User Experience onderzoek
Wil jij je bezoekers een geweldige ervaring bieden zodat ze én tot conversie overgaan én graag weer terugkomen? Dan is User Experience (UX) onderzoek de manier om daarvoor te zorgen. Vergroot niet alleen het gebruiksgemak, maar ook de klanttevredenheid met de beste versie van jouw website. Met een optimale user experience creëer je de meest tevreden klanten die lang klant willen blijven. Wat maakt jouw website geweldig?
Hou de resultaten van user experience onderzoek nooit voor jezelf of je team, maar deel ze met je hele bedrijf. Zo kan iedereen de vruchten ervan plukken.
Nils van BreenUX & UI Designer
Download 7 best practices om je conversieratio direct te verhogen.
5 Feiten over User Experience onderzoek
Zo voeren wij User Experience onderzoek uit
User Experience refereert naar de totaalervaring van een websitebezoeker. Daaronder valt onder meer usability, maar ook het design en het gevoel van een gebruiker.
-
1. Persona’s in kaart brengen
Heb je nog geen persona’s uitgewerkt? Dan doen we dit gezamenlijk. Persona’s zijn fictieve representaties van je ideale klant tot in detail omschreven. Van naam, inkomen tot gezinssamenstelling en hobby’s. Deze persona’s gebruiken we om drijfveren, uitdagingen enzovoort te achterhalen.
-
2. Breng in kaart wat en waarom je wil testen
Wat wil je graag testen? Dat kan zijn een nieuw product, maar ook het bestelproces. Weet je het nog niet zo goed, maar wil je wel de user experience verbeteren, dan bedenken we samen een aantal processen op basis van je behoeftes en problemen van je persona’s die we stuk voor stuk apart testen.
-
3. Formuleer taken die je laat uitvoeren
Nu bedenken we specifieke taken die we (laten) uitvoeren om te achterhalen wat goed gaat en wat niet. Bijvoorbeeld: boek de cursus gesprekstechnieken.
-
4. Kies de juiste methode(s)
Afhankelijk van allerlei factoren zoals wat je wil testen, de tijd die je ter beschikking hebt en websitedesignfase, kiezen we (een aantal) methode(s). Gaan we voor een testpanel, dan zoeken we mensen die overeenkomen met je persona’s. Ander methodes en instrumenten zijn A/B-testen, interviews, online surveys, observaties, recordings en heatmaps.
-
5. Organiseer bevindingen
Na het onderzoek hebben we flink wat ruwe data verzameld. Hierin gaan we orde scheppen. We organiseren ze, interpreteren ze en halen hier waardevolle inzichten uit.
-
6. Voer aanpassingen door
Naar aanleiding van de inzichten die voortkomen uit de onderzoeksfase, voeren wij (of jullie) de benodigde aanpassingen door op de website.
-
7. Effect meten
Nadat we genoeg gebruikersdata hebben verzameld, zetten de we nieuwe resultaten af tegen de oude om te zien wat de effecten ervan zijn.
3 redenen om User Experience onderzoek uit te voeren
Door de combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek krijg je een goed beeld van de user experience.
- Verhoog de klanttevredenheid en maak van je klanten evangelisten door ze een geweldige gebruikerservaring te bieden.
- Verhoog het conversiepercentage door alle obstakels in de route naar het doel van je website te elimineren.
- Vergroot klantretentie door het bieden van de beste user experience. Zorg dat men graag terugkomt en opnieuw bij je aanklopt.