Als je het nog niet wist: social media is de drijfveer achter heel veel succesvolle bedrijven in de wereld. In dit tijdperk is geen marketingplan compleet zonder een social media hoofdstuk. Ze bieden een platform voor het onbeperkt delen van boodschappen. Ben jij al actief?
37% van de online shoppers zegt social media te gebruiken om inspiratie op te doen voor toekomstige aankopen.
Juul van den BungelaarSocial media specialist
Social media strategie template
Download het gratis social media strategie template en zet al je activiteiten in een duidelijk overzicht.
Gebruikers spenderen gemiddeld zo’n 3 uur per dag op social media netwerken en berichten apps.
01
Product research
54% van de social media gebruikers gebruikt social media voor product research.
02
Mobiel
91% van alle social media verkeer is via mobiel.
03
Top 3 sociale netwerken elke leeftijdsgroep
Facebook, Facebook Messenger en YouTube behoren tot de top 3 netwerken in elke leeftijdsgroep.
04
Direct persoonlijk contact
53% van de consumenten koopt eerder wanneer zij direct persoonlijk contact kunnen hebben met een bedrijf, bijvoorbeeld via Facebook Messenger.
05
Zo zetten wij jou op de sociale kaart
Investeren in social media heeft alleen zin als je werkt volgens een plan. Doe je dit niet, dan schiet je met hagel. Zo pakken wij het voor jou aan.
1. Doelgroep bepalen
Haal het maximale uit je social media kanalen door te weten wie je doelgroep is. Die beschrijven we aan de hand van één of meerdere buyer persona’s: een representatieve, fictieve weergaven van je ideale klant. Hij of zij krijgt een naam, een baan, hobby’s enzovoort. Het helpt ons de boodschap en strategie te bepalen.
2. Doelstelling bepalen
Heb je nog geen SMART- doelstelling bepaald, dan is het nu tijd om exact te omschrijven wat we willen bereiken. Hang hier de bijpassende KPI’s (key performance indicatoren) aan vast en we kunnen richting geven aan de campagnes.
3. Social media kanalen kiezen
We weten voor wie de social media boodschappen bedoeld zijn en we weten wat we er exact mee willen bereiken. We hebben nu genoeg informatie om kanalen te kiezen. Met de doelgroep in ons achterhoofd is het makkelijk om de juiste kanalen te kiezen. Waar is jouw doelgroep doorgaans actief?
4. Social media profielen aanmaken & optimaliseren
In deze fase beoordelen we de kwaliteit en aanwezigheid van de benodigde profielen. Waar nodig creëren we ze samen met jou en optimaliseren ze. Zo is de basis goed waar we op verder kunnen bouwen. Denk aan de profieltekst op Instagram of de profielfoto op Facebook.
5. Strategie verder bepalen
Onder strategie valt niet alleen het kiezen van kanalen. We denken na over de verhouding betaald/organisch, de soort posts en kiezen en bepaalde stijl. Herkenbaarheid en het aansporen tot interactie zijn hierbij de ankerpunten. De posts plannen we in met behulp van een contentkalender die we samenstellen aan de hand van de buyer persona’s. Waar liggen hun interesses?
6. Rapporteren
Elke maand kun je van ons een uitgebreide, heldere Google Data Studio rapportage met begeleidende mail verwachten. In de mail verklaren we de data in heldere taal en worden bijzonderheden (ook voor de komende maand) uitgelicht. Naar wens lichten we de mail toe in een gesprek. Rapportages houden ons gefocust op het doel en houden jou in de gewenste mate betrokken.
3 redenen om social media in te zetten voor jouw merk
Social media is een perfect luikje naar jouw klant. Ga de conversie aan, maak kennis met ze en andersom.
Bouw aan een sterke, organische aanwezigheid. Laat zien wie je bent en kies zelf de boodschap je verspreidt.
Blijf in contact met je doelgroep.
Creëer een trouwe achterban en lange termijn klanten.
Geïnteresseerd in social media? Laten we samenwerken!