Menu
Terug

Instagram adverteren

Met 3,4 miljoen Nederlandse gebruikers staat Instagram op de vierde plek van grootste social media kanalen in ons land. Het maakt de grootste stijging door en het einde is nog lang niet in zicht. Advertenties op Instagram lijken op organische posts: ze verschijnen in de tijdlijn met een afbeelding of tussen de populaire Instagram verhalen. Sowieso bedrijven met visueel aantrekkelijke producten of diensten: zet je zinnen op Instagram!

Instagram is het perfecte kanaal om visueel je verhaal te vertellen via video of een afbeelding in combinatie met tekst.

Sophie HodakSophie HodakOnline marketing specialist

Effectieve Instagram post schrijven

Hoe schrijf je een effectieve Instagram post voor meer bereik en engagement? Download de whitepaper!

Lees verder

Een selectie van klanten

Lassoo makelaars Xpooos Logo Solution Clinic

5 Feiten over Instagram

  • Dagelijks gebruik social media

    90% van de “Top 100 Gloabal Brands” gebruikt Instagram.

    01
  • Millennials, generatie X en babyboomers

    53% van de Instagram gebruikers volgen hun favoriete merken. De betrokkenheid (likes, reacties) is op dit platform 10 keer hoger dan Facebook, 54 keer hoger dan op Pinterest en 84 keer hoger dan op Twitter.

    02
  • Tijd op Instagram

    Wereldwijd besteedt men gemiddeld 53 minuten per dag op Instagram. Daarmee staat het platform op plek twee van sociale platformen waarop dagelijks de meeste tijd wordt doorgebracht.

    03
  • Instagram Verhalen

    Adverteren kan ook in Instagram Verhalen (of stories). Een derde van de meest bekeken verhalen komt van bedrijven en een vijfde van de verhalen krijgt een direct message (DM) van hun kijkers.

    04
  • Facebook

    In 2012 is Instagram overgenomen door Facebook en advertenties zijn volledig te beheren op het advertentieplatform van Facebook. Hierdoor kunnen we gebruik maken van dezelfde specifieke (targeting) opties en hebben we ook toegang tot Facebook data.

    05

Zo zetten wij succesvolle Instagram campagnes op

Instagram advertenties beheer je in Facebook advertentiemanager, maar dat is niet waar het begint. Een goede strategie berust op een goede voorbereiding.

Koopcyclus
SMART doelstelling
Campagnedoel kiezen
Doelgroep
Remarketing visuals
A/B test
  • 1. Persona’s & koopreis

    Als iemand je vraagt iets te vertellen, is je eerste vraag toch: tegen wie? Een advertentie kun je daarom nooit maken zonder te weten wie ze gaan zien. Daarom beginnen we bij het maken van persona’s, waarin we in het hoofd van je doelgroep kruipen. Elke persona maakt op een andere manier dezelfde koopreis door: bewustwording, overweging en beslissing.

  • 2. Doelstelling formuleren

    Nu weten we tegen wie we praten. Maar waarom praten we eigenlijk tegen deze mensen? Wat willen we bereiken? Stap twee is het formuleren van een SMART-doelstelling. Hiermee kunnen we ook verifiëren of de Instagram campagne succesvol was of niet.

  • 3. Campagnedoel kiezen

    Staat je Facebook advertentieaccount waarin we Instagram advertenties maken? Dan beginnen we nu met het maken van de advertentie. Het begint bij een keuze uit één van de 11 doelen die vallen onder de drie koopfases: bewustwording, overweging en beslissing. We baseren de keuze op de campagne doelstelling uit stap twee.

  • 4. Kiezen van je target-doelgroep

    De target-doelgroep is de doelgroep die de advertentie te zien krijgt. De keuze hiervoor is afhankelijk van de persona(‘s) die geschikt zijn om de campagnedoelstelling te bereiken. We kunnen heel specifiek een doelgroep kiezen, van geslacht tot levensgebeurtenis (bijvoorbeeld “getrouwd”).

  • 5. Creatives & copy

    Het is de combinatie van het gebruik van beeld en tekst dat Instagram zo succesvol maakt. Een succesvolle advertentie staat of valt hiermee. Wij zorgen ervoor dat het beeld sterk en prikkelend en de tekst complementair hieraan is. Alleen zo trekken we de aandacht een scrollende bezoeker.

  • 6. Remarketing

    Met remarketing benader je gebruikers die interesse in je hebben getoond. We groeperen ze op basis van overeenkomstig gedrag. Bijvoorbeeld winkelmandverlaters. Instagram remarketing zetten we graag in om de twijfelende bezoeker over te halen tot conversie. Cijfers en de praktijk liegen er niet om: het is een zeer effectieve methode.

  • 7. Testen & analyseren

    Om remarketing uit te kunnen voeren en om zoveel mogelijk informatie over conversies te vergaren, installeren we graag de Facebook pixel. Die werkt ook voor Instagram. Advertentieanalyses maken we in Facebook Analytics en strategische analyses maken we in Google Analytics voor een compleet beeld.

3 redenen waarom jij nu moet adverteren op Instagram

Het zien van een advertenties is één ding, maar het echt opmerken ervan is een tweede. Die kans is op het visuele platform Instagram wel groot!

  • Instagram heeft het hoogste betrokkenheidspercentage van alle social media platformen.
  • Op Instagram zijn mensen veel meer bereid om betrokkenheid te tonen voor bedrijven dan op andere social media platformen.
  • Instagram is het snelstgroeiende social media platform.

Geïnteresseerd in hulp bij Instagram campagnes?
Laten we samenwerken!

Contact