Analytics & meten
Statistieken an sich zeggen niks. Het is niet meer dan een verzameling data in de vorm van cijfers, grafieken, tabellen of kolommen. Zodra we die met onze ervaring, specialisme en inzicht interpreteren, wordt het pas waardevol.
De kunst is om data om te zetten in informatie en inzicht. Pas bij dat laatste kunnen we de juiste actie ondernemen.
Dagmar CijsouwOnline marketing specialist
Stel altijd doelen in in Google Analytics. Download de gratis handleiding voor het instellen van doelen!
5 Feiten over Analytics & meten
Zo meten, analyseren en rapporteren wij aan jou.
Moeten er beslissingen worden gemaakt? Dan gaan wij niet af op ons onderbuikgevoel. Gelukkig hebben wij een arsenaal aan tools die ons helpen beslissingen op data te baseren.
-
1. Google Tag Manager
We werken het liefst met de Google Tag Manager. Deze tool stelt ons in staat zelf tags op websites te plaatsen, zonder tussenkomst van een web developer. Denk daarbij aan conversietags, de Google Analytics of de Facebook pixel. De Google Analytics code is de eerste die wij toevoegen, zodat we websiteverkeer en gedrag kunnen meten.
-
2. Tracking installeren
Zodra Google Analytics (al dan niet in de Google Tag Manager) is geïnstalleerd, voegen we de rest van de relevante tracking toe en richten we Google Analytics in. We maken in overleg doelen aan en stellen bij webshops ecommerce in. Dit wordt de basis van onze werkzaamheden waar we altijd op terugvallen.
-
3. Analyseren
Data analyseren we via verschillende platformen. Zo meten we het succes van Facebook campagnes via Facebook Analytics, maar we raadplegen altijd (ook) Google Analytics voor het complete plaatje. Het hebben van heldere doelen is daarbij cruciaal. Zonder doelen weet je immers niet of je campagne een succes of een mislukking was.
-
4. Rapporteren
Rapporten doen we op basis van data en doelen waar we ons eigen sausje overheen gooien. Dat sausje is ons inzicht, onze expertise en ervaring. We rapporteren niet alleen wat we zien, maar waarom we dit zien. Elke maand ontvang je een rapportage met een analyse en korte termijn actiepunten. In jouw eigen Google Data Studio rapport kun je altijd real-time data inzien.
3 redenen om data een grote rol te laten spelen
Door data te verzamelen en te analyseren kom je erachter wat wel en niet werkt voor je website performance én:
- We houden onze klanten betrokken door analyses helder over te brengen en te interpreteren.
- Besluitvorming ondersteunen we door relevante feiten waarmee we betere beslissingen maken. Dat wil niet zeggen dat we niet luisteren naar ons onderbuikgevoel.
- Met goede data-analyses gevolgd door de juiste acties kan jij op termijn je concurrenten een stap (of meer) voor zijn en je stempel drukken op de markt.

Wil jij ook beter verkeer meten?
Laten we samenwerken!
