Online autoriteit
Laat zien dat jij een specialist bent in een bepaald gebied en je autoriteit groeit. De mate van autoriteit is een grote rankingsfactor, dus het is belangrijk om hier continu aan te werken. Maar hoe bepaalt Google je autoriteit? Iedereen kan zeggen dat hij een specialist is. Als veel andere, relevante partijen mét autoriteit dat echter ook zeggen, zal het wel zo zijn, meent Google. Het aantal backlinks van relevante, gerespecteerde bronnen bepalen je autoriteit.
75% van de websitecontent krijgt geen externe links. Kies dus enkel voor kwalitatieve links in plaats van veel links en creëer opvallend goede content.
Dennis KornuytOnline strateeg
Hoe staat jouw linkprofiel ervoor? Vraag de gratis autoriteitsscan aan!
5 Feiten over online autoriteit
Zo maken wij van jou een online autoriteit
Wij bouwen altijd aan een natuurlijk linkprofiel. De basis is goede content, maar met linkbuilding brengen we die content ook onder de aandacht.
-
1. Voorbereiding
Het zoekwoordenonderzoek is het startpunt van een linkbuildingstrategie. Van daaruit bepalen we op welke zoekwoorden we gevonden willen worden. We stellen een doelstelling en KPI’s op om succes te kunnen meten en maken een 0-meting om te zien waar je nu staat.
-
2. Creëer waardevolle content
Linkbuilding draait om het creëren van hoogwaardige content die opvallend, uniek en waardevol is. We kunnen onze beste linkbuildingstrategieën toepassen, maar zonder die content werken we ons een slag in de rondte zonder resultaat. Het werkt goed om content te delen in een blog.
-
3. Backlink audit
We bekijken het huidige linkprofiel met de tool SEMRush alvorens we starten met het krijgen van nieuwe links. Op basis van de audit zorgen we eerst voor een gezond linkprofiel. We kijken naar links die we beter kunnen verwijderen, links die we willen aanpassen, de ancher teksten, onderwerpen, maar ook concurrentie. Hier ondernemen we eerst actie op.
-
4. Kansen uit audit benutten
Aan de hand van de audit bekijken we welk soort nieuwe links we nodig hebben voor een natuurlijk linkprofiel en een hogere autoriteit. In het linkbuildingplan beschrijven we ook in welke tijdspanne we dat doen en hoe: van gastblogs schrijven tot de ontwikkeling van een tool. Maar eerst gaan we voor de quick wins.
-
5. Laaghangend fruit
Linkbuilding is een traag proces, dus om zo snel mogelijk resultaat te boeken, plukken we eerst het laaghangend fruit. We vragen je een lijst op te stellen met al je contactpersonen met een blog of website die relevant zijn voor jouw industrie. Denk aan kennissen, klanten, leveranciers, partners enzovoorts. Vraag hen om een in-content backlink.
-
6. Mentions
Een andere manier om laaghangend fruit te plukken is met mentions. Als iemand jouw merknaam online noemt, doen ze dat vaak met backlink naar je website, maar niet altijd. Met SEMRush onderzoeken we alle “mentions” en vragen we website-eigenaren waar nodig een link naar jou te plaatsen. Vraag het vriendelijk en ze doen het graag is onze ervaring!
-
7. Zoek op jouw afbeeldingen
Heb jij interessante afbeeldingen op je website, zoals infographics? Dan kan het zijn dat anderen die onrechtmatig gebruiken op hun eigen website. Door Google’s reverse image search te gebruiken zien we of anderen je afbeeldingen gebruiken. Als je akkoord gaat, vragen we hen om credits middels een link naar jouw website.
-
8. Rapporteren
Je ontvangt een link naar een DataStudio rapportage die je altijd kunt inzien. Real-time en zo duidelijk dat je hem direct intern kunt delen met je collega’s. De rapportage is op maat gemaakt en gericht op de KPI’s die we samen hebben bepaald. Zo zie je in één oogopslag of we op de goede weg zitten. Maandelijks lichten we de rapportage persoonlijk toe.
3 redenen waarom je altijd moet werken aan je autoriteit
Het opbouwen van autoriteit is een flinke investering en verwacht geen direct resultaat. Toch is het een onmisbaar onderdeel van SEO.
- Stijg in rankings en profiteer van meer gratis websiteverkeer.
- Linkbuilding dwingt je waardevolle content voor jouw doelgroep te creëren dat ook je conversieratio ten goede komt.
- Websites met hoge autoriteit hebben meer lange-termijn-potentie, omdat zowel bezoekers als zoekmachines dit soort websites waarderen.