Menu
Terug
SEO

Lokale SEO 2023: in 4 stappen lokaal vindbaar

Lokale SEO anno 2021 is booming. Wist je dat 28% van de lokale zoekopdrachten tot een aankoop leidt? Door in te spelen op lokale SEO word je snel én gemakkelijk gevonden worden door je lokale doelgroep in zoekmachines zoals Google. Maar hoe begin je hier aan? En wat komt er allemaal bij kijken? Wij leggen je uit hoe je in 4 stappen lokaal vindbaar wordt.

Naomi Zantman
Naomi Zantman 6 december 2022
Too long to read

Lokale SEO is extreem waardevol voor lokale ondernemingen. Denk aan bakkers, kapperszaken, fysieke winkels, restaurants, dienstverleners, enzovoorts. 18% van de lokale zoekopdrachten op smartphones leidt binnen een dag tot een aankoop. Dit in tegenstelling tot niet-lokale zoekopdrachten, waarbij slechts 7% tot een verkoop leidde.

De 3 soorten lokale zoekresultaten:

  1. Gelokaliseerde organische resultaten
  2. ‘Local Pack’- resultaten
  3. Google Mijn Bedrijf profiel

In 4 stappen lokaal vindbaar

  1. Verifieer je Google Mijn Bedrijf
  2. Verzamel reviews
  3. Zorg voor lokale vermeldingen
  4. Lokaliseer je meta titles en descriptions

Download gratis de Ultieme Local SEO handleiding 2023 en begin vandaag nog met het verkrijgen van extra lokale traffic.

Download gratis de ultieme lokale SEO gids voor 2023!

Wat is lokale SEO?

SEO staat voor search engine optimization. Dit betekent simpelweg het optimaliseren van jouw website om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. Het doel is om je rankings op de belangrijkste zoekwoorden te verbeteren zodat meer mensen je vinden, contacteren en/of kopen. Wist je dat gemiddeld 53% van alle website bezoekers afkomstig is van organisch zoekverkeer (2022)? Het organisch zoekverkeer bestaat uit websitebezoekers die via onbetaalde zoekopdrachten zijn binnengekomen. Het is dus van groot belang om zo hoog mogelijk te ranken wanneer jouw potentiële doelgroep zoekt op een zoekterm die voor jou belangrijk is.

Wat is het verschil tussen lokale SEO en traditionele SEO?

Traditionele SEO is gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid op nationale schaal. In sommige gevallen zelfs op een globale schaal. Dit in tegenstelling tot lokale SEO, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de lokale zichtbaarheid. 

In de afgelopen jaren heeft Google zijn algoritmes steeds slimmer gemaakt. Zo kan Google snel achterhalen wanneer een zoekopdracht een lokale zoekintentie heeft. Wanneer je op Google bijvoorbeeld ‘bakker’ intypt, zal je verschillende bakkers in de buurt te zien krijgen. Dit gebeurt zelfs zonder dat je een plaatsnaam aan de zoekopdracht toevoegt.

Het belang van lokale SEO in 2023

Lokale SEO is heel erg waardevol voor lokale ondernemingen zoals bakkers, kapperszaken, winkels, restaurants, dienstverleners, enzovoort. Wanneer iemand zoekt op ‘bakker’ is de kans groot dat deze persoon snel op zoek is naar een vers broodproduct of gebak. Dat lokale zoekopdrachten een hoge koopintentie hebben blijkt ook uit het onderzoek van Think with Google. Zij onderzochten het lokale zoekgedrag van consumenten. Hieruit bleek dat 18% van de lokale zoekopdrachten op smartphones binnen een dag tot een aankoop heeft geleid. Dit in tegenstelling tot niet-lokale zoekopdrachten, waarbij slechts 7% tot een verkoop leidde.

De 3 soorten lokale zoekresultaten

  • Gelokaliseerde organische resultaten

De oudste vorm van een Search Engine Result Page (SERP), waarbij de organische zoekresultaten voorzien zijn van een local touch.

  • ‘Local Pack’- resultaten

De ‘Local Pack’ valt doorgaans goed op in een SERP vanwege zijn grote omvang (zie onderstaande afbeelding). In 93% van de lokale zoekopdrachten wordt een Local Pack getoond. Interessant om te vermelden is dat het eerste zoekresultaat gemiddeld 25% van alle klikken ontvangt. Ter vergelijking: De 2e en 3e plaats leveren achtereenvolgens 14% en 10% van alle klikken op.

  • Google Mijn Bedrijf profiel

De Google Mijn Bedrijf profielen worden in de meeste gevallen weergegeven wanneer er gezocht wordt op een bedrijfsnaam. Ze bevatten erg veel waardevolle informatie zoals het adres, de openingstijden, het telefoonnummer, reviews en andere interessante informatie. 

De 3 triggers van het Google lokale algoritme

Maar wat zorgt er nou voor dat jouw bedrijf getoond wordt bij een lokale zoekactie? Google bepaalt dit door 3 triggers: nabijheid, relevantie en prominentie. We leggen het je uit:

1. Nabijheid

Aan de hand van je locatie kan Google achterhalen wat de afstand is tussen de zoeker en jouw bedrijf. Hoe dichterbij de zoeker zich bij jouw bedrijf bevindt, hoe groter de kans dat jouw bedrijf getoond zal worden in de lokale zoekresultaten. 

2. Relevantie

Google probeert naast een bedrijf in de buurt ook de beste match te vinden tussen een zoekopdracht en de beschikbare zoekresultaten. Hoe relevanter jouw content is voor de zoekopdracht, hoe groter de kans dat jouw bedrijf getoond zal worden in de lokale zoekresultaten.

3. Prominentie

Google zal eerder websites tonen waarvan zij denken dat die belangrijker zijn dan die van de concurrenten. Een hoge autoriteitscore van je website is hierbij van groot belang. Zorg dus dat je website een hoge autoriteit heeft door relevante en betrouwbare links te verzamelen op externe websites.

In 4 stappen lokaal vindbaar

1. Verifieer je Google Mijn Bedrijf

Een eerste stap om lokaal sneller gevonden te worden is om je gratis aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Door jouw bedrijf te verifiëren weet Google van je bestaan en locatie. Dit geeft direct een boost aan je lokale SEO. Daarnaast raden wij aan om je profiel zo veel mogelijk aan te vullen met de nieuwste bedrijfsinformatie via het dashboard. Hoe meer informatie jij als bedrijf voor je potentiële doelgroep voorziet, hoe groter je kans op een hoge ranking in de lokale zoekresultaten. Check hier alle tips voor jouw Google mijn bedrijf profiel.

2. Verzamel reviews

Je kunt de Google review pagina delen met klanten op de homepagina van je bedrijfsprofiel. Op deze manier kunnen zij een beoordeling over jouw bedrijf achterlaten. Google reviews zijn heel erg waardevol omdat ze je zullen helpen een betere ranking te krijgen in Google Maps. Daarnaast draagt het bij aan het winnen van het vertrouwen van toekomstige bezoekers. 

3. Zorg voor lokale vermeldingen

Je kan de lokale SEO van je bedrijf ook verbeteren door vermeldingen in bedrijfsgidsen. Zorg ervoor dat de belangrijkste bedrijfsgegevens zoals naam, adres, telefoonnummer en uiteraard je website url juist vermeld worden. Meestal is aanmelden gratis, maar ga je betalen voor het vermelden van extra informatie zoals een website. Let erop dat het domein van de bedrijfsgids een goede autoriteit heeft en dat de url een do-follow link bevat.

In hoe meer bedrijfsgidsen je vermeld staat, hoe groter de kans is dat je een hogere ranking krijgt in de lokale zoekresultaten. Wanneer jouw bedrijf op de belangrijkste bedrijfsgidsen een vermelding heeft staan, zorgt dit er namelijk voor dat zowel Google als bezoekers meer vertrouwen krijgen in je bedrijf. 

4. Lokaliseer je meta titles en descriptions

Tot slot raden wij je aan om de meta titles en descriptions aan te passen om de lokale vindbaarheid van je website te verbeteren. Dit doe je door lokale zoekwoorden of plaatsnamen toe te voegen. Dit heeft ook direct een positieve invloed op de click-through-rate (CTR) van je organische weergave.

Aan de slag met Local SEO

Wil jij dat locals jouw bedrijf online vinden? Dan moet je lokale SEO begrijpen. Om die reden zal je in 2023 hard aan de slag moeten om in de lokale zoekresultaten te komen. Benieuwd hoe ook wij dit doen? Download gratis de Ultieme Local SEO handleiding 2023 en begin vandaag nog met het verkrijgen van extra lokale traffic.

Download gratis de ultieme lokale SEO gids voor 2023!