Geschreven door beheerder

Misschien is het je al opgevallen dat Google een nieuw logo heeft. Het nieuwe logo maakt deel uit van een grote design verandering die Google in een hoop diensten gaat aanpassen en moet beter te integreren zijn met de beeldmerken van de diensten van Google. Het nieuwe logo is onderdeel van een rebranding strategie van Google en is een van de grootste veranderingen aan het uiterlijk sinds 1998. Wat houdt rebranding in en waarvoor moeten bedrijven waken bij het uitrollen van een rebranding strategie?

Rebranding

Het kiezen van een nieuw logo maakt deel uit van een rebranding strategie. Rebranding kunnen we feitelijk omschrijven als het wijzigen van een merk of merkimago. Een rebranding strategie wordt door bedrijven doorgevoerd als ze het gevoel hebben dat ze hun huidige jasje zijn ontgroeid. In dit geval past het huidige merkimago simpelweg niet meer bij de diensten die het bedrijf aanbiedt. Vaak worden tijdens een rebranding het logo, slogan of zelfs de naam van het bedrijf onder handen genomen en daar moet de klant aan wennen. Aan rebranding zitten dan ook een aantal risico’s vast die niet elk bedrijf kan dragen.

Merkwaarde

Allereerst heb je als bedrijf met je huidige merk al een merkwaarde opgebouwd. De klanten die graag bij je kopen kennen je merk en zijn er mee vertrouwd. Als je gaat sleutelen aan je merk moet je dus altijd rekening houden met een verlies van merkwaarde. Nu zal dat bij Google wel niet het geval zijn aangezien Google profiteert van een 100% naamsbekendheid, maar kleinere bedrijven kunnen hier wel onder gaan leiden.

Communicatie naar de consument

Het is verstandig om tijdens of voorafgaande van een rebranding je klanten op de hoogte te stellen van de veranderingen. Veel bedrijven doen dat ook, maar slaan hier te erg in door. Als een bedrijf een jaar lang in hun marketing opneemt dat ze een nieuwe naam hebben komt dat niet al te zelfverzekerd over. Alsof je bang bent dat klanten je naam snel vergeten of dat de nieuwe naam toch geen goede zet was. Neem nou Lotus, bekend van toiletpapier en keukenrollen. Zij hebben hun naam veranderd in Nalys en benadrukken dat nu al een jaar in hun tv reclame.

Functionaliteit

Het nieuwe logo is vooral een betering voor trage internetverbindingen. Voorheen kregen gebruikers met een trage internet verbinding niet het officiële logo van Google te zien aangezien dat logo een te groot formaat had. Het nieuwe logo heeft een kleiner formaat van 305 bytes wat ten opzichte van de 14.000 bytes van het oude logo een groot voordeel biedt. Voortaan zien ook mensen met een trage internetverbinding het officiële logo van Google.
Het voorbeeld van Google laat zien dat een nieuw logo niet alleen bijdraagt aan het imago van een merk, maar ook functioneel kan zijn. In ieder geval moet een nieuw logo een ware toevoeging zijn ten opzichte van het oude logo.

Concurrentieanalyse

Het design is vooral vernieuwd bovenin het tabblad. De karakteristieke kleine ‘g’ van Google heeft nu plaatsgemaakt voor een hoofdletter ‘G’ die uit de verschillende Google kleuren is opgebouwd. Daarnaast is de ‘e’ gekanteld. Dat viel ook Heineken al op die op Facebook al de draak stak met de creativiteit van Google.

Het is altijd verstandig om bij het design van een nieuw logo of huisstijl de stijlen van andere bedrijven goed te bekijken. Pas ook op voor geregistreerde merken in andere branches zoals bij Google en Heineken het geval was.

Online marketing

Naast de merkwaarde die je op hebt gebouwd in het brein van de consument, heb je ook te maken met de merkwaarde die je online hebt opgebouwd met je website. Alle content die je zelf hebt geschreven of mensen over jouw bedrijf hebben geschreven verwijst nog naar de oude naam. Het is daarom niet meer dan logisch dat je er ook online tijdelijk op achteruit gaat. Met een goede strategie zou je er echter snel weer bovenop moeten komen.

Schoonheid zit van binnen

Voordat je rebranding overweegt, is het verstandig dat je alle andere opties bekeken hebt. Is rebranding toch de oplossing om je merk er weer bovenop te krijgen? Bedenk dan een waterdichte strategie waarbij rebranding een juiste toevoeging levert aan de toekomstvisie. Het is dus nodig om ver in de toekomst te kijken en een tijdschema op te stellen. De vraag die hierin centraal moet staan is: wat willen we uitdragen, wanneer en hoe moet de klant zich erbij voelen? Het gevoel van de klant bepaalt uiteindelijk je bestaansrecht als bedrijf. Stel ze dus gerust dat schoonheid van binnen zit.