Menu
Terug

Hoe gebruik je UTM-tagging voor Google Analytics?

UTM-tagging is de Google Analytics variant van URL-tagging. UTM-tags zijn korte stukjes code die toegevoegd kunnen worden aan een link. Door UTM-tagging krijg je meer inzicht in waar je bezoekers vandaan komen en welk gedrag ze op jouw website vertonen. Hiermee kun je ook jouw campagnes en specifieke berichten binnen deze campagnes analyseren.

Dagmar Cijsouw
Dagmar Cijsouw 28 april 2021
Too long to read
  • UTM-tags zijn korte stukjes code die toegevoegd kunnen worden aan een link waardoor Google Analytics meer informatie ontvangt.
  • Gebruik UTM-tags als Google Analytics het verkeer van een bron / medium niet automatisch herkent.
  • Er zijn vijf verschillende soorten UTM-tags die je kunt gebruiken.
  • Analyseer de resultaten van jouw campagnes en specifieke berichten in Google Analytics.
  • Gebruik een handige spreadsheet om zelf UTM-tags te genereren.

Wanneer moet je UTM-tags gebruiken?

In een aantal gevallen herkend Google Analytics automatisch de bron en het medium, het is dan niet nodig om UTM-tags toe te voegen aan een link. Wanneer je specifieke campagnes draait is het wel aan te raden om een UTM-tag toe te voegen zodat je verkeer aan campagnes kan koppelen.

Download gratis onze UTM Builder spreadsheet om zelf eenvoudig UTM-tags te genereren!

Verschillende soorten UTM-tags

In totaal zijn er 5 verschillende UTM-tags die gebruikt kunnen worden, dit zijn:

  • utm_source: de bron waarmee het verkeer naar de site wordt gestuurd (bijv. nieuwsbrief)
  • utm_medium: kenmerk van het middel (bijv. email)
  • utm_campaign: de campagnenaam die onderscheidend is van andere campagnes (bijv. juli2020)
  • utm_term: zoekwoorden voor betaalde zoekresultaten uit zoekmachine (n.v.t.)
  • utm_content: onderscheid maken tussen vergelijkbare content of links binnen dezelfde campagne (bijv. titel en afbeelding)

Deze 5 tags kunnen los van elkaar gebruikt worden en ze worden automatisch herkend door Google Analytics. Voor een goede tracking wordt aangeraden om de source, medium en campaign altijd te gebruiken.

Verkeer met UTM-tags meten in Google Analytics

Als je gebruik maakt van UTM-tags wil je natuurlijk ook dat het verkeer in het juiste kanaal binnen komt in Google Analytics. Hiervoor moet het gebruikte medium overeenkomen met een bestaand medium. Wanneer het ingestelde medium niet overeenkomt zal het verkeer in de standaard kanaalgroepering “Other” terecht komen.

Google Analytics heeft tien standaard kanaalgroeperingen, dit zijn:

  • Direct
  • Organic Search
  • Social
  • Email
  • Affiliates
  • Referral
  • Paid Search
  • Other Advertising
  • Display
  • Other

Al het verkeer dat niet aan de vooraf ingestelde eisen van de kanaalgroepering voldoet komt binnen onder Other. Je zou eventueel nieuwe kanaalgroeperingen aan kunnen maken bij beheerder > kanaalinstellingen > kanaalgroepering > default channel grouping. Zo kun je bijvoorbeeld een nieuw kanaal aanmaken voor Social Advertising.

Download gratis onze UTM Builder spreadsheet om zelf eenvoudig UTM-tags te genereren!

Campagnes met UTM-tags meten in Google Analytics

Wanneer je de utm_campaign tag gebruikt hebt, zal deze campagne in Google Analytics zichtbaar zijn. Om de resultaten van je campagne te meten ga je naar het rapport acquisitie > campagnes > alle campagnes. Hier vind je alle statistieken van de sessies die op de website gekomen zijn door een specifieke campagne.

Lees hier meer over hoe je het succes van jouw campagnes meet.

Hoe maak je de juiste UTM-tags aan?

Om een link van UTM-tags te voorzien kun je gebruik maken van een UTM Builder. Het is belangrijk dat de utm-tags consistent gebruikt worden. Omdat Google Analytics hoofdlettergevoelig is wordt het aangeraden om altijd kleine letters te gebruiken. Wanneer je meerdere URL’s met UTM-tags binnen eenzelfde campagne gebruikt moet de campagnenaam altijd hetzelfde zijn.  Een typefout is snel gemaakt, daarom hebben we een handige UTM Builder in de vorm van een spreadsheet gemaakt die jou helpt met het maken van UTM-tags. Zo kun je ook eenvoudig terug zien welke campagne en content namen je gebruikt hebt.

In onze spreadsheet kun je de link van de landingspagina, de bron, het medium kiezen, een campagnenaam en eventueel een het content veld invoeren. De link met UTM-tags wordt automatisch gegenereerd. De spreadsheet zorgt er ook voor dat hoofdletters omgezet worden naar kleine letters zodat je deze fout niet kunt maken. Let er wel zelf op dat je een ‘-‘ teken gebruikt in plaats van spaties.

Zelf aan de slag? Download nu de gratis UTM builder en zorg voor betere data in jouw Google Analytics account!

Hulp of advies nodig bij Google Analytics? Stel je vraag aan onze specialisten!

Neem contact op