Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Hoe vergelijk je de statistieken van Google, Facebook en LinkedIn?

Als marketeer weet jij als geen ander hoe belangrijk het is om in alle fases van de buyer’s journey aanwezig te zijn. Je zet daarom ook regelmatig campagnes in om mensen in de awareness of consideration fase te bereiken.

Sophie Hodak
Sophie Hodak Geplaatst op 9 juli 2020 Laatste update op 20 november 2020

Too long to read
  • Statistieken van verschillende kanalen zijn niet altijd één-op-één te vergelijken. Alle kanalen hebben eigen benamingen en definities.
  • Verzamel cijfers en beoordeel ze vervolgens door verder te kijken.
  • Bepaal de metrics die je wilt vergelijken op basis van je doelstelling.
  • Zorg met vergelijken altijd voor dezelfde looptijd en houd rekening met besteed budget.
  • Zorg dat je over voldoende data beschikt.
  • Bepaal wat als eerste opvalt bij het vergelijken. Welk kanaal springt eruit? Kijk dan verder of je eerste indruk echt klopt door het gedrag te volgen na de klik en bekijk ook andere metrics om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de prestaties.
  • Gebruik ons handige, gratis template om inzicht te krijgen in de prestaties van de verschillende kanalen.

Je wil je doelgroep bereiken met een passende boodschap. Hier kun je verschillende kanalen voor gebruiken, zoals Google Display, Facebook of LinkedIn. Je besluit om te testen welk kanaal het beste werkt om jouw doelstellingen te behalen, maar hoe vergelijk je de statistieken van deze kanalen? Alle kanalen hebben hun eigen benamingen en definities voor de statistieken. In dit artikel vertellen we je hoe jij erachter komt in welk kanaal je het beste je energie en budget kunt steken. 

Waarom zou je de statistieken vergelijken?

Alle kanalen hebben hun eigen advertentietypen, targeting mogelijkheden en plaatsingen. Vergelijk je dan geen appels met peren? Ja, deels wel. Echter wil je graag weten via welk kanaal je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. De statistieken zijn niet een-op-een te vergelijken, maar door te kijken naar welke statistieken qua definitie het meest overeen komen, krijg je een duidelijker beeld van hoe de kanalen in verhouding tot elkaar presteren. De statistiek ‘bereik’ op Facebook komt qua definitie bijvoorbeeld overeen met ‘unieke gebruikers’ op Google Display, en niet met ‘vertoningen’. Door de juiste statistieken te vergelijken maak je een zo kloppend mogelijke analyse van de resultaten.

Hoe kun je de statistieken vergelijken?

Het eerste wat je zult moeten doen om de resultaten van de campagnes via verschillende kanalen te vergelijken, is alle cijfers verzamelen en beoordelen. De statistieken die je hierin meeneemt moeten aansluiten bij de doelstellingen en KPI’s die je vooraf hebt vastgesteld. Zorg ervoor dat je dezelfde looptijd gebruikt en houd rekening met het budget dat je besteed hebt. Het is belangrijk om over voldoende data te beschikken, zodat je relevante conclusies kunt trekken. Zoals eerder genoemd is het logisch dat je verschillen gaat zien in de data, omdat de targeting mogelijkheden, plaatsingen en advertentietypen van elkaar verschillen. Echter krijg je op deze manier inzicht in welk kanaal het beste bij jouw doelgroep aansluit. Natuurlijk moet je per kanaal ook rekening houden met de kwaliteit van je campagnes en advertenties.

Voorbeeld:

In dit voorbeeld zie je een campagne waarbij Google Display, Facebook en LinkedIn zijn ingezet met een afbeeldingsadvertentie. De looptijd en het budget zijn voor alle kanalen hetzelfde. Het doel van deze campagne was om mensen te informeren over een oplossing en hen naar de website te leiden voor meer informatie. Hoe beoordeel je op basis van deze data welk kanaal het beste gepresteerd heeft?

Stap 1: Wat valt op?

Na het verzamelen en beoordelen van de juiste cijfers valt het volgende op:

  • Met de Display campagne zijn de meeste mensen bereikt
  • De Display campagne heeft voor het meeste website verkeer gezorgd
  • Via de Display campagne zijn de meeste conversies na weergave gerealiseerd

Is Display in dit geval dan het beste kanaal geweest? Dat is wellicht te kort door de bocht. We kijken nog iets verder:

  • Via de LinkedIn campagne zijn de minste mensen bereikt, maar hebben in verhouding de meeste mensen doorgeklikt naar de website
  • De LinkedIn campagne heeft de hoogste CPM en CPC
  • De Facebook campagne heeft de laagste CTR

Op basis van deze data zou je kunnen concluderen dat de LinkedIn campagne het beste heeft gepresteerd omdat de CTR veruit het hoogst is. Dit wijst erop dat hiermee de meest relevante targeting in combinatie met de boodschap is gerealiseerd. De kosten liggen hier echter ook relatief hoog. Het bereik en verkeer ligt een stuk hoger vanuit de Display campagne, wellicht krijg je hier dus meer waar voor je geld. Om hier achter te komen kijken we niet alleen naar deze statistieken.

Stap 2: Verkeer & gedrag na klik

In de volgende stap kijk je naar het website verkeer dat uit de campagnes gekomen is en hoe het gedrag van deze bezoekers is geweest. Hoe hoog is het bouncepercentage? Hoe lang blijven bezoekers op de website? Hoeveel pagina’s bezoeken zij? Welke pagina’s zijn dit? Ook hieruit is af te leiden hoe relevant de mensen zijn die je bereikt hebt. Een kanaal kan de meeste klikken hebben gegenereerd, maar dit wil niet zeggen dat dit ook de meest relevante klikken zijn geweest.

Template

Zoals je leest is het dus erg afhankelijk van het doel, de situatie en de statistieken hoe een campagne gepresteerd heeft. Met ons handige template krijg je meer inzicht in de statistieken en hoe verschillende kanalen in verhouding tot elkaar presteren. Je kunt hier conclusies uit trekken, in combinatie met Google Analytics data. Op basis van deze conclusies kom je een stap verder in het optimaliseren van je campagnes en het optimaal besteden van je tijd en budget. Welke data rapporteer je uiteindelijk?

De statistieken, zoals het aantal weergaven, klikken, CTR en CPM, kun je rapporteren vanuit het kanaal zelf, waarbij je rekening houdt met de verschillende definities die gehanteerd worden. Voor statistieken over website verkeer en conversies is het belangrijk dat je vanuit een bron rapporteert die voor elk kanaal dezelfde attributie hanteert, zoals Google Analytics.

Wil je hier meer over weten? In dit artikel lees je bijvoorbeeld waarom data op basis van een Facebook pixel verschilt van Google Analytics data.

Hulp nodig bij het interpreteren van data uit je campagnes?
Laat het ons weten!

Neem contact op

Lees meer over dit onderwerp