Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

User Experience onderzoek

Wil jij je bezoekers een geweldige ervaring bieden zodat ze én tot conversie overgaan én graag weer terugkomen? Dan is User Experience (UX) onderzoek de manier om daarvoor te zorgen. Vergroot niet alleen het gebruiksgemak, maar ook de klanttevredenheid met de beste versie van jouw website. Met een optimale user experience creëer je de meest tevreden klanten die lang klant willen blijven. Wat maakt jouw website geweldig?

Hou de resultaten van user experience onderzoek nooit voor jezelf of je team, maar deel ze met je hele bedrijf. Zo kan iedereen de vruchten ervan plukken.

Nils van Breen Nils van BreenUX & UI Designer

7 Best practices voor een hoger conversieratio

Download 7 best practices om je conversieratio direct te verhogen.

Lees verder

5 Feiten over User Experience onderzoek

  • ROI

    Elke dollar die je investeert in UX, levert $100 op. Dat is een ROI van 9,900%.

    01
  • Laadtijd

    39% van de bezoekers toont geen interesse meer in content als afbeeldingen niet of te lang geladen worden. 40% verlaat een website die meer dan 3 seconden laadt.

    02
  • Slechte gebruikerservaring

    88% van de gebruikers keert waarschijnlijk niet meer terug op een website na een slechte gebruikerservaring.

    03
  • Promoters

    13% van de bezoekers vertelt 15 of meer mensen over hun negatieve website-ervaring. 72% vertelt 6 of meer mensen over hun goede website-ervaring.

    04
  • Formulieren

    68% van de gebruikers vult geen formulier in als er teveel persoonlijke informatie wordt gevraagd.

    05

Zo voeren wij User Experience onderzoek uit

User Experience refereert naar de totaalervaring van een websitebezoeker. Daaronder valt onder meer usability, maar ook het design en het gevoel van een gebruiker.

Persona's
Wireframes
Ontwikkeling nieuwe website
Testen en doorontwikkelen
Winnaar A/B test
Google Analytics
  • 1. Persona’s in kaart brengen

    Heb je nog geen persona’s uitgewerkt? Dan doen we dit gezamenlijk. Persona’s zijn fictieve representaties van je ideale klant tot in detail omschreven. Van naam, inkomen tot gezinssamenstelling en hobby’s. Deze persona’s gebruiken we om drijfveren, uitdagingen enzovoort te achterhalen.

  • 2. Breng in kaart wat en waarom je wil testen

    Wat wil je graag testen? Dat kan zijn een nieuw product, maar ook het bestelproces. Weet je het nog niet zo goed, maar wil je wel de user experience verbeteren, dan bedenken we samen een aantal processen op basis van je behoeftes en problemen van je persona’s die we stuk voor stuk apart testen.

  • 3. Formuleer taken die je laat uitvoeren

    Nu bedenken we specifieke taken die we (laten) uitvoeren om te achterhalen wat goed gaat en wat niet. Bijvoorbeeld: boek de cursus gesprekstechnieken.

  • 4. Kies de juiste methode(s)

    Afhankelijk van allerlei factoren zoals wat je wil testen, de tijd die je ter beschikking hebt en websitedesignfase, kiezen we (een aantal) methode(s). Gaan we voor een testpanel, dan zoeken we mensen die overeenkomen met je persona’s. Ander methodes en instrumenten zijn A/B-testen, interviews, online surveys, observaties, recordings en heatmaps.

  • 5. Organiseer bevindingen

    Na het onderzoek hebben we flink wat ruwe data verzameld. Hierin gaan we orde scheppen. We organiseren ze, interpreteren ze en halen hier waardevolle inzichten uit.

  • 6. Voer aanpassingen door

    Naar aanleiding van de inzichten die voortkomen uit de onderzoeksfase, voeren wij (of jullie) de benodigde aanpassingen door op de website.

  • 7. Effect meten

    Nadat we genoeg gebruikersdata hebben verzameld, zetten de we nieuwe resultaten af tegen de oude om te zien wat de effecten ervan zijn.

3 redenen om User Experience onderzoek uit te voeren

Door de combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek krijg je een goed beeld van de user experience.

  • Verhoog de klanttevredenheid en maak van je klanten evangelisten door ze een geweldige gebruikerservaring te bieden.
  • Verhoog het conversiepercentage door alle obstakels in de route naar het doel van je website te elimineren.
  • Vergroot klantretentie door het bieden van de beste user experience. Zorg dat men graag terugkomt en opnieuw bij je aanklopt.

Geïnteresseerd in User Experience onderzoek?
Laten we samenwerken!

Neem contact op

Lees meer over conversie optimalisatie in onze blogs

Data ontwikkelingen 2023 Google

Verleidelijke formulieren en check-outs; deze tips wil je niet missen!

Vera Van den Hanenberg
Vera Van den Hanenberg Geplaatst op 18 april 2023 Laatste update op 23 januari 2024