Analytics & meten

Statistieken an sich zeggen niks. Het is niet meer dan een verzameling data in de vorm van cijfers, grafieken, tabellen of kolommen. Zodra we die met onze ervaring, specialisme en inzicht interpreteren, wordt het pas waardevol.

Inge Peeters


De kunst is om data om te zetten in informatie en inzicht. Pas bij dat laatste kunnen we de juiste actie ondernemen.”

Inge Peeters Data & analytics specialist
Zo meten, analyseren en rapporteren wij aan jou
analytics meten google tag manager
meten
Google Analytics analyses
google analytics rapporteren
  • Google Tag Manager

    We werken het liefst met de Google Tag Manager. Deze tool stelt ons in staat zelf tags op websites te plaatsen, zonder tussenkomst van een web developer. Denk daarbij aan conversietags, de Google Analytics 4 (GA4) of de Facebook pixel. De GA4 code is de eerste die wij toevoegen, zodat we websiteverkeer en gedrag kunnen meten.

  • Tracking installeren

    Zodra Google Analytics 4 (al dan niet in de Google Tag Manager) is geïnstalleerd, voegen we de rest van de relevante tracking toe en richten we Google Analytics 4 in. We maken in overleg doelen aan en stellen bij webshops ecommerce in. Dit is de basis van onze werkzaamheden waar we altijd op terugvallen.

  • Analyseren

    Data analyseren we via verschillende platformen. Zo meten we het succes van Facebookcampagnes via Facebook Analytics, maar we raadplegen altijd (ook) Google Analytics 4 voor het complete plaatje. Het hebben van heldere doelen is daarbij cruciaal. Zonder doelen weet je immers niet of je campagne succesvol was of een mislukking.

  • Rapporteren

    Rapporteren doen we op basis van data en doelen waar we ons eigen sausje overheen gooien. Dat sausje is ons inzicht, onze expertise en onze ervaring. We rapporteren niet alleen wat we zien, maar ook waarom we dit zien. Elke maand ontvang je een rapportage met een analyse en korte termijn actiepunten. In jouw eigen Google Looker Studio rapport kun je altijd real-time data inzien.

GA4 implementeren op je website is kinderspel. Het instellen van GA4 daarentegen is andere koek.

Krijg inzicht in je doelgroep, conversiepaden, het gedrag van gebruikers op je website en de kwaliteit van je pagina’s.

Een server aanmaken is kinderspel. Het echte werk begint pas bij de inrichting in Tag Manager.

Server side tagging is de meest nauwkeurige manier van data tracking op dit moment.

Stel de basis van Google Tag Manager eenmalig in en voeg later eenvoudig extra tags toe.

Met deze gratis Google software zorgen we voor zuivere conversiedata die je nodig hebt voor bijvoorbeeld je campagnes.

3 redenen om data een grote rol te laten spelen

Door data te verzamelen en te analyseren kom je erachter wat wel en niet werkt voor je website performance én:

Heldere analyses

We houden onze klanten betrokken door analyses helder over te brengen en te interpreteren.

Relevante data en onderbuikgevoel

Besluitvorming ondersteunen we door relevante data waarmee we betere beslissingen maken. Dat wil niet zeggen dat we niet luisteren naar ons onderbuikgevoel.

Wees concurrentie een stap voor

Met goede data-analyses gevolgd door de juiste acties kan jij op termijn je concurrenten een stap (of 10) voor zijn en je stempel drukken op de markt.

“De samenwerking met Scherp Online is fantastisch! Ze helpen en begeleiden ons met onze website, die ze in het begin van onze samenwerking helemaal hebben aangepast aan onze nieuwe huisstijl. We zijn erg blij met de HubSpot – Salesforce integratie die Scherp Online heeft opgezet en de campagnes die ze ons hebben helpen maken. Terugkijkend op onze samenwerking van de afgelopen jaren is Scherp Online het bureau waar we mee willen samenwerken, ze zijn niet alleen experts in hun vakgebied maar ook een geweldige sparringpartner als het gaat om nieuwe ideeën.”

“Prettige no nonsense samenwerking, mensen in dienst met verstand van zaken. duidelijke afspraken en een goed resultaat. Ideaal. :-)” Wij hebben voor ABC e verschillende facetten van online marketing mogen uitvoeren van inbound marketing in combinatie met e-mail marketing tot aan advertising via Google en LinkedIn.

‘Scherp Online is bepalend voor ons succes doordat zij ons digitale marketing apparaat volledig uit handen nemen dmv zeer efficiënte SEO en SEA maar ook door samen met ons de strategie uit te zetten op basis van de resultaten! Effectief, prettige en snelle communicatie zitten in hun DNA. Dank voor alle support!’

“Scherponline is een professioneel bureau met deskundige medewerkers op het gebied van online marketing. Of het nu gaat om (het optimaliseren van) websites, SEO of SEA..De online specialisten verdiepen zich in jouw onderneming en geven duidelijke, onderbouwde adviezen. Een prettig bureau om mee samen te werken!”

“In eerste instantie wilde betere vindbaarheid in Google realiseren voor onze (potentiële) klanten en kandidaten. Later hebben we de samenwerking breder getrokken door Scherp Online onze website te laten maken en LinkedIn campagnes op te zetten. Hier zijn we zeer tevreden mee. Naast de specialistische werkzaamheden hebben denken ze mee en stellen ze kritische vragen. Dit ons ook weer aan het denken. Scherp Online is voor ons een echte partner die verder denkt dan binnen de kaders van het online marketing stuk.”

“Wij hebben de samenwerking met Scherp Online gedurende de jaren steeds verder uitgebouwd. Ze hebben ons (de communicatieafdeling) de basiskennis op het vlak van SEO bijgebracht. Wij hebben er vervolgens bewust voor gekozen om niet alles zelf te willen doen en kunnen maar juist de specialist in te zetten. Stap voor stap zetten we Kuijpers online steeds beter neer, als werkgever en als technisch specialist. Scherp Online is de laatste jaren enorm gegroeid, maar gelukkig zijn ze nog even professioneel, no-nonsense en gezellig als altijd!”

Maak kennis met ons team

Profiel afbeelding van Mees StierumSEA specialist

Mees Stierum

SEA specialist
Profiel afbeelding van Inge PeetersData specialist

Inge Peeters

Data specialist
Profiel afbeelding van Joey de KruisOntwikkelaar

Joey de Kruis

Ontwikkelaar

Gerelateerde blogs

Inge Google Analytics 4 uitleg

Waarom verschillen de resultaten van Facebook campagnes van data in Google Analytics?

Inge Peeters
Inge Peeters
Laurens presentatie Scherp Online

Google Tag Manager en een OnClick toevoegen  

Inge Peeters
Inge Peeters

Samenwerken?

Wil jij zo snel mogelijk meer online bereik creëren?

Piet Zweegers
Ondernemer

5 Feiten over data analyse

  • 01
    Onderbuikgevoel

    47% van de Nederlandse ondernemingen baseert zijn beslissing vaak op het onderbuikgevoel en ervaringen.

  • 02
    Google Analytics 4 wereldwijd populairst

    GA4 is wereldwijd de meest populaire web analytics tool. Ook wij maken hier altijd graag gebruik van, omdat de tool relevante informatie biedt én gratis is.

  • 03
    Cookies

    Het is toegestaan om zonder toestemming basis analytische cookies te monitoren door middel van GA4 cookies. Je hoeft bezoekers alleen te informeren.

  • 04
    Real-time data

    Met Google Looker Studio, waarmee we rapporteren, combineren we databronnen en zie je real-time data op elk moment van de dag.

  • 05
    Leads en sales koppelen

    Slechts 2% van de bedrijven koppelen leadgeneratiedata aan sales data. Wij helpen je hier bij.

Tracking analyse
Is jouw tracking toekomstbestendig ingericht? Laat het checken door onze specialisten.

Inge
Data specialist

Samenwerken? Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen voor jouw online groei of vraagstuk?

Piet
Eigenaar