Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu
SEO

Wat betekenen de AI-Overviews (AIO) voor SEO?

Tijdens Google I/O 2024 introduceerde Google een baanbrekende verandering in de zoekresultaten: AI Overviews. Deze nieuwe functie maakt gebruik van AI-technologie om gebruikers beknopte, samenvattende informatie te bieden bovenaan de zoekresultaten. Maar wat betekent dit voor website-eigenaren, SEO-specialisten en het organisch verkeer?

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens Geplaatst op 3 juni 2024

Wat zijn AI Overviews?

AI Overviews zijn door AI gegenereerde samenvattingen die gebruikers snel inzicht geven in complexe onderwerpen zonder dat ze door meerdere pagina’s hoeven te bladeren. Google gebruikt hiervoor hun geavanceerde Gemini AI-model, dat is ontworpen om nauwkeurige en relevante samenvattingen te produceren. Sinds 14 mei wordt deze functie uitgerold in de Verenigde Staten, met plannen om deze wereldwijd uit te rollen voor het einde van het jaar. Wanneer het naar Nederland komt is op dit moment nog niet bekend.

ai overview hoe maak je een sofa schoon
Afbeelding: www.blog.google/products/search/generative-ai-google-search-may-2024/, mei 2024.

AI Overviews:

  • AIO helpen om mensen snel een overzicht te geven, met relevante inzichten en informatie
  • Deze overviews dienen als een startpunt van waaruit mensen een breed scala aan content op het web kunnen verkennen.
  • AIO toont links naar bronnen die de informatie in het overzicht bevestigen, zodat mensen de informatie zelf kunnen controleren en verder onderzoeken. 
  • Hierdoor kunnen mensen dieper graven in een divers scala aan content

Conversatiemodus

Mensen kunnen een vervolgvraag stellen of op een van de voorgestelde vervolgstappen onder het overzicht. Het maakt daarbij gebruik van AI om te begrijpen wanneer iemand op zoek is naar naar iets dat gerelateerd is aan een eerdere vraag.

Vervolgvragen in AI overviews

Voordelen voor gebruikers

Voor de gebruiker betekent dit een snellere en efficiëntere manier om informatie te verkrijgen. In plaats van talloze links te doorzoeken, krijgen ze direct een beknopte samenvatting die hen snel naar de kern van hun zoekopdracht leidt. Dit kan met name nuttig zijn voor complexe onderwerpen waarbij veel informatie beschikbaar is.

Wat betekent dit voor SEO?

The bad

Hoewel dit een zegen lijkt voor gebruikers, roept het zorgen op bij website-eigenaren en marketeers. Een van de belangrijkste zorgen is de waarschijnlijke daling in het organisch verkeer. En dat is logisch, want een AIO neemt een prominente plaats in de SERP in beslag. Hierdoor zullen de standaard organische resultaten verder naar beneden zakken. Aangezien gebruikers de informatie die ze nodig hebben direct van de zoekpagina kunnen krijgen, bestaat de kans dat ze minder vaak doorklikken naar de websites waar de content feitelijk vandaan komt.

Maar hoe groot wordt deze impact?

Websites zullen ongetwijfeld organisch verkeer verliezen. ‘Non-zero’ zoekwoorden zullen beantwoordt worden door AI. Maar herinner je de opkomst van featured snippets nog? Dit zijn korte, uitgelichte stukjes tekst die bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnen om snel antwoord te geven op de zoekopdracht van een zoeker. Ook toen was iedereen bang dat dit een enorme impact op het organisch verkeer hebben. Want hier geldt ook dat de standaard organische resultaten verder naar beneden worden gedrukt. Uiteindelijk bleek dit goed mee te vallen! Uit onderzoek van Ahrefs bleek dat er slechts 6,4% minder kliks naar de natuurlijke resultaten ging die onder een featured snippet stonden. Dit zegt natuurlijk niks over de daadwerkelijke impact van AIO, maar we kunnen helaas alleen naar de resultaten uit het verleden kijken.

De impact van featured snippets op het organisch verkeer
Afbeelding: Ahrefs.com

The Good

Google zal het verkeer naar websites MOETEN blijven voeden omwille van 3 redenene:

  1. Google en hun AI-model zijn afhankelijk van de content die wij als mensen maken.
    Als websites geen content meer plaatsen omdat er geen verkeer binnenkomt, waar moet AI dan nog van leren?
  2. Google weet dat mensen de content geschreven door mensen het meeste waarderen
    Reviews worden steeds belangrijker. En dat is maar goed ook. Want ga je echt een reis naar Japan verkiezen boven Barcelona omdat een AI-tool – die nog nooit op reis is geweest – dat zegt? Of ga je echt de voedingssupplementen aangeraden door een AI-tool verkiezen boven de adviezen van een fitness specialist? Uiteindelijk nemen mensen alleen iets aan van mensen die ze vertrouwen. Dat aspect zal alleen nog maar belangrijker worden. Google heeft de afgelopen jaren niet voor niks verschillende review updates doorgevoerd.
  3. Niet alle onderwerpen zullen geschikt zijn voor AI Overviews.
    Als Google informatie deelt, moeten ze zeker zijn dat deze informatie klopt. Wanneer ze niet zeker van hun stuk zijn of er is – volgens Google – een gebrek aan betrouwbare informatie, dan zullen ze geen AI Overviews tonen.
Google reviews update
In de afgelopen jaren zijn er meerdere review updates geweest.

Update: AIO werkt nog niet helemaal zoals het zou moeten

Ondertussen zijn de AI Overviews al enkele dagen uitgerold onder gebruikers in de Verenigde Staten en dat loopt nog niet altijd even lekker. Op onderstaand voorbeeldje is te zien dat Google aardig uit de bocht vliegt met hun AIO. Volgens het artikel van Search Engine Journal plaatsen veel mensen uit het Search landschap nog hun vraagtekens bij de kwaliteit van de AI Overviews. Overigens vind je in dit artikel nog enkele andere voorbeelden waar de antwoorden niet te vertrouwen zijn.

Fouten in AI Overview
Bron: Search Engine Journal

Hoe moet je jouw website optimaliseren voor AI Overviews?

AI Overviews zijn op dit moment nog niet in Nederland uitgerold. En in bovenstaand voorbeeld zien we dat er nog wel wat hobbels op de weg liggen voor Google voordat ze het wereldwijd kunnen uitrollen. Maar het lijkt een kwestie van tijd voordat het ook onze kant uitgaat. Tijd om ons voor te bereiden dus!

Maar is er al veel over bekend hoe we onze websites hierop kunnen aanpassen? Het eerlijke antwoord is nee. Er is nog geen documentatie vanuit Google met richtlijnen. Maar dat betekent niet dat we je zonder tips achterlaten natuurlijk!

De basis blijft

De 3 belangrijke pijlers blijven natuurlijk belangrijk. Net als traditionele webcrawlers, zijn Google’s AI-modellen nog steeds afhankelijk van het crawlen van de content van een site. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor optimale technische basis van je website. Voor autoriteit verandert de basisregel ook niet of nauwelijks. Hoe meer kwalitatieve websites linken naar jouw website, hoe groter de kans dat Google jouw website als een autoriteit ziet. En dat vergroot natuurlijk je kansen om in de AI Overviews terecht te komen. Tot slot natuurlijk nog de content. Dat je kwalitatieve content moet schrijven waarin je jouw kennis en expertise is wel bekend. Maar we hopen je met onderstaande tips een steuntje in de rug te geven om meer kans te maken op vertoningen in de AI Overviews.

5 Tips om jouw website te optimaliseren voor AI Overviews

  1. Structureer content expliciet als vragen en directe antwoorden
    Nu AI Overviews zoekopdrachten direct beantwoorden, kan het optimaliseren van content in een vraag-en-antwoord-indeling de kans vergroten dat deze wordt weergegeven door de AI-modellen van Google.
  2. Maak complete overzichtspagina’s over onderwerpen
    De AI-zoekfunctie van Google kan complexe zoekopdrachten in meerdere stappen verwerken. Door uitgebreide overzichtscontent te maken die het hele traject bestrijkt, van het eerste onderzoek tot de uiteindelijke aankoopbeslissing, kunnen deze pagina’s de beste bronnen worden voor de AI van Google. Denk er ook aan om je content te verrijken met afbeeldingen en video’s om zowel de aandacht van gebruikers als het algoritme van Google te trekken.
  3. Implementeer Schema Markup elementen op je website
    Door het toevoegen van Schema Markup, ook wel bekend als structured data, bied je de informatie op je website aan in een format dat makkelijk te vinden én te begrijpen is voor zoekmachines en LLMs.
  4. Het bijhouden van zoekvolume voor zoekopdrachten met AI Overviews
    Zodra de AI Overviews straks uitgerold zijn in Nederland zullen wij ons best doen om alle relevante zoekwoorden waarvoor een AI Overview wordt ingeladen bij te houden. Hierdoor kunnen we hiaten in de content en optimalisatiekansen onthullen en onze inspanningen daarop focussen.
  5. Versterk je autoriteit en merk
    Het opnemen van citaten van experts, interviews en meningen van gezaghebbende bronnen in je content kan de zichtbaarheid in de AI Overviews verbeteren. Daarnaast is het slim om je merkaanwezigheid op meerdere platforms te versterken. Denk aan sociale media, industrieforums en relevante websites.

Conclusie

De introductie van AI Overviews door Google is een grote verandering. Gebruikers profiteren van snelle, overzichtelijke antwoorden, maar voor website-eigenaren en marketeers kan dit zorgen baren vanwege een mogelijke daling in organisch verkeer. Omdat veel aspecten van AI Overviews nog nieuw en onduidelijk zijn, zullen we de ontwikkelingen nauwlettend volgen. En natuurlijk blijven we onze klanten en volgers informeren over de laatste updates.

Lees meer over dit onderwerp

ai-overview-voorbeeld

Wat betekenen de AI-Overviews (AIO) voor SEO?

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens Geplaatst op 3 juni 2024
Scherp Online bij BrightonSEO

Brighton SEO 2024 – Onze learnings

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens Geplaatst op 30 april 2024