Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Hoe meet je het succes van je campagne in Google Analytics?

Door gebruik te maken van UTM-tags kan je snel en eenvoudig de resultaten van je marketingcampagnes bekijken in Google Analytics. Je krijgt meer inzicht over hoeveel gebruikers en sessies je campagnes hebben opgeleverd. Ook kun je zien welk gedrag deze bezoekers op je website vertonen.

Inge Peeters
Inge Peeters Geplaatst op 6 mei 2021 Laatste update op 24 januari 2024
Too long to read
  • Bepaal je KPI’s voordat je een campagne live zet en zorg dat deze meetbaar zijn in Google Analytics
  • Gebruik het verkeersacquisitierapport in GA4 om de data van kanalen te vergelijken
  • Voeg ‘sessiecampagne’ als extra dimensie toe om data van jouw campagnes te zien
  • Maak een segment aan om de data van jouw campagnes ook in andere rapporten terug te zien

Het succes van je campagne valt of staat met je doelstellingen

Voordat we ingaan op waar je de gegevens kunt vinden in Google Analytics is het eerst belangrijk om te bepalen wat je met je campagne wilt bereiken. Voordat je begint met de campagne bepaal je KPI’s. Stel jezelf de vraag “Wanneer is mijn campagne geslaagd?”. Dit kan zijn in de vorm van een X aantal website bezoeken, maar het is natuurlijk beter als je bepaalde gebeurtenissen zoals formulierinzendingen gebruikt voor de KPI’s. Om deze KPI’s te meten moeten doelen ingesteld worden. In onze handleiding doelen instellen in Google Analytics lees je hoe je dit doet.

Campagne resultaten bekijken in Google Analytics

Er zijn verschillende rapporten in Google Analytics die je kunt gebruiken om je campagnes te analyseren. Om een goed overzicht te krijgen van je campagnes kun je het verkeersacquisitierapport gebruiken en de dimensie ‘sessiecampagne’ toevoegen.

Het verkeersacquisitierapport

De naam van de campagne die je gebruikt hebt voor het utm_campaign veld vind je terug in het verkeersacquisitierapport in GA4, door ‘sessiecampagne’ als extra dimensie toe te voegen. Let wel op dat de campagnenaam alleen zichtbaar is in Google Analytics als er in het geselecteerde datumbereik sessies op de website vanuit de campagne geweest zijn.

In het rapport zie je campagnes die je handmatig getagd hebt (met een utm_campaign tag) en Google Ads campagnes (als je Google Ads en Google Analytics gekoppeld hebt). Je krijgt nu inzicht in het totaal aantal sessies en gebruikers vanuit je campagnes. Ook kun je, als je doelen hebt ingesteld, zien of het verkeer vanuit de campagnes geconverteerd heeft. Je kunt zowel alle conversies als een specifieke conversie selecteren voor de conversiestatistieken. Dit doe je door naar rechts te scrollen in de tabel en onder ‘conversies’ de juiste conversie te selecteren.

In onderstaande afbeelding zie je verkeer van alle campagnes. Door bij ‘zoeken’ te filteren op bijvoorbeeld ‘Decision’, krijg je een overzicht van alle campagnes met ‘Decision’ in de naam. Zo kun je een overzicht krijgen van een specifieke campagne bijvoorbeeld.

Heb je in jouw ad campagne meerdere content formats en dit meegegeven in de utm_content of wordt dit automatisch gegenereerd? Dan kun je als secundaire dimensie ook kiezen voor ‘indeling van advertentiemateriaal voor sessie’. Hier zie je bijvoorbeeld dat er klikken zijn gekomen uit ‘responsive search ads’.

Ook in een nieuwsbrief bijvoorbeeld is het erg belangrijk om UTM-tags mee te geven. Zo kun je precies zien uit welke nieuwsbrief klikken zijn gekomen en of deze bezoekers ook geconverteerd hebben. Hieronder zie je een mooi voorbeeld van hoe het binnenkomt als er geen campagnenaam wordt meegegeven, namelijk: (not set). In andere woorden: GA4 heeft geen informatie.

Campagne resultaten over meerdere kanalen analyseren

Bovenstaande voorbeelden gaan over meerdere campagnes. Je kunt filteren op kanalen met dezelfde bron/medium of juist alle bronnen met elkaar vergelijken in een overzicht. Het kan namelijk zijn dat je één campagne hebt die gebruik maakt van verschillende kanalen (Facebook en Google Ads bijvoorbeeld). In deze gevallen is het erg belangrijk dat je de dezelfde campagnenaam gebruikt, zodat die vergelijking ook mogelijk is. Door gebruik te maken van een UTM-tagging spreadsheet is de kans op fouten kleiner omdat de campagnenaam al in de sheet staat.

Een segment aanmaken

Wil je nog meer weten over het websitegedrag van bezoekers vanuit een campagne, dan kun je een segment of vergelijking aanmaken. De vergelijking kun je bijvoorbeeld aanmaken op een specifieke campagnenaam. Hier maak je een vergelijking:

In een aangepast rapport kun je een segment maken, die je vaker kunt gebruiken. Google heeft zelf een handige tutorial gemaakt:

Kom je er zelf niet uit? Laat ons je helpen

Zou je graag het succes van je eigen campagnes in Google Analytics willen meten, maar kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact met ons op als je hulp nodig hebt. Wij helpen je graag verder!

Hulp of advies nodig bij Google Analytics? Stel je vraag aan onze specialisten!

Neem contact op

Lees meer over dit onderwerp

Laurens presentatie Scherp Online

Google Tag Manager en een OnClick toevoegen  

Inge Peeters
Inge Peeters Geplaatst op 15 januari 2024 Laatste update op 2 februari 2024