Zoekwoorden-onderzoek PPC
Doe je PPC (Pay-Per-Klik) advertising goed, dan is het een financieel aantrekkelijke manier om conversies te genereren. Pak je het verkeerd aan, dan zie je je geld wegstromen in een putje zonder veel resultaat. Zoekcampagnes in Google draaien op zoekwoorden. Maar hoe selecteer je nu de juiste zoekwoorden? Het begint bij een grondig zoekwoordenonderzoek waarmee je interesses, trends, kosten, concurrentie en zoekvolumes achterhaalt.
Wees je concurrenten altijd een stap voor. Dat lukt ons met de tool SEMRush om te monitoren waar concurrenten op gevonden worden en hoe ze ranken.
Jochem StalsHead of SEA
Download 10 valkuilen waardoor jouw Google Search campagne maar niet wil scoren.
5 Feiten over PPC zoekwoordenonderzoek
Zo voeren wij een PPC zoekwoordenonderzoek uit
Het is belangrijk dat er structuur in het zoekwoordenonderzoek zit, zodat je het bestand optimaal kan gebruiken voor je campagnes.
-
1. Onderzoek & brainstormen
De eerste stap is onderzoek. We willen jouw business begrijpen. We duiken in je doelgroep en je product of dienst om minder voor de hand liggende zoekwoorden te ontdekken. Vervolgens gaan we brainstormen naar synoniemen en andere interessante zoekwoorden om jouw PPC doelstelling te behalen.
-
2. Alle soorten zoekwoorden vertegenwoordigd
We zoeken naar zoektermen in vijf categorieën die de klantreis dekken: merkgerelateerd, service- of productspecifiek (damesfiets), hoge intentie (damesfiets kopen), functiespecifiek (damesfiets gratis verzending of damesfiets met 7 versnellingen) en eventueel regionaal (damesfietsen Eindhoven).
-
3. Wie zijn je concurrenten?
We vragen jou wie je concurrenten zijn en doen zelf ook onderzoek of dit klopt in de Google-advertentie wereld. Met behulp van de tool SEMRush graven we dieper in strategieën, zoekwoorden en budgetten van concurrenten. We achterhalen tegen wie we het opnemen en waar zij op bieden. Zitten er nog onontdekte interessante zoekwoorden of concurrenten tussen?
-
4. Keywordplanner
Het voorwerk is gedaan. De informatie uit de brainstorm en van de concurrentie combineren we met verschillende categorieën zoekwoorden zoals in stap 2 is beschreven. Deze voeren we allemaal in in de Google Keyword Planner. Welke suggesties geeft de planner waar we nog niet aan hebben gedacht?
-
5. Selecteren & categoriseren
Niet alle zoekwoorden met lage CPC’s en hoog volume zijn even interessant. Soms is het rendabel om voor dure zoekwoorden te kiezen. Daar houden we rekening mee met het vormen van het zoekwoordenrapport. Om het rapport overzichtelijk te maken werken we met zoekwoordcategorieën.
-
6. Terugkoppeling
Als het zoekwoordenonderzoeksrapport af is, highlighten we de zoekwoorden die we willen gebruiken in de campagnes. Hierna sturen we hem naar je op en vragen we je hiernaar te kijken voor akkoord. Dit is het moment voor opmerkingen en suggesties, voordat de campagnes vorm krijgen.
3 redenen om te investeren in een PPC zoekwoordenonderzoek
Heb het succes van PPC campagnes in de hand door het onderzoeken van de potentie van relevante zoekwoorden:
- Ontdek nieuwe kansrijke zoekwoorden waar je niet meteen aan denkt.
- Achterhaal de zoekvolumes en concurrentie van interessante zoekwoorden.
- Krijg inzicht in de kosten voor adverteren op bepaalde zoekwoorden.