Google Shopping Ads

Het is van veel mensen de favoriete bezigheid: online shoppen. Google Shopping (of Product Listing Ads: PLA’s) maakt dit nog makkelijker. Bovenaan in Google verschijnen de gezochte producten van diverse webshops met afbeelding, prijs en andere informatie. Klik erop en je gaat naar het product in de webshop, klaar om te bestellen. Voorafgaand aan de klik deel je al heel veel productinformatie die zorgt voor verkeer met hoge koopintentie.

werken bij scherp online
Michiel



70% van de smartphonegebruikers zocht eerst online informatie voordat ze iets kochten in een winkel. Zorg dat jij daar dan staat tussen je concurrentie!”

Michiel van den Hurk Google Ads specialist
Google Shopping: zo behalen wij jouw doelstellingen
SMART doelstellingen
opzetten campagnes
meten
  • Doelen definiëren en data analyseren

    Elke doelstelling, webshop en mediabudget vraagt om een specifieke Google Shopping strategie. De campagnestrategie bepalen we op basis van jouw doelstelling en “munitie”, zoals mediabudget, andere campagneactiviteiten en soort producten. We beginnen bij het formuleren van de doelstelling.

  • Analyse

    Google stelt hoge eisen waaraan je webshop en advertenties moeten voldoen. Om niet voor verrassingen te komen staan en optimale informatie te bieden, analyseren we vooraf je website, maar ook je beleid. Alle verbeterpunten delen we met je in een verslag, voordat we beginnen.

  • Google Merchant Center

    Om te adverteren op Google Shopping, melden we je aan in Google Merchant Center waar we alle product- en winkelinformatie doorgeven. Hier uploaden we je productfeed die we creëren via Merchant Center of uploaden. Dit is de plek waar Google communiceert met ons en waar wij optimaliseren.

  • Productfeed

    Het algoritme van Google gebruikt je productfeed waarin al je productdata staat. Denk aan productprijs, afbeelding en nog veel meer. Deze data gebruikt Google om zoektermen te matchen met producten om vervolgens de Shopping advertenties te vormen. Hoe optimaler je feed is, hoe beter je converteert.

  • Google Ads campagnes

    Een optimale feed zorgt voor succesvolle Shopping campagnes, maar een goede campagnestructuur in Google Ads zorgt voor de finishing touch én goedkopere resultaten. Dit is de plek om structuur te bepalen, zoekwoorden uit te sluiten, budget te verdelen en biedingen te optimaliseren.

  • Optimaliseren

    Wij zijn niet snel tevreden. We optimaliseren continu campagnes en de feed voor nog betere resultaten. Google Merchant Center houden we in het vizier voor eventuele waarschuwingen over producten. We testen veel, ook met de relatief nieuwe Showcase Advertenties waarin meerdere producten worden gepresenteerd als lifestyle advertentie van jouw merk.

  • Analyseren & rapportage

    Rapporteren doen wij op drie manieren: via de maandelijkse Google Datastudio rapportages, geheel gepersonaliseerd, real-time en altijd in te zien. Via een persoonlijk gesprek om de data toe te lichten en ten slotte met succesmomenten die we tussendoor delen, omdat wij gewoon blij worden van resultaat.

3 redenen waarom Google Shopping voor jouw succes zorgt

Als jij zoekt naar iPhone 11, zou je dan klikken op een tekstadvertentie of shopping advertentie met afbeelding en prijs?

Visueel aanbod

Laat zien wat je verkoopt en trek de aandacht als iemand op zoek is naar een product.

Boven de zoekresultaten

Kom bovenaan de zoekresultaten van Google te staan.

Direct resultaat

Verhoog je ROAS (return on ad spend) of POAS (profit on ad spend), doordat je vóór de klik al laat zien hoe het product eruit ziet en wat het kost.

SEO-medewerker marketing bureau

Maak kennis met ons SEA team

Profiel afbeelding van Don JanssenSEA specialist

Don Janssen

SEA specialist
Profiel afbeelding van Jason van den DungenSEA & CRO Specialist

Jason van den Dungen

SEA & CRO Specialist
Profiel afbeelding van Jochem StalsTeamlead Google Ads

Jochem Stals

Teamlead Google Ads
Profiel afbeelding van Wilco AgtenSEA Specialist

Wilco Agten

SEA Specialist
Profiel afbeelding van Pim CeelenSEA specialist

Pim Ceelen

SEA specialist
Profiel afbeelding van Mees StierumSEA specialist

Mees Stierum

SEA specialist

Gerelateerde blogs

Google Premier partner badge groot
Google Ads 29 februari 2024

Google Premier Partner 2024: we horen bij de top 3% van Nederland!

Wesley Plugers
Wesley Plugers
SEA scherp online
Google Ads 16 februari 2023

SEA trends, tips & ontwikkelingen voor 2023: Zo behaal je de beste resultaten

Jochem Stals
Jochem Stals

Samenwerken?

Wil jij zo snel mogelijk meer online bereik creëren?

Wesley Plugers
Ondernemer

5 Feiten over Google Ads

  • 01
    Online uitgaven

    In 2022 besteedden Nederlandse consumenten €33,3 miljard online. Een groei van 9% t.o.v. 2021.

  • 02
    Aankopen 15+’ers

    96% van 15+’ers heeft in 2019 een of meerdere online aankopen gedaan.

  • 03
    Online “window shoppen”

    67% van de online shoppers geeft toe dat ze voor de lol online “window shoppen” op hun smartphone. 77% van deze groep zegt daardoor impulsaankopen te doen.

  • 04
    Klikken op Google Shopping advertenties

    Google Shopping advertenties genereren 76,4% van de uitgaven voor zoekadvertenties in de detailhandel. Deze advertenties krijgen 85,3% van alle klikken op Google Ads of Shopping advertenties.

  • 05
    Groei Google Shopping

    In de eerste drie maanden van 2019 groeiden Google Shopping uitgaven met 41% ten opzichte van deze periode in het voorgaande jaar.

Voldoet jouw website aan de Google Shopping vereisten of wil je feedoptimalisatietips?

Jochem
Team Lead SEA

Samenwerken? Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen voor jouw online groei of vraagstuk?

Piet
Eigenaar