Geschreven door beheerder

Het is enorm belangrijk om je site optimaal toegankelijk te maken voor de mobiele gebruiker. Wereldwijd wint de mobiele telefoon in alle generaties aan populariteit en dat betekent dat de positieve cijfers op het gebied van traffic en conversies op mobiele websites niet lang achter blijven. Winkeliers zijn vaak nog wat schichtig: kopen mensen werkelijk mijn producten via een smartphone of tablet?

Aankopen doen met een mobiel apparaat

Volgens onderzoek van GfK in 2014 gebruikt 17 procent van de smartphonegebruikers de mobiele telefoon voor het doen van aankopen. Voor tabletgebruikers ligt dit percentage hoger, namelijk 33 procent. Dat wil zeggen dat er al veel vraag is naar producten die worden aangeboden op mobiele websites.

Thuiswinkel.org heeft een onderzoek uit laten voeren naar de mobiele bestedingen in 2014. Via de smartphone en tablet is in 2014 voor 1,8 miljard euro aan producten gekocht wat goed was voor 13 procent van de totale consumentenbestedingen in dat jaar. De laptop is nog steeds het meest populaire apparaat om productaankopen mee te doen. 48 procent van de consumentenbestedingen in 2014 werd gedaan op een laptop.

De belangrijkste reden voor consumenten om op een mobiel apparaat een aankoop te doen was het gemak. De meeste Nederlanders hebben namelijk bijna altijd een smartphone of tablet bij de hand. Mobiele gebruikers voelen zich gehinderd als een website geen mobiele versie heeft en dat wordt dan ook als reden gegeven om af te zien van een aankoop op een mobiel apparaat.

Tijdstip en locatie van gebruik mobiel apparaat

Uit onderzoek van het internationale bedrijf comScore is gebleken dat het gebruik van mobiele apparaten sinds de komst van de smartphone alleen maar is gestegen. De stijging van mobiele gebruikers is zelfs groter dan de stijging van de desktop gebruikers en volgens comScore zijn er sinds 2014 meer mobiele gebruikers in de wereld dan desktop gebruikers.

Opvallend zijn de tijdstippen waarop de mobiele apparaten worden gebruikt in Nederland. 83 procent van de Nederlanders in het bezit van een tablet gebruikt deze vooral ’s avonds op de bank. In het gebruik van de smartphone zijn vooral in de ochtend, avond en tijdens de middagpauze pieken te zien in het gebruik. De smartphone wordt ten opzichte van de tablet ook veel buitenshuis gebruikt. Onderweg gebruikt 44 procent van de Nederlanders een smartphone, op het werk 26% van de Nederlanders en op andere plekken buiten het huis gebruikt 23% de smartphone.

Invloed op het aankoop proces

Mobiele apparaten hebben wel degelijk een grotere invloed op het aankoop proces als de cijfers laten zien. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 90 procent van de mobiele gebruikers de smartphone gebruiken in het oriëntatieproces voordat ze een aankoop doen. Ze vergelijken vooral prijzen van producten. 84% gebruikt de smartphone ook tijdens het aankoopproces in een winkel. Ze zoeken dan informatie op over het product of ze zoeken naar aanbiedingen online.
Zoekmachinegedrag van mobiele gebruikers

Volgens onderzoek van Mobiforce en Searchengine Land is 25 procent van het wereldwijde online verkeer afkomstig van een mobiel apparaat. In bijna alle sectoren zie je een stijging van mobiel verkeer op de website, al is dit wel afhankelijk van de sector. In de ene sector is het mobiel verkeer net wat actiever dan op de andere en het ligt ook aan de sector wat het doel is van een mobiele bezoeker. In de retailsector zal een aankoop doen zeker een doel zijn terwijl in de vastgoedsector mensen vooral informatie willen of zoeken naar een contactformulier. Het is erg belangrijk dat nagedacht wordt over wat het doel van een mobiele bezoeker kan zijn wanneer er wordt geïnvesteerd in een mobiele website.

Ad spend

EMarketer heeft onderzoek gedaan naar mobiele marketing en komt tot de conclusie dat in 2019 bijna 200 biljoen euro zal worden gespendeerd aan mobiele marketing. Dat is ten opzichte van de bijna 70 biljoen euro in 2015 een flinke stijging. EMarketer verwacht dat marketeers in 2016 meer zullen spenderen aan mobiele advertenties dan aan desktop advertenties.

Met deze cijfers in het achterhoofd zullen we ons moeten realiseren wat mobiel verkeer een grotere impact gaat krijgen in het online verkeer. Door sites toegankelijk en aangenaam te maken voor mobiele gebruikers gaan ook de mobiele conversies naar verwachting stijgen. Dat kan voor ondernemers veel kansen opleveren. Wie zich nu al laat zien op mobiel gebied, gaat in de toekomst uitlopen op concurrenten die niet mobiel actief zijn.