Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Hoe kom je op de Instagram Explore pagina in 2023?

Hoe bereik je mensen op Instagram die jou nog niet volgen? De Instagram Explore pagina, ook wel de Verkennen-pagina genoemd in het Nederlands, is de perfecte manier om jouw merk te introduceren aan een nieuw publiek en te groeien op Instagram.

Mariska Paul
Mariska Paul Geplaatst op 30 december 2022 Laatste update op 15 februari 2023
Too long to read
  • De Instagram Explore pagina introduceert jouw account aan een nieuw publiek.
  • Iedere Instagram Explore pagina is uniek. Welke posts gebruikers zien, is afhankelijk van verschillende factoren. Deze factoren zijn onder andere de interesses van de gebruiker, de relevantie van de post en de betrokkenheid die de post al heeft.
  • 50 procent van alle Instagram gebruikers bekijkt maandelijks de Explore pagina.
  • Een plaatsing op de Explore pagina zorgt voor een groter bereik, nieuwe volgers, meer betrokkenheid en meer conversies (let op: goede call-to-actions zijn hierbij essentieel).
  • Leer je doelgroep goed kennen: analyseer je huidige volgers en maak Buyer Persona’s.
  • Analyseer wat wel en wat niet werkt: bekijk je eigen Instagram Explore pagina en neem je berichten met hoge betrokkenheid onder de loep.
  • Instagram en Instagram-gebruikers zijn anno 2023 nog steeds gek op videocontent en dus ook Instagram Reels.
  • Probeer meer betrokkenheid te creëren op je berichten: stel vragen en reageer op reacties.
  • Gebruik hashtags geschikt voor jouw niche.
  • Het gebruik van 11 hashtags zorgt voor de meeste betrokkenheid.
  • Plaats vooral geen reposts of Reels met een TikTok-logo.

Hoe werkt de Instagram Explore pagina?

De Instagram Explore pagina laat jouw account zien aan mensen die jou nog niet volgen. De perfecte manier dus om een grote doelgroep te bereiken, nieuwe volgers te krijgen en naamsbekendheid te genereren. Het algoritme van Instagram bepaalt welke berichten je ziet op de Explore pagina. Dit kunnen foto’s, video’s, Reels en verhalen zijn. Geen enkele Explore page is hetzelfde; de content is gebaseerd op individuele voorkeuren en is dus voor iedereen uniek.

Waar baseert Instagram een plaatsing op de Explore pagina op?

  • Interesse: welke accounts volgt iemand? Wat voor soort berichten vindt iemand leuk?
  • Relevantie: Instagram wil relevante content verbinden aan de juiste mensen.
  • Betrokkenheid: een post met een hoge engagement heeft meer kans om op de Explore page te komen.

Waarom zou je op de Instagram Explore pagina willen verschijnen?

Volgens onderzoek van Instagram bezoeken dagelijks meer dan 200 miljoen gebruikers de Explore pagina. Daarnaast blijkt dat 50 procent van alle Instagram gebruikers maandelijks de Explore pagina bekijkt. In Nederland komt dat neer op zo’n 4,5 miljoen gebruikers per maand. Een plaatsing op de Explore pagina betekent dus een groter bereik wat uiteindelijk kan leiden tot nieuwe volgers.

Het algoritme zorgt ervoor dat gebruikers die jou op hun Explore pagina zien al interesse getoond hebben in vergelijkbare accounts of berichten. Een plaatsing op de Explore pagina zorgt er dus voor dat jouw post getoond wordt aan een al geïnteresseerde doelgroep. Door het gebruik van relevante call-to-actions vergroot je de kans dat deze doelgroep converteert.

Samengevat zorgt een plaatsing op de Explore pagina voor:

  • Bereiken van een al geïnteresseerde doelgroep die jou nog niet volgt
  • Nieuwe volgers
  • Een hogere betrokkenheid
  • Meer conversies bij goede call-to-actions

5 tips om jouw berichten ook in 2023 op de Explore pagina te krijgen

  1. Leer je doelgroep goed kennen
    Om de juiste doelgroep te bereiken, is het belangrijk dat je goed weet wie jouw doelgroep is, waar hun interesses liggen en welke accounts ze al volgen. Maak een Buyer Persona van jouw ideale volger of klant. Instagram Insights geeft je een idee wie jouw huidige volgers zijn: waar komen ze vandaan, hoe oud zijn ze en wat is de verdeling man/vrouw? Koppel deze kennis aan je klantenbestand en/of je eigen inzichten om je Buyer persona vorm te geven.
  2. Analyseer de Instagram Explore pagina en je eigen berichten
    Wat voor soort berichten verschijnen op de Explore pagina? Neem een kijkje op jouw Explore pagina om te zien welke berichten verschijnen en laat je inspireren. Maken ze gebruik van hashtags? Zo ja, hoeveel en welke? Hoe lang zijn de captions? Welke captions werken goed? Bekijk ook welke berichten viral gaan en analyseer waarom ze viral gaan. Ook is het een goed idee om je eigen berichten te analyseren. Welke berichten hebben een hoge betrokkenheid? Dit is de content die jouw volgers willen zien.
  3. Videocontent blijft king
    Instagram is gek op videocontent. Reels en verhalen zijn niet meer weg te denken uit het platform. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat meer dan 50 procent van de mensen het liefste videocontent ziet. De afgelopen jaren is de populariteit van videomateriaal enorm gegroeid. In 2018 keken gebruikers gemiddeld 10,5 uur aan videomateriaal per maand; in 2022 is dit bijna verdubbeld naar 19 uur per maand. Bewegend beeld zorgt ervoor dat mensen blijven plakken en dat is precies wat Instagram graag ziet. Ga dus zeker aan de slag met video’s en Reels.
  1. Zorg voor meer betrokkenheid
    Instagram is niet gemaakt voor eenrichtingsverkeer. Het draait om connecties, zowel met mensen als met merken. Instagram beloont daarom sneller berichten die een hoge betrokkenheid hebben met een plekje op de Explore pagina.Hoe zorg je voor meer betrokkenheid? Creëer posts die relevant zijn voor jouw doelgroep (denk aan je Buyer Persona), reageer op alle reacties en zorg voor relevante call-to-actions. Voorbeelden van call-to-actions die voor betrokkenheid zorgen, zijn:
    • Stel een vraag aan je publiek. Een reisorganisatie kan bijvoorbeeld een foto van een mooie bestemming plaatsen en vragen of volgers er ook eens zijn geweest of wat hun droombestemming is.
    • Laat je publiek meebeslissen door ze bijvoorbeeld te laten stemmen op hun favoriete foto of product.
    • Laat in je verhalen weten dat je een nieuwe post geplaatst hebt. Stel in je verhaal meteen een vraag om meer reacties te krijgen.
    • Een andere manier om betrokkenheid bij je instagram post te vergroten is door het taggen van relevante merken of influencers. Zij zullen wellicht het bericht delen of een leuke reactie achterlaten.
  2. Gebruik relevante en populaire hashtags
    In 2023 is het gebruik van hashtags nog steeds belangrijk. Het algoritme van Instagram neemt hashtags mee. Bovendien is het een goede manier om nieuwe mensen te bereiken die zoeken op een specifieke hashtag. Het is belangrijk om onderzoek te doen naar relevante en populaire hashtags. Het heeft weinig zin om hashtags te gebruiken waar weinig tot niet op gezocht wordt. Ook zijn er hashtags die heel breed zijn en waar veel concurrentie op is (denk bijvoorbeeld aan #travel of #fashion). Zoek uit welke hashtags in jouw niche vallen en gebruik deze. We raden aan ook te testen met hashtags.
    Het gebruik van hashtags zorgt naast bereik voor een hogere betrokkenheid. Volgens onderzoek van Agorapulse zorgen elf hashtags voor de hoogste betrokkenheid: 79,5% per 1000 volgers.

Welke posts worden niet getoond op de Explore pagina?

TikTok-video’s zijn niet goed voor het algoritme: Instagram Reels met het TikTok-logo worden minder gewaardeerd en zullen geen groot bereik krijgen (hetzelfde geldt trouwens voor video’s met een lage resolutie). Ook reposts waardeert Instagram niet: alleen originele content wordt beloond. Op die manier wil Instagram het gebruik van video’s van andere platforms ontmoedigen.

Wil jij ook groeien op Instagram? Probeer dan jouw berichten op de Instagram Explore pagina te krijgen met bovenstaande tips!

Meer weten over de mogelijkheden van Instagram, Instagram adverteren of social media in het algemeen? Wij helpen je graag! Laat het ons weten via onderstaand formulier, de chat of bel ons. De koffie staat klaar!

Lees meer over dit onderwerp

Insta explore

Hoe kom je op de Instagram Explore pagina in 2023?

Mariska Paul
Mariska Paul Geplaatst op 30 december 2022 Laatste update op 15 februari 2023
Facebook letters

Hoe start je met Facebook adverteren?

Mariska Paul
Mariska Paul Geplaatst op 18 september 2020 Laatste update op 19 november 2020