Geschreven door Wesley

Wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine marketing, dan gaan de eerste dingen die je tegenkomt vaak over het verbeteren van de content op je websites. Belangrijke onderdelen daarvan zijn onder andere de Meta Title (ofwel page title) en de Meta Description. Maar wat zijn nou de do’s en de don’ts? In deze post een aantal handige tips die ervoor zorgen dat je Meta Title en Meta Description optimaal zijn ingevuld en je resultaat verbeterd.

Wat is een Meta Description en Title?

Beide zijn tekstcomponenten die tegenwoordig in de meeste content management systemen (cms) handmatig in te voeren zijn. Het resultaat van de Meta Description en Title worden in de zoekresultaten van Google toont en heten dan een “snippet”.

Een handige tool om te controleren hoe jouw pagina er in Google uit komt te zien is de Rich Snippet Tool. Hier kun je een URL invoeren van de pagina die je wil testen en zo zie je precies hoe Google jouw pagina toont in de zoekmachine.

Basisregels.

Om een goede Meta Description en Title te kunnen maken zijn er een aantal basisregels die je moet kennen. De SEO Starter Guide van Google zelf is hier natuurlijk een prima bron voor: “A title tag tells both users and search engines what the topic of a particular page is.”. Zaken die je volgens Google moet vermijden zijn:

  1. Kiezen voor een Title / Description die geen relatie heeft met de content op de pagina
  2. Standaardinstellingen als “Untitled” of “New Page 1” gebruiken
  3. Teksten hergebruiken
  4. Volstoppen met  zoekwoorden
  5. Extreem lange Titles / Descriptions schrijven.

Naast bovenstaande gegevens zijn beide natuurlijk ook aan een aantal technische specificaties gebonden. Zo toont Google maximaal 50 tot 60 (afhankelijk van de letters die je gebruikt, een i neemt minder ruimte in beslag dan een m) voor de Title en 160 voor de Meta Description.

Schrijf attractief.

Hoewel de onderstaande video van Matt Cutts al een aantal jaar oud is geeft hij wel duidelijk aan waarom het belangrijk is dat je een attractieve Meta Description schrijft. Hoe beter jouw omschrijving past bij de zoekopdracht van een Google gebruiker, hoe groter de kans is dat hij op jouw resultaat klikt. Dat zorgt er dan dus voor dat je meer bezoekers krijgt, welke zouden kunnen converteren. Daarnaast is de zogeheten CTR (click trough rate) voor Google een belangrijke ranking factor. Dit kan er dan ook voor zorgen dat je hoger in de resultaten zult komen.