naar overzicht
SEO
26 mei 2023
Inge Peeters - Scherp Online
Inge Peeters Data specialist

Wat is technische SEO en waar moet ik op letten?

Vorige maand reisden we af naar Brighton om het Brighton SEO event bij te wonen. Tijdens een van deze dagen volgden Kelly en Inge een training over technische SEO, verzorgd door Tom Pool, de technical director van Blue Array. Met onze rugzak gevuld met kennis keerden we huiswaarts. Deze kennis delen we graag met jullie in deze blog!

SEA scherp online

Bij technische SEO draait het erom de rankings van je pagina’s te verhogen, door het verbeteren van de technische aspecten van de website. Maar wat betekent dit precies? Technische SEO is het proces dat ervoor zorgt dat je website voldoet aan de technische vereisten van zoekmachines. Hierbij kun je onder andere denken aan het technisch optimaliseren van je website, zodat zoekmachines je webpagina’s beter kunnen crawlen en indexeren. 

Waarom is technische SEO belangrijk?

Techniek is één van de drie pijlers van SEO. De andere twee onderdelen zijn content en autoriteit, ook wel on-page en off-page SEO genoemd. Alle drie de pijlers zijn belangrijk, maar wij merken dat er door website-eigenaren vaak te weinig aandacht besteed wordt aan technische SEO. Dit door de complexiteit van deze peiler. Een goede samenwerking tussen SEO en Development kan dat versimpelen. 

Het analyseren en inzetten van de juiste technische aspecten zorgen voor een makkelijk crawlable website. Hiermee maak je het werk voor Google makkelijker, wat de vindbaarheid ten goede komt. Daarnaast speelt de juiste techniek een grote rol in de gebruiksvriendelijkheid van een website en dat is iets waar we allemaal blij van worden!

Crawlen en indexeren van jouw website

De eerste stap binnen technische SEO is het optimaliseren van jouw website, zodat zoekmachines de website effectief kunnen crawlen. Google bots, ook wel ‘spiders’ genoemd, crawlen websites. De bots bezoeken de pagina’s op jouw website en zorgen voor indexering, zodat jouw website vindbaar wordt in de organische resultaten van zoekmachines. In onderstaande afbeelding zie je hoe het crawlen van een website in zijn werk gaat.

crawlen van een website

Zorg ervoor dat jouw website crawlable is voor Google bots, zodat Google je pagina’s in de index kan opnemen. Zijn jouw pagina’s relevant voor zoekopdrachten in Google, dan wordt je zichtbaar in de zoekresultaten. 

Crawlbudget is een belangrijke term binnen het analyseren van jouw website. Het crawlbudget is het aantal pagina’s dat Google maximaal crawlt en indexeert in een bepaalde periode.

Creëer een SEO vriendelijke website structuur

De basis van je website en die van technische SEO is een gebruiksvriendelijke en logische website structuur. Een goede website structuur verbetert de ervaring van je bezoekers, maar geeft ook duidelijk weer welke pagina’s het belangrijkste zijn. Deze structuur is de start van een goede interne linkstructuur. 

Een belangrijk onderdeel van de website structuur is de header, het hoofdmenu. Bepaal welke pagina’s het belangrijkste zijn en voeg deze pagina’s toe aan je hoofdmenu. Maak gebruik van hoofd- en subcategorieën. Hiermee creëer je contentclusters. Contentclusters zijn pagina’s die qua onderwerp bij elkaar horen. 

Maak gebruik van een sitemap

Een sitemap is een bestand waarin je informatie geeft over de pagina’s, video’s of afbeeldingen op jouw website. Een sitemap vertelt Google welke pagina’s en bestanden belangrijk zijn. Zoekmachines lezen de sitemap om de website efficiënter te crawlen. De meest voorkomende sitemap is een XML sitemap. Het creëren van een sitemap kan meestal aan de hand van plug-ins. Is dit niet mogelijk, dan kan een web developer je hierbij helpen. 

Sitemap best practices

Google heeft een sitemap protocol opgezet. Hierin vind je de best pratices voor het aanleveren van een sitemap. Drie belangrijke punten uit dit protocol zijn de maximale grootte van de sitemap, de locatie van de sitemap en de URL’s die in de sitemap zijn opgenomen.

Sitemap grootte

Een sitemap mag maximaal 50MB (ongecomprimeerd) zijn of maximaal 50.000 URL’s bevatten. Is je bestand groter of heb je meer URL’s, dan moet je de sitemap opdelen in meerdere sitemaps. Het kan ook handig zijn om meerdere sitemaps aan te maken, om de prestaties van afzonderlijke sitemaps te kunnen volgen in Search Console.

Locatie sitemap

De sitemap kan overal op de website gehost worden. Er is geen specifieke regel voor de URL die je gebruikt. Dien de sitemap in bij Google Search Console, zodat Google de sitemap kan crawlen. We raden ook aan om de URL van je sitemap in het robots.txt bestand te plaatsen.

Gebruik URL’s in sitemap

Het laatste belangrijke onderdeel van de sitemap is het gebruiken van een absolute URL, bijvoorbeeld https://www.scherponline.nl/blog. Gebruik dus geen URL zoals /blog in de sitemap, want deze kan door Google niet gecrawld worden. 

Daarnaast is het belangrijk om alleen URL’s met een 200 statuscode in de sitemap te plaatsen. Op deze manier bied je Google alleen werkbare URL’s aan. Heb je een website waar regelmatig veel nieuwe pagina’s online gezet worden? Dan kan het voordelig zijn om de sitemap automatisch iedere nacht te laten updaten.

Core Web Vitals – een gebruiksvriendelijke website

Een welbekende term in SEO land, de Core Web Vitals. Dit zijn metrics waarmee Google de gebruikerservaring meet. Voor een goede gebruikerservaring is laadtijd, interactiviteit en stabiliteit erg belangrijk. Met die drie metrics van Core Web Vitals worden deze punten beoordeeld door Google. Bekijk hieronder welke metrics dat zijn:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – berekent de tijd die een webpagina nodig heeft om het grootste element voor een gebruiker te laden. Een goede score op LCP is een laadtijd onder de 2,5 seconden.
  • First Input Delay (FID) – meet hoe snel de webpagina reageert op de input van de bezoeker. De snelheid van ‘ergens op klikken’ tot ‘resultaat’ moet minder dan 100 milliseconden zijn. 
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – meet de visuele stabiliteit. Zijn er verschuivingen in de lay-out van verschillende elementen op een webpagina? Een goede score voor CLS is 0,1 of lager.
Core web vitals

Controleren van Core Web Vitals

Nu je weet wat Core Web Vitals inhoudt, is het natuurlijk ook belangrijk om te zien hoe jouw website presteert. Voor een analyse van je hele website kun je het rapport van Google Search Console bekijken. In dit rapport vind je terug welke URL’s voldoen aan de Core Web Vitals eisen en welke pagina’s nog verbeterd moeten worden. 

Navigeer in je Search Console naar het menu ‘site-vitaliteit’. Hier vind je een analyse van alle URL’s die bekend zijn bij Google. Wil je daadwerkelijke tips voor het verbeteren van je score? Gebruik dan Google Lighthouse. Daar kun je per URL de geadviseerde verbeteringen bekijken. 

Internationale zichtbaarheid met hreflang

Heb je een website die zich richt op verschillende landen en talen? Dan moet je gebruik maken van hreflang tags. Een hreflang tag is een HTML attribuut waarmee je aangeeft op welke regio en taal een bepaalde webpagina zich richt. Dit helpt Google met het tonen van de juiste taal van jouw pagina aan gebruikers. Enkele tips bij het gebruik van de hreflang tags:

  • Het is belangrijk te begrijpen dat hreflang-tags in duo’s werken. Met andere woorden; als je een hreflang-tag toevoegt aan een Engelse pagina die verwijst naar de Italiaanse variant, dan moet de Italiaanse variant hetzelfde doen met een hreflang-tag die verwijst naar de Engelse pagina.
  • Google stelt dat “elke taalversie zichzelf en alle andere taalversies moet vermelden”. Dat betekent dat elke pagina een hreflang-tag moet hebben die naar zichzelf verwijst.

Technische SEO audit uitvoeren

Technische SEO is dus een belangrijk onderdeel voor de vindbaarheid van je website. Door het uitvoeren van een technische SEO audit inventariseer je waar kansen en verbeteringen liggen. Dit is een goed uitgangspunt voor een plan om de technische SEO (en dus je organische vindbaarheid) te verbeteren. 

Heb je interesse in een technische SEO audit? Aarzel dan niet en neem contact met ons op via onderstaand formulier! Je kunt ons ook altijd bellen op 085 30 30 720. Benieuwd naar de rest van onze Brighton SEO verhalen? Die lees je in onze BrightonSEO blog.

Lees meer over dit onderwerp

ai-overview-voorbeeld
SEO 3 juni 2024

Wat betekenen de AI-Overviews (AIO) voor SEO?

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens
Scherp Online bij BrightonSEO
SEO 30 april 2024

Brighton SEO 2024 – Onze learnings

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens