Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu
SEO

Google updates van 2022: een terugblik

Het nieuwe jaar is van start gegaan: 2023! Tijd om terug te blikken en het jaar te evalueren. Wat is er in 2022 allemaal gebeurd op het gebied van SEO en welke Google Updates hebben we moeten managen?

Anouk Raijmakers
Anouk Raijmakers Geplaatst op 2 januari 2023 Laatste update op 15 februari 2023

Na het lezen van deze recap ben jij weer helemaal up to date en klaar om te gaan knallen in 2023. 

Maart: product review update

De eerste Google-update in 2022 stond in het teken van productrecensies. Deze update richtte zich specifiek op de manier waarop productrecensies werden weergegeven op e-commerce websites. Google gebruikte feedback van gebruikers om te achterhalen hoe zij de reviews het liefste zien: gedetailleerd met bewijs dat de producten daadwerkelijk getest zijn. Op basis daarvan rolde zij een update uit. Hierbij rangschikt Search productrecensies op basis van kwaliteit, waarbij diepgaande en authentieke recensies voorrang krijg. 

Deze update is niet ontworpen om websites te bestraffen maar om de websites met authentieke recensies te beoordelen. Hoe betrouwbaarder de recensie, hoe beter. Betrouwbaarheid is een van de belangrijkste elementen voor Google. Hier komen we later in dit artikel nog op terug. 

Mei: core update

Een core update van Google is een brede update van het algoritme van Google om de zoekresultaten te verbeteren. Deze core updates worden op onregelmatige basis doorgevoerd, meestal een paar keer per jaar. In mei 2022 werd er weer zo’n grote core update gelanceerd. 

Google geeft bij core updates niet aan waar ze extra op beoordeelt. Het is dus lastig om hier echt op in te spelen. Google raadt wel aan om te zorgen dat je de best mogelijke content aanbiedt. Bij onze Scherp Online klanten zagen we vooral een toename in het aantal zoekwoorden waarop ze rankten. Een teken dat we dus goed op weg zijn! 

Augustus: Helpful Content Update (p1)

De Helpful Content Update van Google was bedoeld om content die gebruikers daadwerkelijk helpt of informeert te belonen. Content dat in eerste instantie puur is gecreëerd om te scoren in de zoekresultaten, zou na deze update dus door de mand vallen. Wij zagen weinig impact bij onze Scherp Online klanten na deze update, maar dit was dan ook pas de eerste versie van de Helpful Content Update. 

Oktober: Spam Update

De Google systemen die spam detecteren zijn in oktober verbeterd. Google gaf hierbij niet specifiek aan of deze update gericht was op links, content of andere vormen van spam. Ook van deze update hebben we weinig impact gezien bij onze klanten. Bij Scherp Online gebruiken we immers geen binnendoor wegen, of zogenoemde ‘Black Hat SEO-Technieken’. 

Wanneer je zoekmachines bewust probeert te manipuleren, val je door de mand bij updates als deze. 

Wij gebruiken ‘White Hat SEO-Technieken’, waarbij we de Google richtlijnen volgen en Google een veilige, relevante en kwalitatieve gebruikservaring garanderen. Dat kost tijd en moeite, maar levert wel veel meer duurzame resultaten op.

December: Helpful Content Update (p2)

Na de Helpful Content Update in augustus, werd in december deel 2 uitgerold. Dit keer wereldwijd. Deze update heeft nieuwe signalen toegevoegd aan het classificatiesysteem van Google. Met het classificatiesysteem bedoelen we het systeem om websites te classificeren op basis van hun kwaliteit en relevantie voor zoekopdrachten. Dit systeem, ook wel het algoritme van Google genoemd, bestaat uit honderden factoren. 

De update van het classificatiesysteem had net als na de update in augustus geen impact op onze klanten. Dit doordat we ons altijd richten op kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid voor de websitebezoeker. Wel zagen we bij een nieuwe klant, waar we niet eerder mee gewerkt hadden, dat er veel fluctuaties waren in de rankings van de zoekwoorden. En niet in de positieve zin. Nadat ze bij ons aan boord kwamen, zijn we hier direct mee aan de slag gegaan. 

Het is belangrijk om jouw website voor de gebruiker te blijven optimaliseren, niet voor Google. Want als je dat tweede doet, val je vroeg of laat met een update als deze door de mand.

December: Link Spam Update

Na de Helpful Content Update kwam Google in december ook nog met een Link Spam Update. Linkspam is een techniek waarbij er op grote schaal onnatuurlijke links worden gegenereerd die naar een website verwijzen met de bedoeling de zoekresultaten te manipuleren. Deze Google update richtte zich op het ontmaskeren en neutraliseren van deze onnatuurlijke links. Van deze update hebben we weinig impact gezien omdat wij ons niet bezighouden met linkspam. 

Scherp online SEO

Van E-A-T naar E-E-A-T

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trust en is al jaren heel belangrijk voor de Google zoekresultaten. Dit begrip is in het leven geroepen om ‘waardeloze’ en ‘goedkope’ content tegen te gaan. Het is lastig te monitoren in hoeverre jouw website hieraan voldoet, omdat het nog niet concreet gemeten kan worden. Houd er rekening mee dat Google haar best doet om alleen websites te ranken met een hoge mate van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. In de toekomst zullen er updates volgen die ervoor zorgen dat Google dat steeds beter kan beoordelen.

Hoewel er dus geen meetinstrument is om te beoordelen in hoeverre je aan de E-A-T richtlijnen voldoet, kun je wel handmatig kijken naar de volgende elementen: 

  • Heb je een aanzienlijk aantal backlinks?
  • Zijn de backlinks kwalitatief?
  • Voldoet je website aan de basisvoorwaarden, zoals SSL-certificaat, een duidelijke over-ons pagina en een duidelijke contactpagina?
  • Is de content up-to-date?
  • Is de content kwalitatief, uniek en juist?
  • Staan er positieve reviews op de website? 
  • Staan er betrouwbare referenties of case studies op de website?

In 2022 gingen we van E-A-T naar E-E-A-T 

In 2022 heeft Google een extra E toegevoegd aan E-A-T. Die E staat voor Experience. Een website kan namelijk expert en autoritair zijn, maar zonder bewijs van ervaring is dat niet heel betrouwbaar. Denk bijvoorbeeld aan een recensie van een restaurant. Iedereen kan een tekstuele beoordeling plaatsen, maar alleen mensen die er echt geweest zijn kunnen foto’s plaatsen. Dat geldt ook voor case studies of product reviews. Zorg dus dat je website aansluit bij E-E-A-T. 

Waar moet je op letten in 2023?

Nu je weer helemaal up to date bent, wil je natuurlijk weten wat de SEO trends voor 2023 zijn. Wat de SEO trends voor 2023 zijn, lees je hier.

Ontvang je graag advies voor jouw online marketing strategie van 2023? Neem contact op.

Neem contact op

Lees meer over dit onderwerp

Online Marketeer Stan Hunnekens

Gratis SEO check

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens Geplaatst op 10 oktober 2023 Laatste update op 18 januari 2024
Online strategie team

De optimale websitestructuur voor jouw e-commerce webshop

Doris Verhappen
Doris Verhappen Geplaatst op 27 juni 2023 Laatste update op 18 januari 2024