Conversie optimalisatie
Wil jij het meeste halen uit de websitebezoekers die je al hebt? Haal meer omzet zonder dat je meer mediabudget uitgeeft! Conversieoptimalisatie heeft direct effect op je inkomsten. Vaak boeken we met kleine aanpassingen op je website al veel resultaat.
Ik zie nog te vaak mensen investeren in marketing, terwijl de website nog te wensen over laat. Zo raak je verkeer net zo hard weer kwijt. Begin bij de basis.
Mariska PaulOnline strateeg
Download de 7 best practices om jouw conversieratio direct te verhogen.
5 Feiten over conversie optimalisatie
Zo optimaliseren wij jouw website voor meer conversies
Conversieoptimalisatie is voor iedereen geschikt, zelfs als je weinig website bezoekers hebt. We werken volgens 5 stappen: onderzoek, hypothese, prioriteren, testen en analyseren.
-
1. 0-meting & doelstelling
Statistieken zijn de basis voor conversie optimalisatie. We starten dan ook altijd met een juiste inrichting van Google Analytics 4 om een nul-meting te kunnen maken. Een 0-meting maakt het mogelijk realistische doelen te stellen en ze ook meetbaar te maken.
-
2. Onderzoek
Hoewel sommige best-practices bewezen zijn (bijvoorbeeld duidelijke productfoto’s), geldt dat niet bij alles. Die oranje contactbutton werkt bij de één heel goed, maar bij jou misschien juist niet. Daarom onderzoeken we het gedrag op de website in Google Analytics 4, maar ook met behulp van tools als Hotjar. We onderscheiden altijd desktop en mobiel.
-
3. Hypothese
Op basis van het onderzoek over het gedrag van gebruikers op je website, proberen we te verklaren waarom we de knelpunten die we tegenkomen zien. Dat zijn de hypotheses die we gaan testen. De hypothese bevat een bepaalde aanpassing (bijvoorbeeld korter contactformulier), het effect ervan en de reden waarom een bepaalde aanpassing zou werken.
-
4. Prioriteren
We kunnen niet alles tegelijkertijd gaan testen, maar moeten focus aanbrengen. We stellen prioriteiten volgens het P.I.E. principe: “potential”: welke pagina’s presteren het slechtst en kunnen veel verbeteren?, “importance”: kies pagina’s met het meest waardevolle verkeer en “ease”: we beginnen vervolgens bij de pagina’s die het makkelijkst te optimaliseren zijn.
-
5. Testen
De hypotheses worden in deze fase getest. Dat kan zijn met een A/B- test, een multivariabele test of een splittest. Belangrijk hierbij is dat de test representatief en betrouwbaar is. Deze fase bestaat voornamelijk uit wachten, want analyseren tijdens de testfase is niet zinvol. Op basis van het aantal bezoekers stellen we een testduur vast.
-
6. Analyseren
Als de testfase voorbij is, kiezen we een winnaar en een verliezer en voeren we de aanpassing(en) door op je website. Dat betekent voor ons niet dat we klaar zijn, want dat is conversieoptimalisatie nooit. We stellen nieuwe hypotheses op en de winnaar gebruiken we in een nieuwe test. Zo helpen wij jou aan echt verbluffende conversieresultaten.
3 redenen om je website te optimaliseren voor conversie
Wil jij zoveel mogelijk rendement uit je bezoekers halen? Dan is conversieoptimalisatie de volgende stap voor jou!
- Het is een perfect middel om je ROI te verhogen. De kosten per acquisitie dalen, waardoor je met hetzelfde aantal bezoekers meer conversies haalt.
- Het draagt bij aan hogere posities in Google. Gebruiksvriendelijkheid is een onderdeel van conversie optimalisatie en laat Google daar nou net fan van zijn.
- Het helpt je je bedrijf te groeien. Met conversieoptimalisatie zorg je voor klantenbinding en creëer je duurzame en consistente omzettoenames.
Wat zegt OpenAI over Conversie Optimalisatie?
Waarom zou je CRO toepassen op je website?
CRO, of conversion rate optimization, is een proces waarbij je ervoor zorgt dat zoveel mogelijk bezoekers van je website ook daadwerkelijk converteren, bijvoorbeeld door een product te kopen of zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Door CRO toe te passen op je website, kun je ervoor zorgen dat je meer omzet genereert met dezelfde hoeveelheid bezoekers.
Er zijn verschillende redenen waarom je CRO zou willen toepassen op je website:
- Meer omzet: Door het verhogen van de conversieratio op je website, kun je meer omzet genereren met dezelfde hoeveelheid bezoekers.
- Verbetering van de gebruikerservaring: Door CRO toe te passen, kun je de navigatie, de lay-out en de functionaliteit van je website verbeteren. Dit kan leiden tot een betere gebruikerservaring voor je bezoekers.
- Vermindering van bounce rate: Als bezoekers snel afhaken van je website, kan dit leiden tot een hoge bounce rate. Door CRO toe te passen, kun je ervoor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven en dat er meer interactie plaatsvindt. Dit kan leiden tot een lagere bounce rate.
- Verbetering van de SEO: Door CRO toe te passen, kun je ervoor zorgen dat je website beter scoort in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit kan leiden tot meer organische bezoekers op je website.
- Verhoging van de klanttevredenheid: Door CRO toe te passen, kun je ervoor zorgen dat je bezoekers beter helpen bij het vinden van wat ze zoeken op je website. Dit kan leiden tot een hogere klanttevredenheid.