Online marketing plan: dé start voor succes
Hoe lang is het geleden dat je je online marketing plan hebt gereviewd? In de praktijk lijkt dat vaak niet jaarlijks te gebeuren. Zonde! Alleen met een up-to-date plan kan je budgetten verdelen, doelstellingen bepalen en alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Veel organisaties kloppen bij ons aan voor hulp.
Door je strategieën te documenteren heb je 538% meer kans om succesvol te zijn in je online marketing inspanningen (bron: Content Marketing Instittute).
Wesley PlugersCo-owner
Leg een solide fundering met een creatief online marketing plan. Laat een terugbelverzoek achter. Wij bellen je vandaag nog terug!
5 Feiten over online marketing plannen
Zo helpen we jou met je online marketing plan
Op welk niveau je hulp nodig hebt met je online marketing plan maakt ons niet uit. Wij zijn er om jou het resultaat te geven dat je nodig hebt.
-
1. Wat heb je nodig?
Om een marketingstrategie te bepalen, moet je je bewust zijn tegen wie je praat. Hoe makkelijk is het als je een aantal haast levensechte personen hebt als doelgroep? Daarom maken wij samen met jou buyer persona’s van je ideale klant. Hij of zij krijgt een gezicht, een baan, hobby’s, verlangens, problemen en veel meer.
-
2. Analyse maken
We gaan er gemakshalve vanuit dat het plan nog geschreven moet worden. Het eerste wat we doen is het maken van een analyse. Is er al een oud online marketing plan, dan analyseren we dat. Hetzelfde doen we voor jouw hele organisatie en branche, zodat we weten waar we mee te maken hebben.
-
3. Buyer persona’s creëren
Nu we genoeg weten over je bedrijf en branche, willen we weten wie je wil aanspreken met je marketinguitingen. Dat doen we aan de hand van buyer persona’s. Heb je die al, dan scherpen we die waar nodig aan. Heb je ze niet, dan creëren we ze samen. Het is een specifieke representatie van je ideale klant.
-
4. SMART doelstellingen bepalen
Met alle informatie die we nu hebben, is het mogelijk om SMART doelstellingen te bepalen. Die zijn specifiek, meetbaar, actueel, realistisch en tijdgebonden. Deze doelstellingen staan in lijn met je algemene bedrijfsdoelstellingen en zijn het fundament van je strategie en tactieken.
-
5. Strategie en tactieken bepalen
Nu is het tijd om de vraag te stellen hóe we de doelen gaan behalen. Welke strategieën, tactieken en kanalen zetten we in om zo snel mogelijk resultaat te boeken? Hierbij houden we rekening met alle voorgaande stappen: wie is je concurrentie? Wie ben jij? Wie is je doelgroep en wat wil je bereiken?
-
6. Budgetten verdelen
Een belangrijk punt dat eigenlijk hand in hand gaat met stap 5 is je budget. Tactieken zijn altijd ook budget afhankelijk. Ken aan elke tactiek een budget toe. Als het goed is, moeten de doelstellingen te behalen zijn met het beschikbare budget aangezien ze SMART en dus ook realistisch zijn.
3 redenen waarom een online marketing plan noodzakelijk is
Zonder routebeschrijving bereik je nooit het snelst die onbekende plek. Hetzelfde geldt voor je online marketing doelstellingen.
- Creëer zichtbaarheid in je team. Leg uit hoe en waarom je campagnes draait en het communiceren en samenwerken gaat makkelijker.
- Behaal je doelstellingen. Met een marketing plan ben je continu bezig je doelstellingen te behalen. Duidelijke doelen en een plan verbeteren kansen op succes.
- Verhoog je ROI. Door volgens een doordacht plan te werken verlaag je kosten om aan nieuwe klanten te komen en verhoog je je ROI.