Content mapping
Met content mapping breng je in kaart welke content er al is, welke er geschreven moet worden en in welke vormen. Die content koppel je aan alle stadia van de koopcyclus: bewustwording, overweging, beslissing. Jouw content moet je doelgroep aanspreken in al die fases. We schrijven het dus speciaal voor hen. Door in te spelen op specifieke behoeftes zie je je bedrijf groeien. Maar waar begin je met content mapping? Wij leggen het uit.
De consument anno 2020 wil geïnformeerd worden voor een aankoop, niet gepitcht. Content mapping zorgt voor de juiste content op het juiste moment.
Mariska PaulOnline marketing specialist
Wil jij met goede content de interesse van prospects wekken? Download de 8 tips voor het schrijven van sterke content!
5 Feiten over content mapping
Zo werken wij aan jouw content mapping
Een succesvolle contentstrategie krijgt pas vorm na het creëren van twee of meer buyer persona’s en de bijbehorende lifecycle stage.
-
1. Creëer persona’s
Om de tone-of-voice, soort content en onderwerpen voor je website te bepalen, creëren we buyer persona’s. Dit is een gegeneraliseerde omschrijving van je ideale klant. Tot in detail beschrijven we eigenschappen, verlangens en angsten. Dit baseren we op resultaten uit het verleden, onderzoek en ons eigen inzicht. Het helpt ons échte behoeftes te achterhalen.
-
2. Omschrijf de lifecycle stages
Elke persona doorloopt dezelfde lifecycle stages: bewustwordingsfase, overwegingsfase en beslissingsfase. We omschrijven voor elke persona hun gevoelens en gedachten tijdens deze cyclus. Zo dienen zich vanzelf onderwerpen en contentvormen aan die elke persona en lifecycle stage dekken.
-
3. Contenttype, format, onderwerpen en titels
Nu kiezen we per persona welk contenttype, format, onderwerp en titel van de content bij de lifecycle stages passen. Zo zal een video van een case study eerder bij de beslissingsfase dan de bewustwordingsfase passen. We helpen mensen door de koopcyclus door in elke fase waardevolle content aan te bieden.
-
4. Huidige content in kaart brengen
Goede content moet diepgang hebben en oplossingen bieden. We bekijken de resultaten van en informatie op elke bestaande pagina en beoordelen de potentie. Soms is het verstandig om de content aan te passen, te updaten of zelfs te verwijderen, zodat andere content beter gaat presteren.
-
5. Contentcreatie
Het voer voor de content waar jouw doelgroep echt behoefte aan heeft, is er. Nu Is het tijd om een planning te maken. We plannen periodiek de content uit elke fase van de lifecycle stage voor elke persona. Zo zijn alle persona’s tijdens alle fases snel vertegenwoordigd op je website. We kijken ook naar URL-structuur en creëren pillar pages.
-
6. Zoekwoordenonderzoek
De persona’s en lifecycle stages vormen de bouwstenen van de content mapping. Het zoekwoordenonderzoek zorgt er voor dat de content ook gevonden wordt in de zoekmachines. Het zou toch jammer zijn als jouw doelgroep vooral zoekt naar woonstyling en we optimaliseren voor interieurinrichting?
-
7. Elke pagina moet een duidelijk doel hebben
Alle pagina’s op je website, of dat nou een blogpost of een dienstenpagina is, heeft een doel dat hoort bij een fase van de koopcyclus. Zo valt bijvoorbeeld een recensie in de beslissingsfase. Wij zorgen dat het doel van de pagina voor een bezoeker altijd duidelijk is. Elk stuk content krijgt een bijpassende call-to-action.

3 redenen waarom content mapping belangrijk is
Waar we vroeger de zoekvolumes van exacte zoektermen wilden weten, gaat het nu vooral om de onderwerpen en de intentie ervan:
- Achterhaal waar je doelgroep écht behoefte aan heeft.
- Kom van losse flarden content af en creëer een succesvolle contentstrategie.
- Groei relevant organisch verkeer en verhoog je conversieratio.
Geïnteresseerd in content mapping?
Laten we samenwerken!
