Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Stop met eindeloze A/B tests! Deze 20 conversie verhogende hacks maken wél het verschil

Conversie optimalisatie is dé manier om meer winst uit je website of shop te halen. Spoel je geld echter niet door het riool door blind verkeer in te kopen. Wij hebben 20 conversie hacks in een listicle voor je opgemaakt. Misschien verandert je kijk op conversie optimalisatie wel compleet na het lezen van dit artikel.

Mariska Paul
Mariska Paul Geplaatst op 5 december 2023 Laatste update op 8 december 2023
Too long to read
  1. Recente sale notificaties
    Speel in op urgentie, populariteit en FOMO met recente sales notificaties, zoals ‘Laatste verkoop 3 uur geleden’.
  2. Gebruik reviews en ratings als social proof
  3. Converteer betrokken bezoekers naar klanten met een extra stimulans
    Bied bezoekers die echt interesse tonen in je producten of diensten een extra stimulans, zoals een korting aan.
  4. Voeg meer productafbeeldingen en productvideo’s toe
  5. Gebruik een live chat functie alleen als je present kan zijn
  6. Maak gebruik van microcopy bij CTA
    Microcopy zijn de kleine stukjes tekst nabij een harde CTA (zoals een contactformulier of bestelknop) die geruststellen, vertrouwen uitstralen, verleiden of duidelijkheid geven. Denk aan: ‘Registratie niet nodig’ of ‘Alleen deze maand 30% korting’.
  7. Focus op transactionele zoekwoorden
    Grote kans dat de meeste omzet vooral voortkomt uit zoekwoorden die impliceren dat de gebruiker al aankoopbereid is, zoals zoekwoorden met ‘kopen’, ‘bestellen’ of ‘nodig’. Zorg dat je hier het maximale uithaalt voordat je te veel focust op andere facetten van je marketingplan.
  8. Stop met nutteloze A/B testen
    Staar je niet blind op het eindeloos testen van buttonkleur, lettertype, witruimte en advertentieteksten. Focus je vooral op grotere en belangrijkere aspecten, zoals je aanbod, soorten pagina’s en het verzamelen van cases, reviews et cetera.
  9. Schiet je basic CTA’s af
    Bezoekers weten tegenwoordig dat een button naar een andere (meestal conversie)pagina leidt. Wees creatiever met de buttontekst en probeer in te spelen op emotie.
  10. Stuur bij leadgeneratie vooral op telefoongesprekken
    Momentum is vaak cruciaal bij leadgeneratie. Bij het sturen op telefoongesprekken heb je een persoonlijk gesprek met een potentiële klant precies op het moment dat hij voelt dat hij ergens tegenaan loopt of iets goed kan gebruiken. Vult hij op dat moment een formulier in die jij een dag later oppakt, kan het moment al voorbij zijn en heb jij de boot gemist.
  11. Zet remarketing slim in
    Creëer merkherkenning en onbewust merkaffiniteit door met remarketing steeds opnieuw onder de aandacht bij je doelgroep te komen.
  12. Ga ook voor off-topic content
    Onderzoek de overeenkomende affiniteiten van je meest waardevolle klanten en voorzie hen ook van off-topic informatie.
  13. Onderschat de waarde van video niet
    Werk aan je merkbekendheid, creëer vertrouwen, herkenning en autoriteit met videomarketing. Later in de buyer journey zal het zich uitbetalen.
  14. Herzie je aanbod als je conversieratio laag blijft
    Blijft je conversieratio te laag, ondanks je inspanningen? Kijk eens kritisch naar je aanbod en wees bereid om hier verandering in aan te brengen. Misschien is het gewoon niet goed genoeg.
  15. Geef niet te veel keus
    Voorkom keuzestress en beperk je aanbod. Hetzelfde geldt voor abonnementen of prijzen: houd het simpel en duidelijk.
  16. Laat je klanten verliefd op je worden
    Connect op emotioneel niveau met je (potentiële klanten) en creëer klantloyaliteit. Liefde tart logica!
  17. Zet kwantitatieve en kwalitatieve tests in
    Richt je op de gebruikerservaring en algehele kwaliteit van je website met bijvoorbeeld focusgroepen en expertevaluaties en onderzoek de knelpunten. Bekijk ook statistieken van de website en houd je alleen bezig met echt zinvolle A/B tests.
  18. Personaliseer je website en advertenties
    Personalisatie werkt niet alleen, bezoekers verwachten het ook.
  19. Hergebruik je topic content
    Wees niet bang om content die goed aansloeg in het verleden, uit te melken. Creëer nieuwe content rondom het populaire onderwerp, breng dezelfde content opnieuw onder de aandacht of breng hetzelfde uit in verschillende vormen. Zo komt jouw topcontent bij een breder publiek in het vizier.
  20. Bouw een campagne om content die werkt
    80% van je omzet komt uit 20% van je inspanningen. Focus op wat werkt en optimaliseer niet alles tegelijk, maar werk campagnematig.

    Succes!

1. Recente sale notificaties

Heb je een webshop? Speel dan in op urgentie, populariteit en FOMO met recente sale notificaties om conversies te verhogen. Ze activeren aankoop triggers om de consument te motiveren om je product of dienst te kopen.

Concreet: Laatste verkoop 3 uur geleden


2. Gebruik reviews en ratings als social proof

Een sales notificatie is een voorbeeld van social proof: als consumenten zien dat anderen het product al hebben gekocht zal het het wel waard zijn om het te kopen. Veel positieve reviews van ‘echte mensen’ op een derde website is ook een waardevol middel om consumenten te triggeren om bij jou te kopen.

Concreet: Steek energie in het verzamelen van reviews op websites zoals Google.nl of Trustpilot.nl of op social media platformen. Een samenwerking met een influencer (influencer marketing) is van grote waarde als het gaat om social proof.

3. Converteer betrokken bezoekers naar klanten met een extra stimulans

Conversies verhogen zonder meer bezoekers naar je website te genereren? Geef betrokken websitebezoekers een extra stimulans, zoals een korting, om ze net dat zetje in de rug te geven om te converteren.

Concreet: Bied bezoekers die meer dan een x-aantal (product)pagina’s bekeken hebben of een x-aantal minuten op je site verbleven bijvoorbeeld een korting aan. Je kunt er ook voor kiezen om door middel van remarketing een interessante doelgroep opnieuw te benaderen met een aanbod dat ze niet af kunnen slaan.


4. Voeg meer productafbeeldingen en productvideo’s toe

Het online kopen van een product is altijd een gok, omdat je het niet in het echt hebt gezien. Kwalitatieve productfoto’s en nog beter: productvideo’s, kunnen het verschil maken om de bezoeker het vertrouwen het product online te kopen.

Concreet: Maak bijvoorbeeld een video waarin je iemand het product laat demonstreren. Film vanuit meerdere hoeken. Voeg ook vanuit zoveel mogelijk hoeken, zodat je het product in zijn volledigheid in beeld brengt.


5. Gebruik een live chat functie alleen als je present kan zijn

Een live chat functie kan enorm veel waarde toevoegen aan je website. Het stelt je in staat om direct weerstand bij een potentiële klant weg te nemen doordat je live in gesprek kan met de klant of om klantenservice te bieden. Het werkt ook voor de betrouwbaarheid van je website. Toch is een live chat functie voor veel bedrijven niet weggelegd, simpelweg om het feit dat ze de goede service niet kunnen leveren door bijvoorbeeld onderbezetting.

Het niet voldoen aan verwachtingen schaad je bedrijf meer dan het baadt, dus doe het dan vooral niet.

Michiel Michiel van den HurkCRO specialist Scherp Online

Concreet: Voeg een live chat functie van bijvoorbeeld HubSpot (gratis) toe aan je website, mits je de service kan leveren. Kan jij niet binnen een minuut (het liefst nog eerder) reageren, begin er dan niet aan. Denk jij dat jouw website/webshop zich leent voor een live chat en denk je dat je er direct meer omzet uit haalt? Maak dan een plan voor hoe je voor een goede bezetting van de chat kan zorgen.

Je kan er ook voor kiezen om de chat op bepaalde tijden te deactiveren of een robot vragen te laten beantwoorden. Wees dan wel duidelijk dat bezoekers te maken hebben met een robot.

6. Maak gebruik van microcopy bij CTA

Microcopy kan een grote impact hebben op de gebruikerservaring. Het zijn die kleine stukjes tekst nabij een harde CTA. Goede microcopy geeft een gevoel van vertrouwen, duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Begeleid, informeer of stel gerust door middel van microcopy, terwijl bezoekers interactie hebben met je website. Je zal zien dat het een simpele hack is die het aantal conversies verhoogt.

Concreet: Denk aan microcopy, als:

  • ‘Nu besteld, morgen in huis’,
  • ‘Alleen deze maand 30% korting’,
  • ‘We spelen je gegevens niet door aan derden’
  • ‘Registratie niet nodig’.

Haal de pijn, onzekerheid of twijfel weg.


7. Focus op transactionele zoekwoorden

Heb jij wel eens gehoord van de 80/20-regel? Deze regel stelt dat 80% van de resultaten vaak voortkomt uit 20% van de inspanningen. Dit kun je ook toepassen bij CRO (conversie optimalisatie). Richt je op het optimaliseren van die vitale elementen om de grootste impact te maken in plaats van te proberen elk klein detail te optimaliseren. Dit helpt je om efficiënter te werken en sneller resultaten te behalen.

Concreet: Achterhaal welke zoekwoorden je de meeste conversies opleveren. Grote kans dat dit transactionele zoekwoorden zijn, die verwijzen naar actiegerichte zoektermen. Focus dus op dat soort zoekwoorden om verkeer naar je website te leiden dat de intentie heeft om een aankoop te doen. Zoektermen met ‘kopen’, ‘bestellen’ of ‘offerte’ en dergelijke zijn transactionele zoekwoorden die je conversies verhogen.


8. Stop met nutteloze A/B testen

Het klinkt omstreden, maar stop vandaag nog met eindeloos A/B testen van nutteloze website elementen of advertentieteksten. Founder van Wordstream en CustomersAI (voorheen MobileMonkey) Larry Kim vertelde hier alles over in een webinar. Een button van blauw naar groen wijzigen of een advertentietekst testen met CTA ‘Vraag nu een offerte aan’ of ‘offerte ontvangen?’ is zonde van je tijd. Zouden dit soort A/B testen wel veel verschil maken, dan zou je na een paar jaar een sky-high conversieratio moeten hebben. Dat is (helaas) nooit het geval.

Maar hoe kan het nou dat er bij dit soort testen vaak wel een winnaar zichtbaar wordt? Door het fenomeen ‘ruis’ komt er op een bepaald moment vaan één als winnaar uit de bus komen. Test je langer, dan zal je zien dat de lijnen zodanig naar elkaar toe trekken dat er uiteindelijk geen verschil meer zichtbaar is. Probeer het maar eens met twee exact dezelfde advertentieteksten en landingspagina’s in een Google Ads account. Zelfs dan zal er na verloop van tijd een winnaar naar voren komen.

Is A/B testing dan totaal nutteloos? Zeker niet. Je moet alleen wel weten wat je doet. Test alleen significant verschillende elementen die je baseert op basis van data, klantonderzoek en behavioral testing.

Concreet: Onderzoek eerst waarom een pagina of advertentie niet aanslaat. Onderzoek vervolgens of het nodig is tot een A/B test over te gaan. Sommige onderdelen zijn zo overduidelijk dat ze niet getest hoeven te worden, zoals het korter maken van een formulier of het tonen van een telefoonnummer. Trap niet in de val van het testen van kleuren van buttons en het net iets anders formuleren van dezelfde zinnetjes.


9. Schiet je basic CTA’s af

‘Bestel nu’, ‘Vraag offerte aan’, ‘Neem contact op’ zijn duidelijke call to actions. Deze buttons omschrijven goed wat men kan verwachten na het klikken erop, maar kan dat niet wat creatiever? In de tijd dat internet in opkomst was, waren mensen nog niet goed op de hoogte dat een button een link naar een andere pagina is. Het omschrijven van die button was belangrijk om gebruikers tot actie te laten overgaan. In deze tijd weet iedereen dat de grote, meestal gekleurde knop bij een artikel de koop button is. Dat is voor jou een mooie kans om in te spelen op de behoefte of emotie van de gebruiker om hem tot aankoop over te laten gaan.

Genereer jij geen verkopen, maar leads via je website, houd dan in gedachte dat een gebruiker op het contactmoment een behoefte heeft, die een half uur later misschien al minder sterk aanwezig is. Denk dus goed na of een contactformulier of e-mailbutton de manier voor jou is om aan klanten te komen.

Concreet: Verhoog de CTR van je advertenties door met je CTA button in te spelen op behoeftes en emoties. Het is niet altijd nodig te vertellen wat men precies na de klik kunnen verwachten na de klik op een button. De CTA button bij bijvoorbeeld een product is overduidelijk een bestelknop. ‘Koop nu’ voegt dus niks toe.

Een voorbeeld: Stel je hebt een schoonmaakbedrijf en verhuurt schoonmaaksters aan particulieren. Jouw CTA ‘Huur een schoonmaakster’ is prima en duidelijk, maar bevat geen emotionele trigger of urgentie om tot actie over te gaan. Een CTA die wel blijft hangen en op emotie inspeelt is bijvoorbeeld: ‘Gemiddeld besteden Nederlanders 7 uur per week aan schoonmaken van het huis.’ CTA: ‘Ik wil meer tijd met mijn gezin’. Dit zal veel mensen daarentegen weer wel eerder aanspreken en tot denken zetten.


10. Stuur bij leadgeneratie vooral op telefoongesprekken

Richt jij je op leadgeneratie? Probeer dan vooral te sturen op telefoongesprekken. Dit heeft namelijk alles te maken met momentum: een formulier is op het moment van invullen super relevant. De bezoeker heeft een probleem of behoefte en denkt dat jij die wellicht kan oplossen of vervullen. Neem je pas enkele uren of soms zelfs dagen later contact op met deze leads, dan kan die behoefte of het probleem minder sterk aanwezig zijn. Het zou misschien zelfs helemaal verdwenen zijn of vervuld door je grootste concurrent. Je hebt je kans gemist.

Concreet: Als het kan, stuur dan zoveel mogelijk op telefoongesprekken in plaats van formulieren. Met telefoongesprekken vervul je direct een behoefte. Je krijgt de kans om het ijzer te smeden wanneer het heet is. Ga je toch voor een formulier – wat begrijpelijk is – zorg dan dat je op zeer korte termijn contact opneemt.


11. Zet remarketing slim in

Creëer merkaffiniteit. Hoe vaker mensen van je horen, des te eerder ze de intentie hebben om je product of dienst te aan te schaffen. Hiermee creëer je merkherkenning en (onbewust) merkaffiniteit. Koop jij hetzelfde product liever van een partij waar je nog nooit van gehoord hebt of van een partij die je de afgelopen tijd veelvuldig bent tegengekomen? Volgens Wordstream.com zorgt merkaffiniteit voor een 2 tot 3 keer zo hoog conversieratio. Larry Kim, Founder van Wordstream.com, raadt zelfs aan om de frequency cap helemaal van je advertenties af te halen. Hoe vaker iemand je advertentie ziet, hoe beter.

Concreet: Creëer een always-on campagne waarin je mensen kennis laat maken met je merk. Bouw door middel van cookies een doelgroep op en benader deze doelgroep meer dan eens op bijvoorbeeld social media of Google Search.


12. Ga ook voor off-topic content

Onderzoek wat de affiniteiten van je meest waardevolle klanten zijn. Upload je klantenlijst bijvoorbeeld in Facebook of raadpleeg GA4 om interesses zijn van je huidige klanten te achterhalen. Probeer achter die gemeenschappelijke behoeftes te komen. Gebruik deze informatie om je klanten van informatie te voorzien.

Concreet: Een van de doelgroepen van Scherp Online is de marketingmanager. Hier maakten we een persona voor. Marketing managers kunnen allemaal dezelfde behoeftes hebben of tegen ongeveer dezelfde problemen aanlopen zoals problemen met timemanagement. Daar spelen wij op in met onze content. Op die manier bouw je aan een fundament.

overzicht blogs scherp online


13. Onderschat de waarde van video niet

Als er iets is dat je engagement boost en je merk neerzet, is het wel video. Als je met echt goede videocontent adverteert, kan het zijn dat je voor een advertentie slechts €0,01 per weergave betaalt. Vergeet niet dat je alleen per weergave betaalt. Er is sprake van een weergave wanneer iemand je hele video of een groter deel van je video bekijkt. Voor de mensen die een kleiner deel bekijken betaal je niets, terwijl je wel een vertoning hebt gehad en wellicht een impressie hebt achtergelaten.

Merk je dat er weinig tot niets direct uit je videoadvertenties komt? Bedenk dan dat je video’s wel degelijk invloed hebben op je overige advertenties of op je merkbekendheid. Indirect kunnen ze dus ook je conversies beïnvloeden aan het eind van de rit.

Concreet: Zodra mensen koopbereid zijn en een keuze maken tussen jou en je concurrentie, hebben eerder vertoonde video’s een grote impact. Consumenten hebben het gevoel je te kennen en zien jou eerder als een autoriteit dan de concurrent die nieuw voor ze is. Zorg dus dat je altijd aandacht aan (branding)video’s en videomarketing besteedt om dat vertrouwen, die herkenning en die autoriteit te creëren.


14. Herzie je aanbod als je conversieratio laag blijft

Blijft je conversieratio nagenoeg onveranderd laag na al je inspanningen om het omhoog te krikken? Dan is het tijd om met een kritisch ook naar je aanbod te kijken. Als het nodig is: ‘kill your darling’ en ga voor iets wat meer waarde toevoegt voor je doelgroep.

Focus je veel minder op on-page elementen, zoals afbeeldingen, ux en design, maar verhoog je merkaffiniteit en brand awareness. Blijkbaar hebben die eerdere inspanningen niet voor die boost in conversieratio gezorgd. Misschien is je aanbod dus helemaal niet zo interessant als jij dacht. Hoe hard je ook je best deed om je website en je marketingcampagnes te optimaliseren, soms moet je onder ogen zien dat je product of dienst gewoon niet goed genoeg is.

Concreet: Ben je overtuigd van de waarde van je product? Probeer er dan alles uit te halen, maar durf ook op tijd de stekker eruit te trekken. Blijf jij ver onder het gemiddelde conversieratio van 2,5% bij webshops, dan kan je concluderen dat het niet lekker loopt. Van een drol kan je nou eenmaal geen taart maken.

Zoek het in een andere hoek en bespaar jezelf het eindeloze testen en optimaliseren. Investeer in verkeer dat converteert en ga voor die 2,5+% conversieratio en mik het liefst zelfs op 5,5 tot 10% of meer. Niemand wil gemiddeld zijn, toch?


15. Geef niet te veel keus

De consument van tegenwoordig vindt het fijn als een website of shop zijn pijnpunten weet en hier op acteert. Echter door het aanbieden van te veel opties, kan er keuzestress ontstaan. Keuzestress ontstaat door een overvloed aan informatie, wat een bezoeker dwingt te kiezen. Hierdoor kan een gevoel van overrompeling ontstaan met afhaak tot gevolg.

Vooral bij prijsopties (bijvoorbeeld abonnementen) is het goed om opties te tonen, maar deze wel te beperken. Laat de consument niet te veel nadenken.

Concreet: Beperk prijsopties (bijvoorbeeld bij pakketten of abonnementen) tot een stuk of drie en niet zeven of acht. Highlight het meest gekozen pakket om de gebruiker een handje te helpen bij de keuze.

Heb je een webshop? Categoriseer je producten in groepen. Highlight je beste producten en bied de mogelijkheid om makkelijk te vergelijken. Om je conversieratio van je shop te verhogen, kan je ook proberen je aanbod te beperken en dus minder keuze opties te geven aan de bezoeker.

prijs opties hubspot scherp online


16. Laat je klanten verliefd op je worden

Natuurlijk moet je aanbod en je website ook top zijn om je conversieratio te verhogen, maar die emotionele band is minstens zo belangrijk. Het kan net dat zetje zijn om tot aankoop over te gaan of je actief op te zoeken. Een vergelijkbare aankoop konden ze misschien ook bij een concurrent doen, maar ze kozen voor jou om jou. Je hebt echt een geheim wapen in handen als je klanten emotioneel aan je bindt en werkt aan je klantloyaliteit.

Ik begrijp dat niet elk bedrijf een Nike, Amazon of Apple is die maar iets nieuws op de markt hoeft te brengen waarna het geld binnenstroomt. Toch kun je iets dergelijks op kleinere schaal wel degelijk bereiken als je een goede koers vaart én een goed aanbod hebt.

Heb je wel eens gehoord van “Mensen kopen dingen niet voor logische redenen, maar voor emotionele redenen”? Liefde tart de logica, alhoewel we niet claimen dat consumenten hun analytische vermogen niet meer gebruiken als ze verliefd op je merk zijn geworden.

Michiel Michiel van den Hurk CRO specialist Scherp Online

Concreet: Zet je klanten op de eerste plek. Communiceer waarom je doelgroep jouw service of product nodig heeft. Focus je minder op je product, maar meer op je klant en het ‘waarom‘. Wees aanwezig in de awareness en consideration fase (de beginfases) van de customer journey, waar de consument nog niet per se in de gaten heeft dat hij jouw product nodig heeft. Laat dan al een (goede) indruk achter.

Je klantenservice is hét visitekaartje van je bedrijf. Met je klantenservice heb je de kans om je klanten verliefd op je te laten worden en op hun gevoel in te spelen. Help je klanten omnichannel, dus ook op andere kanalen dan alleen via de website of de telefoon. Reageer ook altijd op een positieve manier op klantenreviews, hoe negatief ze ook zijn. Onderschat de kracht hiervan niet. Laat bovendien een blijvende indruk met je website achter door een herkenbare stijl te gebruiken.

Bied op je website genoeg informatie om vragen te ondervangen en wees volledig transparant. Je kan denken aan de vorm van een FAQ. Vergeet niet een gepersonaliseerde website ervaring te bieden. Laat zien dat het gevoel van liefde wederzijds is en dat je weet waar je klanten behoefte aan hebben.


17. Zet kwantitatieve én kwalitatieve tests in

Om ervoor te zorgen dat websites goed functioneren en een optimale gebruikerservaring bieden, zijn kwantitatieve en kwalitatieve tests essentieel.

Kwalitatieve tests richten zich op de gebruikerservaring en de algehele kwaliteit van de website. Het doel is om inzicht te krijgen in hoe gebruikers de website ervaren en waar eventuele knelpunten liggen. Dit helpt bij het optimaliseren van de navigatie, het verbeteren van de lay-out en het verminderen van mogelijke frustraties bij de gebruiker. Zo kan jij het aantal conversies verhogen.

Kwantitatieve tests daarentegen, richten zich op het verzamelen van harde data en statistieken. Deze gegevens bieden waardevolle inzichten in de prestaties van de website, de effectiviteit van bepaalde functies en de conversieratio.

Concreet: Door middel van gebruikerstesten, focusgroepen en expertevaluaties identificeer je potentiële problemen en verbeterpunten. Maak gebruik van zinvolle A/B-testen, analyseer gebruikersgedrag en meet laadtijden om objectieve metingen te vergaren en op data gebaseerde optimalisaties door te voeren op je website.


18. Personaliseer je website en advertenties

Waar we vroeger nog verbaasd opkeken dat we de schoenen op Instagram voorbij zagen komen die we gisteren op een webshop bekeken hadden, zijn we nu dat punt ver voorbij. Sterker nog, we hebben er zelfs een bepaalde verwachting bij. Haast alles in onze online wereld is gepersonaliseerd: Spotify speelt muziek af van jouw voorkeur, Netflix laat films en series zien uit jouw lievelingsgenres, je krijgt mails van bedrijven met jouw naam en favoriete producten en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Volgens Forbes voelt zelfs 71% van de consumenten zich gefrustreerd als een shopping ervaring onpersoonlijk is. 74% van de consumenten voelt zich gefrustreerd wanneer websitecontent niet gepersonaliseerd is.

Concreet: Stel je voor dat je een e-commercewebsite hebt die sportschoenen verkoopt. Met personalisatie zou je de homepage kunnen aanpassen op basis van het eerdere browsergedrag van een gebruiker. Zoekt een bezoeker vaak naar hardloopschoenen, dan kan je bij zijn volgende bezoek specifiek gerelateerde producten of aanbiedingen voor hardloopschoenen tonen. Zo vergroot je de kans dat de gebruiker geïnteresseerd raakt, zich begrepen voelt en uiteindelijk overgaat tot aankoop. Kijk maar eens wat dat met je conversieratio doet.


19. Hergebruik je topcontent

Als je de jackpot hebt gewonnen met een stuk content, wees niet bang om dit succes uit te melken. Zet het vaker op een andere manier in. Het is helemaal niet erg om oude content steeds weer nieuw leven in te blazen om je bereik te vergroten.

Creëer dus regelmatig evergreen content. Dat is tijdloze content die het makkelijk maakt om steeds weer opnieuw onder de aandacht gebracht te worden. Zorg wel dat je de content, mocht het nodig zijn, updatet naar deze tijd bij het opnieuw uitbrengen ervan.

Concreet: Stel je hebt een stuk topcontent geschreven dat erg goed aanslaat. Misschien leent je succesvolle content zich ook wel voor een videoadvertentie en een infographic die je op social media kan promoten. Breng de content dus ook buiten je website tot leven. Zo werk je tegelijkertijd werkt aan je autoriteit door het genereren van relevante externe links.

Evalueer waarom je content zo succesvol was. Probeer die lessen mee te nemen in de creatie van nieuwe content. Bekijk ook of er meer content te creëren is over het onderwerp van de content die het zo goed deed.


20. Bouw een campagne om content die werkt

Zoals gezegd komt zo’n 80 procent van je omzet uit ongeveer 20 procent van je inspanningen. Focus dus op wat werkt en bouw dat zoveel mogelijk uit. Je kan niet alles optimaliseren, maar je moet focus aanbrengen.

Concreet: Heb je content gecreëerd over een bepaald onderwerp en zie je dat het veel interactie oplevert? Bouw daar een campagne omheen. Maak gebruik van alle interessante kanalen die je tot je beschikking hebt. Besteed aandacht aan het onderwerp in je mailings, koop verkeer in op de betreffende zoekwoorden in Google Ads, deel informatie op social media en bouw je content uit.

Schrijf meerdere stukken content en leg de nadruk op steeds verschillende invalshoeken. Zo werk je echt aan hetgeen dat voor je bedrijf werkt in plaats van allerlei randzaken die het verschil niet zullen maken.

Conclusie

Stop vandaag nog met het blind toepassen van alle optimalisaties die alle conversieguru’s al jaren roepen. Als iedereen de dingen doet die iedereen roept (in wezen zeggen ze namelijk allemaal hetzelfde), ga je nooit opvallen. Verdoe je tijd niet met het testen van buttonkleuren, witruimte, lettertype et cetera. Je zal in eerste instantie misschien kleine verbeteringen zien, maar test je het langere tijd dan zie je vaak dat de winst verwaarloosbaar wordt. Zonde van je tijd waarin je ook voor de echte verandering kan zorgen, zoals het aanpassen van je aanbod of het verbeteren van je voorwaarden.


Kan jij wel wat hulp gebruiken? Bel ons bij voorkeur (op 085 – 30 30 720) of vul het onderstaande contactformulier in en wij helpen je graag verder!

Wil jij een CRO analyse of mogen wij je helpen?

Help me met mijn conversieratio

Lees meer over dit onderwerp

Data ontwikkelingen 2023 Google

Verleidelijke formulieren en check-outs; deze tips wil je niet missen!

Vera Van den Hanenberg
Vera Van den Hanenberg Geplaatst op 18 april 2023 Laatste update op 23 januari 2024