Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Online marketing uitbesteden: wel of niet doen?

Als jij je bedrijf wil laten groeien, is het onmogelijk om geen aandacht te besteden aan het online landschap. Sterker nog: het zou je topprioriteit moeten zijn! Het opzetten van een complete online marketing strategie is alleen niet iets dat over een nacht ijs gaat. Om maar te zwijgen over de uitvoer ervan. Veel bedrijven kiezen daarom voor het uitbesteden van online marketing.

Mariska Paul
Mariska Paul Geplaatst op 9 januari 2024 Laatste update op 23 januari 2024

Het is voor sommige bedrijven een lastig punt: moet ik mijn online marketing uitbesteden of in-house houden? Een mooie aanleiding om alle voor- en nadelen van beide opties uit te schrijven zodat je een weloverwogen keuze kan maken!

Voordelen in-house online marketing team

Laten we eens beginnen met de voordelen van een in-house online marketing team:

  • Eigen werknemers kennen je bedrijf van binnen en buiten. Goede bureaus leren je ook van binnen en buiten kennen, maar dat kost tijd.
  • Je eigen collega’s zijn makkelijk benaderbaar. Ze werken immers bij je, dus je kunt ze zo aanspreken. Met een bureau communiceer je vooral per e-mail of over de telefoon. Soms krijg je daardoor als klant misschien niet altijd direct antwoord op je vragen.
  • Focus: bureaus hebben meerdere klanten, dus misschien heb je andere verwachtingen bij de mate van focus. Goede bureaus geven je echter het gevoel dat jij hun belangrijkste klant bent, binnen de lijnen van de afspraken.

Nadelen in-house online marketing team

Elk voordeel heeft zijn nadeel. Dat geldt dus ook voor het wel of niet uitbesteden van je online marketing. Om tot een onderbouwd besluit te komen, sommen we dus ook graag mogelijke nadelen voor je op:

  • Talent management: je moet zelf op zoek naar talent. Dat kan tijd kosten én skills. Je moet hun specialismes namelijk wel kunnen beoordelen. En dat zijn er veel in het online landschap!
  • Om een in-house online marketing team up-and-running te krijgen, heb je budget nodig. Ze gaan immers een commitment bij jou aan, dus verwachten daar ook een passend salaris bij met allerlei voorwaarden van dien.
  • Een in-house marketing team vormen, behouden én continue trainen kost tijd en geld (naast het salaris). Dat is geld dat weggesnoept wordt van jouw bedrijf.
  • Een in-house team moet je ook voorzien van de nodige middelen zodat ze hun werk naar behoren kunnen uitvoeren. Denk aan software (dat op kleine schaal vaak veel meer geld kost), werkplekken en laptops. Hier hoef je bij een online marketing bureau niet aan te denken.
  • Als je kiest voor een in-house online marketing team, dan zal je zo nu en dan misschien een freelancer moeten inhuren om specifieke taken uit te voeren. Het gaat dan om werkzaamheden waar specialistische kennis voor nodig is die jouw team niet heeft. Dat kan in de papieren lopen.
  • Als je online groeit, is de kans aanwezig dat er te veel druk op je team komt te staan, tenzij je nieuwe mensen aanneemt.

Voordelen online marketing bureau

Ga je in zee met een online marketing bureau, dan profiteer je van vele voordelen:

  • Ervaring. Een bureau werkt met veel soorten klanten. Sommige klanten ervaren dit als een nadeel, aangezien een bureau niet altijd on demand tijd heeft voor je. Toch zit er ook een groot voordeel aan de samenwerking met een bureau dat zoveel verschillende klanten heeft: het maakt ze beter in staat beslissingen te nemen voor jouw online marketing strategie. Ze hebben waarschijnlijk al ervaring met soortgelijke bedrijven of industrieën en weten al wat werkt en wat niet. Jij kan daar direct van profiteren!
  • Heb je te maken met een goede accountmanager, dan kan je ervan uit gaan dat hij up-to-date is in zijn vakgebied. Dat komt alleen maar ten goede aan de marketingstrategie en jouw performance.
  • Bij het werken met een online marketing bureau profiteer je van het voordeel dat zij verschillende expertises in huis hebben. Zo hebben wij onder andere data, Google Ads, SEO- specialisten, webdevelopers en webdesigners onder één dak. Je hoeft niet op zoek te gaan naar een expert of te wachten totdat een externe specialist kan beginnen aan jouw aanvullende vraagstuk.
  • Een online marketing bureau beschikt al over allerlei betrouwbare en meestal kostbare tools die nodig zijn om klanten online succesvol te maken. Deze tools zijn voor bureaus over het algemeen vaak goedkoper, omdat ze op grotere schaal ingezet worden.
  • Je online marketing activiteiten outsourcen kan je jaarlijks dus veel geld en tijd besparen. Een laatste en en een van de grootste voordelen (als je het mij vraagt) van het inschakelen van een extern bureau is dat je profiteert van flexibiliteit. Bij sommige online marketing bureaus, zoals bij Scherp Online, kan je maandelijks opzeggen, (tijdelijk) opschalen of afschalen.

Nadelen online marketing bureau

Als je voor een extern bureau wil gaan, houd dan wel rekening met het volgende:

  • De locatie kan je ervaren als een nadeel van een online marketing bureau, mocht het bureau niet in de buurt zitten. Je hebt dan vooral digitaal of telefonisch contact.
  • Een bureau heeft niet altijd a-la-minute tijd voor jou. Zij werken volgens een planning aan klanten en zijn niet altijd direct beschikbaar. Een goed online marketingbureau luistert wel naar je en kan inschatten of iets direct vraagt om actie of niet. Ook heeft een goed bureau de nodige communicatie skills en communiceert zij helder en duidelijk, zodat er geen wrijving ontstaat.
  • Een online marketing bureau heeft meerdere klanten en werkt dus niet alleen aan jouw accounts. Een goed online marketing bureau geeft je echter wel het gevoel dat jij prioriteit hebt en altijd belangrijk bent. Als je samenwerkt met een bureau dat niet gefocust is op jouw bedrijf, dan is het misschien tijd om verder te kijken.
  • Je bent minder ‘in controle‘. Wil je je online marketing uitbesteden, houd er dan rekening mee dat een bureau de expert is. Natuurlijk heb jij veel invloed op beslissingen, maar een zekere vrijheid wordt gewaardeerd. Een kunstenaar vertel je toch ook niet welke kwast hij moet gebruiken? Je mag wel een heldere communicatie en begrijpelijke dashboards verwachten. Zo ben jij altijd op de hoogte van beslissingen en prestaties. Kan jij niet omgaan met deze manier van werken, dan past een in-house marketing team misschien beter bij jou.

Hoe selecteer je een online marketing bureau dat bij jouw past?

Ben jij bang dat je teleurgesteld gaat worden door een bureau door lange reactietijden, slechte bereikbaarheid of te weinig pro-activiteit? Wees die teleurstelling dan voor. Zoek van tevoren naar reviews op social media, Google of op websites als Trustpilot om erachter te komen of het bureau voor tevreden klanten zorgt.

Alleen jij kan de vraag beantwoorden of je beter uit bent bij een bureau of je online marketing uitbesteden wil. Kom je er niet uit? Ga dan voor de middenweg: neem een marketing manager of specialist aan en besteed een gedeelte uit aan een bureau. Zo profiteer je van het beste van beide werelden.

Past een online marketing partner na het lezen van dit artikel toch beter bij jou? Neem dan contact op met onze experts of lees onze reviews op Google! Je kan bij ons als full-service online marketing bureau terecht voor alle online marketing diensten, maar ook voor een nieuwe website. Zo kan jij die groei doormaken die jij voor ogen hebt.

Wil jij de mogelijkheden bespreken? Neem contact op!

Neem contact op

Lees meer over dit onderwerp

meeting

Online marketing uitbesteden: wel of niet doen?

Mariska Paul
Mariska Paul Geplaatst op 9 januari 2024 Laatste update op 23 januari 2024