweging, beslissing. Jouw content moet je doelgroep aanspreken in al die fases. Je schrijft het dus speciaal voor hen. Door in te spelen op specifieke behoeftes zie je je bedrijf groeien. Maar waar begin je met content mapping? Wij leggen het uit.

De consument wil geïnformeerd worden voor een aankoop, niet gepitcht. Content mapping zorgt voor de juiste content op het juiste moment.

Mariska Paul Mariska PaulOnline strateeg

8 Tips voor sterke content

Wil jij met goede content de interesse van prospects wekken? Download de 8 tips voor het schrijven van sterke content!

Lees verder

Wij werken hier onder andere aan voor:

De Kussenwinkel Verizon Wireless

5 Feiten over content mapping

  • Persona’s

    Met content mapping target je content op basis van je persona’s en de mate van bereidheid waarin iemand over gaat op aankoop.

    01
  • Inbound methodologie van HubSpot

    Jouw succesvolle contentstrategie stellen we op met de inbound HubSpot methodologie en de bijbehorende content mapping template.

    02
  • Prioriteiten stellen

    Een content map helpt je zoekwoordprioriteiten te stellen

    03
  • Contentstrategie

    Content mapping zorgt voor een ijzersterke contentstrategie voor een bepaalde periode.

    04
  • Nieuwe klanten

    Content is de belangrijkste asset om nieuwe klanten te trekken.

    05

Zo werken wij aan jouw content mapping

Een succesvolle contentstrategie krijgt pas vorm na het creëren van twee of meer buyer persona’s en de bijbehorende lifecycle stage.

Persona's
Koopcyclus
Google Ads
Content website
Content creatie
Zoekwoordenonderzoek
Pagina doel
  • 1. Creëer persona’s

    Om de tone-of-voice, het soort content en de onderwerpen voor je website te bepalen, creëren we buyer persona’s. Dit zijn gegeneraliseerde omschrijvingen van je ideale klant. Tot in detail beschrijven we eigenschappen, verlangens en angsten. Dit baseren we op resultaten uit het verleden, onderzoek en ons eigen inzicht. Het helpt ons échte behoeftes te achterhalen.

  • 2. Omschrijf de lifecycle stages

    Elke persona doorloopt dezelfde lifecycle stages: bewustwordingsfase, overwegingsfase en beslissingsfase. We omschrijven voor elke persona hun gevoelens en gedachten tijdens deze cyclus. Zo dienen zich vanzelf onderwerpen en contentvormen aan die elke persona en lifecycle stage dekken.

  • 3. Contenttype, format, onderwerpen en titels

    Nu kiezen we per persona welk contenttype, format, onderwerp en titel van de content bij de lifecycle stages passen. Zo zal een video van een case study eerder bij de beslissingsfase dan de bewustwordingsfase passen. We helpen mensen door de koopcyclus door in elke fase waardevolle content aan te bieden.

  • 4. Huidige content in kaart brengen

    Goede content moet diepgang hebben en oplossingen bieden. We bekijken de resultaten van en informatie op elke bestaande pagina en beoordelen de potentie. Soms is het verstandig om de content aan te passen, te updaten of zelfs te verwijderen, zodat andere content beter gaat presteren.

  • 5. Contentcreatie

    Het voer voor de content waar jouw doelgroep echt behoefte aan heeft, is er. Nu Is het tijd om een planning te maken. We plannen periodiek de content uit elke fase van de lifecycle stage voor elke persona. Zo zijn alle persona’s tijdens alle fases snel vertegenwoordigd op je website. We kijken ook naar URL-structuur en creëren pillar pages.

  • 6. Zoekwoordenonderzoek

    De persona’s en lifecycle stages vormen de bouwstenen van de content mapping. Het zoekwoordenonderzoek zorgt er voor dat de content ook gevonden wordt in de zoekmachines. Het zou toch jammer zijn als jouw doelgroep vooral zoekt naar woonstyling en we optimaliseren voor interieurinrichting?

  • 7. Elke pagina moet een duidelijk doel hebben

    Alle pagina’s op je website, of dat nou een blogpost of een dienstenpagina is, heeft een doel dat hoort bij een fase van de koopcyclus. Zo valt bijvoorbeeld een recensie in de beslissingsfase. Wij zorgen dat het doel van de pagina voor een bezoeker altijd duidelijk is. Elk stuk content krijgt een bijpassende call-to-action.

3 redenen waarom content mapping belangrijk is

Waar we vroeger de zoekvolumes van exacte zoektermen wilden weten, gaat het nu vooral om de onderwerpen en de intentie ervan:

  • Achterhaal waar je doelgroep écht behoefte aan heeft.
  • Kom van losse flarden content af en creëer een succesvolle contentstrategie.
  • Groei relevant organisch verkeer en verhoog je conversieratio.

Geïnteresseerd in content mapping?
Laten we samenwerken!

Contact

Lees meer over SEO in onze blogs

Online Marketeer Stan Hunnekens

Gratis SEO check

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens Geplaatst op 10 oktober 2023 Laatste update op 18 januari 2024
Online strategie team

De optimale websitestructuur voor jouw e-commerce webshop

Doris Verhappen
Doris Verhappen Geplaatst op 27 juni 2023 Laatste update op 18 januari 2024