Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Usability onderzoek

Leidt jouw website bezoekers moeiteloos door alle stappen naar een conversie? Daar kom je maar op één manier achter: met usability onderzoek (of gebruiksvriendelijkheidsonderzoek). Hierbij voeren testpersonen specifieke opdrachten uit, achterhalen we knelpunten en stellen we hypotheses ter verbetering op. Alleen usability onderzoek brengt die essentiële drempels aan het licht waar je zelf nooit achter komt.

Usability onderzoek is over het algemeen een kwalitatief onderzoek. Grote bezoekersaantallen, net als bij surveys, zijn hiervoor niet nodig.

Sophie Hodak Sophie HodakOnline marketing specialist

7 Best practices voor een hoger conversieratio

Download de 7 Best practices om je conversieratio direct te verhogen.

Lees verder

5 Feiten over Usability onderzoek

  • Testpersonen

    5 testpersonen is alles wat je nodig hebt om 85% van je usability problemen van je website te achterhalen. Dit stelt Jeff Sauro van MeasuringU op basis van een wiskundig model.

    01
  • Website verlaters

    79% van de gebruikers die niet gelijk vinden wat ze zoeken, zoekt naar een andere website.

    02
  • Carrousels

    Content sliders of afbeelding carrousels kan je beter achterwege laten als het gaat om gebruiksvriendelijkheid. Slechts 1% klikt erop.

    03
  • Het juiste moment

    Begin met usability onderzoek zodra gebruikers een taak kunnen voltooien, zoals het kopen van een bepaald product. Vroeg testen bespaart tijd en geld.

    04
  • Methodes usability onderzoek

    Usability onderzoek voeren we op verschillende manieren uit. We gebruiken onder meer testpanels, A/B testing, mousetracking en recordings.

    05

Zo voeren wij usability onderzoek uit

Hoe we usability onderzoek aanpakken hangt af van de knelpunten, maar we testen altijd op verschillende apparaten.

Analytics rapportages
Wireframes
A/B test
  • 1. Google Analytics

    Om onderbouwde hypotheses te bepalen die we onderwerpen aan een test, doen we eerst onderzoek in Google Analytics. Waar liggen de knelpunten en op welke route die bezoekers afleggen komen ze die knelpunten tegen?

  • 2. Methode bepalen

    Je kan op meerdere manieren usability onderzoek uitvoeren, afhankelijk van het soort knelpunten en bezoekersaantallen. Kiezen we voor een testpanel van zo’n vijf personen uit je doelgroep dat een opdracht uitvoert of gaan we voor recordings van muis- en scrollbewegingen? Of is een combinatie van methoden het beste?

  • 3. Aanpassingen testen

    Uit het usability onderzoek zijn punten ter verbetering naar voren gekomen. In deze fase voeren we die punten na het ordenen ervan door. Natuurlijk zijn we benieuwd wat de effecten zijn van de veranderingen zijn. Daarom houdt het niet op bij de aanpassingen, maar onderzoeken we ook de invloed ervan op de resultaten.

3 redenen om usability onderzoek uit te voeren

Ga voor de beste versie van je website en voer een usability onderzoek uit.

  • Verlies geen bezoekers op slechte gebruiksvriendelijkheid
  • Verhoog het conversiepercentage door de route naar conversie zo soepel mogelijk te maken.
  • Zorg voor een positie website-ervaring zodat gebruikers graag terugkomen.

Geïnteresseerd in Usability onderzoek?
Laten we samenwerken!

Neem contact op

Lees meer over Usability onderzoek on onze blogs

Data ontwikkelingen 2023 Google

Verleidelijke formulieren en check-outs; deze tips wil je niet missen!

Vera Van den Hanenberg
Vera Van den Hanenberg Geplaatst op 18 april 2023 Laatste update op 23 januari 2024