Wat is er niet ‘leuk te vinden’ aan social media?
Als je het nog niet wist: social media is de drijfveer achter heel veel succesvolle bedrijven in de wereld. In dit tijdperk is geen marketingplan compleet zonder een social media hoofdstuk. Ze bieden een platform voor het onbeperkt delen van boodschappen. Ben jij al actief?
37% van de online shoppers zegt social media te gebruiken om inspiratie op te doen voor toekomstige aankopen.
Marloes van der KallOnline marketing specialist
Download het gratis social media strategie template en zet al je activiteiten in een duidelijk overzicht.
5 Feiten over Social Media
Zo zetten wij jou op de sociale kaart
Investeren in social media heeft alleen zin als je werkt volgens een plan. Doe je dit niet, dan schiet je met hagel. Zo pakken wij het voor jou aan.
-
1. Doelgroep bepalen
Haal het maximale uit je social media kanalen door te weten wie je doelgroep is. Die beschrijven we aan de hand van één of meerdere buyer persona’s: een representatieve, fictieve weergaven van je ideale klant. Hij of zij krijgt een naam, een baan, hobby’s enzovoort. Het helpt ons de boodschap en strategie te bepalen.
-
2. Doelstelling bepalen
Heb je nog geen SMART- doelstelling bepaald, dan is het nu tijd om exact te omschrijven wat we willen bereiken. Hang hier de bijpassende KPI’s (key performance indicatoren) aan vast en we kunnen richting geven aan de campagnes.
-
3. Social media kanalen kiezen
We weten voor wie de social media boodschappen bedoeld zijn en we weten wat we er exact mee willen bereiken. We hebben nu genoeg informatie om kanalen te kiezen. Met de doelgroep in ons achterhoofd is het makkelijk om de juiste kanalen te kiezen. Waar is jouw doelgroep doorgaans actief?
-
4. Social media profielen aanmaken & optimaliseren
-
5. Strategie verder bepalen
Onder strategie valt niet alleen het kiezen van kanalen. We denken na over de verhouding betaald/organisch, de soort posts en kiezen en bepaalde stijl. Herkenbaarheid en het aansporen tot interactie zijn hierbij de ankerpunten. De posts plannen we in met behulp van een contentkalender die we samenstellen aan de hand van de buyer persona’s. Waar liggen hun interesses?
-
6. Rapporteren
Elke maand kun je van ons een uitgebreide, heldere Google Data Studio rapportage met begeleidende mail verwachten. In de mail verklaren we de data in heldere taal en worden bijzonderheden (ook voor de komende maand) uitgelicht. Naar wens lichten we de mail toe in een gesprek. Rapportages houden ons gefocust op het doel en houden jou in de gewenste mate betrokken.

3 redenen om social media in te zetten voor jouw merk
Social media is een perfect luikje naar jouw klant. Ga de conversie aan, maak kennis met ze en andersom.
- Bouw aan een sterke, organische aanwezigheid. Laat zien wie je bent en kies zelf de boodschap je verspreidt.
- Blijf in contact met je doelgroep.
- Creëer een trouwe achterban en lange termijn klanten.
Geïnteresseerd in social media?
Laten we samenwerken!
