Facebook adverteren
In dit social media tijdperk ben je een uitzondering als je niet meerdere keren per dag je social media accounts checkt. Grote kans dat je vandaag al eens je Facebook feed hebt bekeken. Met 2,50 biljoen gebruikers staat dit platform aan de top. Ook jouw toekomstige klanten zitten daar tussen, ongeacht je branche. Wil jij bereik en websiteverkeer creëren op basis van persoonlijke profielen? Dan is Facebook adverteren de oplossing voor jou.
Maar liefst 11% van de Facebook posts bestaat uit video’s. Let erop dat je ondertiteling toevoegt, want 85% bekijkt deze video’s zonder geluid!
Vera van den HanenbergHead of Social
11 Facebook advertentie best practices die elke marketeer zou moeten weten!
5 Feiten over Facebook
Zo zetten wij succesvolle Facebook campagnes op
Facebook algoritmes kunnen problematisch zijn voor je organische bereik. Gelukkig kun je met Facebook advertenties snel dit gat opvullen. Benieuwd hoe wij dat doen?
-
1. Persona’s & koopreis
Persona’s opstellen is een no-brainer. Wie is je ideale klant van leeftijd tot allergieën en diepste verlangens? Elke persona in elke koopfase (bewustwording, overweging, beslissing) benaderen we anders. Zo laten we een vrouw die al eens schoenen bij je heeft gekocht een koopactie zien terwijl we een onbekende man liever een voucher voor herenschoenen aanbieden.
-
2. Doelstelling formuleren
Voordat we een Facebook advertentie opzetten, formuleren we samen met jou SMART-doelstellingen. Wat is voor jou een succesvolle Facebookcampagne? Wat wil je bereiken?
-
3. Campagnedoel kiezen
Staat je advertentieaccount? Dan kunnen we nu een keuze maken uit één van de 11 advertentiedoelen, zoals bereik of verkoop. Heeft iemand jouw ebook al gedownload? Dan kun je wellicht sturen op conversie. Een vreemde heeft misschien meer baat bij inspirerende video. De keuze valt samen met je campagnedoelstelling.
-
4. Kiezen van je target-doelgroep
Afhankelijk van je doelstelling, kiezen we je targetdoelgroep. We kunnen natuurlijk voor elke persona en elke fase van de koopreis advertenties creëren, maar als je doelstelling gericht is op meer verkoop van bepaalde producten, slaan we de eerste koopfase en wellicht een aantal persona’s over. We maken wel altijd meerdere variaties van advertenties om te testen.
-
5. Creatives & copy
De creatives en copy van je advertenties behoren tot de belangrijkste succesfactoren van je campagne. Het brein wil geprikkeld worden, maar het oog wil ook wat. Bovendien val je al snel weg in het geweld van alle Facebook posts, dus we zorgen dat je opvalt. Onze checklist helpt ons om altijd advertenties van hoge kwaliteit te posten.
-
6. Remarketing
Remarketing is het opnieuw benaderen van gebruikers die eerdere interesse hebben getoond. Het is een super effectieve manier om twijfelaars te laten converteren. Benader bijvoorbeeld winkelmandverlaters of betrokken bloglezers via Facebook. We gebruiken altijd een frequency cap, zodat mensen niet bestookt worden met advertenties.
-
7. Analyseren
De meest volledige conversie-informatie krijgen we door het installeren van de Facebook pixel. Dat opent ook deuren naar een breder scala aan targeting opties, waaronder remarketing. Micro-analyses maken we in Facebook Analytics, maar het succes van campagnes bepalen we via Google Analytics. Zo zien we het complete plaatje.
3 redenen waarom Facebook ook jouw bedrijf laat groeien
Ben jij actief in een nichemarkt? Of juist niet? Het maakt eigenlijk niets uit, want op Facebook is iedereen wel vertegenwoordigd.
- Je hebt een enorm groot bereik en ook jouw doelgroep is er te vinden.
- Je kan heel specifiek targeten, zelfs op levensgebeurtenissen als “Verloofd”.
- Adverteren op Facebook is relatief goedkoop.