Online marketing bureau in Eindhoven
Terug
Menu

Lead magnets die werken in 2024

Als je zoals wij leads aantrekt volgens de inbound gedachte, zal je aan de bak moeten. Het produceren van unieke en aantrekkelijke content waar mensen hun gegevens graag voor willen achterlaten kost tijd. Een investering die zich als het goed is dubbel en dwars terugbetaalt. Wij geven je in dit artikel ideeën en tips voor lead magnets die (ook) werken in 2024.

Mariska Paul
Mariska Paul Geplaatst op 7 november 2023 Laatste update op 14 november 2023
Too long to read

Met inbound marketing trek je klanten aan door het leveren van unieke, aantrekkelijke content en het betrekken en inspireren van potentiële klanten.

Tips voor het creëren van een lead magnet die werkt:

  • Investeer tijd.
  • Laat niet het achterste van je tong zien, maar maak nieuwsgierig.
  • Bied echt meerwaarde. De ruil (persoonsgegevens tegen hetgeen jij aanbiedt) moet evenwaardig zijn.
  • Werk aan verwachtingsmanagement: de cta moet duidelijk zijn en gebruik microcopy bij de cta. Bijvoorbeeld: ‘Gratis thuisbezorgd’.
  • Test je formulier voor livegang. Een foutje is snel gemaakt.
  • Verspreid het nieuws via bijvoorbeeld social media of e-mailcampagnes.
  • Zorg voor een correcte follow-up, nurture de lead en stuur op conversie wanneer het daar tijd voor is.
  • In vergelijking met andere strategieën is de lead magnet de snelste, goedkoopste en duurzaamste manier om aan warme leads te komen. Goede lead magnets zorgen voor een continue stroom aan leads.

Waar moet een lead magnet aan voldoen?

  • Authenciteit: ga voor iets unieks. Dat kan ook een unieke invalshoek, interviews met specialisten of data die je niet een twee drie op internet kan vinden zijn.
  • Waardevol: betaal gebruikers die gegevens achterlaten in gelijke munt terug. Gegevens die via een goede lead magnet binnenkomen zijn heel relevant en dus waardevol. Stel ze niet teleur.
  • Probleemoplossend: een tool, template of content die een probleem oplost, slaat vaak goed aan.
  • Autoriteit: laat met je lead magnet zien dat je een autoriteit bent. Je hoeft niet iedereen aan te spreken met jouw onderwerp of invalshoek, als je maar laat zien dat je een specialist bent.
  • Immediate gratification: mensen verwachten direct iets te hebben aan hetgeen waar ze hun gegevens voor achterlaten. Blijf dus ook weg van taaie kost waar niet doorheen te komen is.

Voorbeelden van lead magnets:

  • Gratis verzending
  • Gratis samples
  • Gratis consult
  • Cheet sheets & checklists
  • Calculator
  • Templates
  • Quiz
  • Contests
  • Webinars

HubSpot

Met software als HubSpot kun je zorgen voor een gestroomlijnd opvolgingsproces van je leads. Het geeft overzicht en helpt je bij het automatiseren van processen. Als Platinum HubSpot partner helpen wij je graag met het implementeren van HubSpot in jouw bedrijf.

Inbound strategie, wat is dat eigenlijk?

Kort gezegd is inbound marketing: het creëren van relevante, unieke en aantrekkelijke content die zich richt op het aantrekken, betrekken en inspireren van potentiële klanten om zo een relevante doelgroep aan te trekken. Zodra iemand uit deze doelgroep door middel van een formulier, een e-mail of telefonisch zijn gegevens achterlaat in ruil voor de content, categoriseren we dat in deze situatie als een inbound lead. Een lead die is gegenereerd via het aantrekken van een doelgroep (inbound) in plaats van het koud en actief benaderen van een doelgroep.

De noodzaak van lead magnets voor inbound strategie

Stel je voor, je bent sinds een maand of twee begonnen met hardlopen. Je vindt het nu nog leuk, maar hoopt dat dat over een half jaar nog steeds zo is. Je schaft wat hardloopkleding aan en een aantal accessoires, want je wil jezelf wel de beste kansen geven. ’s Avonds op de bank zit je te scrollen op je telefoon en kom je op nu.nl een advertentie tegen: oordopjes van een onbekend bedrijf. Hm, die heb je al en je vindt het niet fijn om te lopen met muziek, dus je scrolt door.

Wat je niet weet is dat de oordopjes uit de advertentie speciale hardloopoordopjes zijn. Uit onderzoek blijkt dat hardlopen met muziek stimulerend werkt. Ook dat wist jij niet. Waar het op neer komt is dat je totaal niet aankoopbereid was op het moment dat je de oordopjesadvertentie zag. Bovendien was het niet meteen duidelijk dat het om hardloopoordopjes ging, maar heel eerlijk: ook bij die wetenschap zou jij waarschijnlijk niet geklikt hebben. Je hebt net twee weken geleden accessoires gekocht en oordopjes stond niet op je lijst.

Dat betekent niet dat je geen potentiële klant zou kunnen zijn. Misschien was jij wel bereid tot aankoop als je in de periode voordat je de advertentie zag al eens op de website van de verkopende partij terecht was gekomen en daar overgehaald zou zijn met het downloaden van voor jou interessante content: ’10 tips om het hardlopen vol te houden’ waarin staat dat lopen met muziek stimulerend werkt.

Met de download zou het bedrijf van de oordopjes hebben ingespeeld op de angsten en uitdagingen van zijn doelgroep: het (niet) opgeven. De download is in dit verhaal dus de lead magnet. Het vervolg daarop (het benaderen van de converterende doelgroep met een advertentie) is een korte versie van de inbound strategie. Zonder lead magnet is het lastiger een waardevolle doelgroep op te bouwen die je opnieuw kunt benaderen.

Tips voor een killer lead magnet

Investeer tijd

Het creëren van een lead magnet kost nu eenmaal tijd. Of eigenlijk moeten we zeggen: vereist een investering van tijd. Het levert namelijk als het goed is veel meer op dan het je kost. Een lead magnet die binnen een uur gecreëerd is, hoeft niet meteen slecht te zijn. Zolang je maar voldoet aan de vraag van je doelgroep, ze beter maakt of ze het leven makkelijker of goedkoper maakt, zit je al snel goed. Kan je de informatie die je biedt op elke straathoek krijgen bij soortgelijke websites? Zoek dan nog even verder naar die unieke invalshoek.

Laat niet het achterste van je tong zien

Het is soms lastig te bepalen wanneer je teveel informatie weggeeft in je lead magnet. Je lead magnet moet een stimulans zijn om uiteindelijk te converteren. Prikkel je doelgroep en maak ze nieuwsgierig naar wat je nog meer te bieden hebt. Zo download je bij ons op de website bijvoorbeeld ebooks over een bepaald onderwerp. We gaan daarmee heel erg de diepte in. Veel marketingmanagers of bedrijfseigenaren vinden het interessant te lezen hoe ons wij ons werk uitvoeren en welke kennis wij hebben, maar willen hun eigen vingers er zelf liever niet aan branden. Dat is het moment waarin ze beseffen dat ze een partij als Scherp Online nodig hebben.

Hetzelfde geldt voor het geven van externe online marketing trainingen. In deze trainingen delen we eigenlijk al onze geheimen, zodat mensen beter worden en het werk zelf kunnen doen. Toch blijkt als puntje bij paaltje komt dat mensen er als een berg tegenop zien en na de training soms zelfs ontmoedigd worden om het zelf te doen. Het vereist teveel specialistische kennis, wat sommigen doen besluiten hun marketingactiviteiten toch liever uit te besteden bij een partij als de onze, waar ze al vertrouwen in hebben door de training. Bij het bedenken van een lead magnet is het dus cruciaal om je persona’s (doelgroep) in gedachten te houden: waar liggen hun pijnpunten, verlangens en uitdagingen? Wat is hun niveau en functie mocht dat relevant zijn? Wat wil ik bereiken met de download? Op basis hiervan bepaal je waar de grens ligt van het prijsgeven van informatie.

Een download in ruil voor..?

Wanneer een websitebezoeker een formulier invult, een e-mail stuur of de telefoon pakt om je te bellen, vindt er als het ware een transactie plaats: in ruil voor gegevens krijgt de bezoeker een download of andere informatie die hij blijkbaar ergens anders niet kon of wilde krijgen. Maar welke gegevens moet je nu vragen aan een bezoeker? Dit is een lastige, want de hoeveelheid vragen hangt helemaal af van de bereidheid van de bezoeker. Hoeveel moeite wil hij doen voor de download of aanvraag? Hoeveel van zijn contactgegevens wil hij weggeven? Maak het formulier in ieder geval zo kort mogelijk, want elk veld is een extra stap en elke extra stap is een extra moment dat iemand kan afhaken. Heb je echt die achternaam of dat telefoonnummer nodig?

Verwachtingsmanagement

Onduidelijkheid is iets waar weinig mensen van houden. ‘Klik hier!’ Zou jij daarop klikken zonder te weten waar je op terecht komt? ‘Wil je alles weten over lead magnets? Bekijk nu’. Download ik een e-book? Klik ik door naar een video op YouTube? We moeten werken aan verwachtingsmanagement. Leg uit wat iemand kan verwachten na het klikken op de button. Ook de CTA button moet duidelijk en wervend zijn. Voorbeelden van goede CTA buttons zijn: ‘Bekijk de video’, ‘Offerte aanvragen’, ‘Stuur mij het ebook’.

Microcopy

Een CTA button wordt echter nog krachtiger met een wingman: microcopy. Microcopy zijn korte stukjes kleine tekst die helpen de bezoeker te verleiden om te converteren. Neem de laatste twijfels weg en wees behulpzaam in de microcopy. Hieronder zie je twee voorbeelden van microcopy bij de CTA button. Zie je hoe de laatste twijfels weggenomen kunnen worden bij het eerste voorbeeld? In het tweede voorbeeld biedt de microcopy een alternatief aan bezoekers die nog niet klaar zijn om een verzekering af te sluiten, maar wel interesse hebben. Met de microcopy vang je die groep mensen op die anders de website wellicht hadden verlaten.

Helaas passen heel veel websites microcopy niet toe. Zelfs bij veel webshops zien we nog gemiste kansen om bij de bestelknop iets over de verzendtijd en verzendkosten te vermelden. Deze miniteksten zijn klein, maar echt van onschatbare waarde. Online converteren en dus gegevens achterlaten (en of een betaling doen) kan best spannend zijn voor mensen. Gebruik microcopy om geruststelling te bieden. Het is ook een kans om door te verwijzen naar je voorwaarden of er iets over te vermelden, zoals het veilig opslaan van gegevens als het gaat om een formulier. Vermeld in ieder geval altijd dat de gebruiker zich inschrijft voor toekomstige bedrijfsupdates bij het achterlaten van gegevens.

Een strategie die veel gebruikt wordt om leads te verzamelen is het verzenden van de nieuwsbrief in ruil voor je e-mailadres. Ook daar zal geen haan naar kraaien als je er niet bij zet waarom je je zou moeten inschrijven. Wat heeft de gebruiker eraan? Vertel in de microcopy wat iemand kan verwachten na inschrijving: ‘Ontvang één keer per maand een nieuwsbrief met de nieuwste Google Ads updates en 3 quick wins om hoger te scoren in de gratis resultaten van Google.’

Vergeet niet te testen

Een foutje is snel gemaakt. Test daarom altijd eerst of het formulier, de CTA button en/of de workflow die erna komt werken voordat het live gaat. Een niet-werkend formulier laat geen goede indruk achter om maar te zwijgen over de misgelopen kansen.

Verspreid het nieuws

Leuk, je hebt een lead magnet gecreëerd waar veel tijd in heeft gezeten. En dat is te zien! Maar niet door je doelgroep als je je lead magnet niet promoot. Dus zegt het voort. Gebruik e-mailcampagnes, social media (campagnes), Google Ads of waar je doelgroep ook te vinden is om je lead magnet te verspreiden. Vergeet niet om er op je website ook de nodige aandacht aan te besteden.

Mensen downloaden je lead magnet, maar wat nu?

Je lead magnet is een hit en de downloads (of ander soort registraties) stromen binnen. Dat is een goed begin, maar het zou niks betekenen als het hier stopt. Nu gaat het echte werk beginnen: negeer al deze nieuwe contacten niet, maar zorg voor een relevante follow-up. Misschien lopen er al marketingcampagnes en workflows waarin deze nieuwe contacten mee kunnen. Is dat niet het geval, dan zorg je voor gepersonaliseerde communicatie om de lead te ‘nurturen’ en te laten converteren wanneer hij er klaar voor is.

Het kan ook zijn dat je beoordeelt dat de leads uit de lead magnet meteen al klaar zijn voor conversie. Denk bijvoorbeeld aan een gebruiker die een whitepaper download over alles wat er komt kijken bij een nieuwe website. Deze lead zou ik meteen opbellen om te zien of we hem ergens bij kunnen helpen.

Bedenk goed op welke manier je de lead het beste kunt benaderen. Misschien leent je product of dienst zich zoals in het voorbeeld meer voor een persoonlijk gesprek dan een koude e-mail. Hoe je het ook aanpakt, ga er bewust mee om en zorg altijd voor een passende follow-up.

Snel en goedkoop

Natuurlijk zijn er tal van manieren om aan leads te komen: mond-tot-mond reclame (een hele krachtige), contacten kopen (een niet zo krachtige..), campagnes draaien en hopen dat er mensen bij zitten die al zo lower funnel zitten dat ze contact opnemen. En dan heb je de lead magnet. Hoewel het woord zelf me eigenlijk de nekharen overeind doet zetten, doet het wel exact wat het zegt: het is een magneet voor leads.

In vergelijking met die andere strategieën is de lead magnet de snelste, goedkoopste en duurzaamste manier om aan warme leads te (blijven) komen. Je trekt mensen aan die misschien nog geen koopintentie hebben, maar wel interesse tonen in jouw content. Een interessante groep die in de nabije toekomst wellicht wel interesse kan hebben om klant te worden. Het mooie hieraan is dat deze super waardevolle leads je niets kosten, behalve de marketing die je toepast en tijd die je er eenmalig in hebt gestopt.

Als je lead magnet echt aanslaat, kan het zichzelf zelfs verspreiden als een olievlek. De leads zullen in het beste geval binnenstromen zonder er maar iets in te investeren.

Waar moet een lead magnet aan voldoen?

Dan komen we nu aan waar het eigenlijk allemaal om draait: tips voor het bedenken van een lead magnet die aanslaat.

Authenticiteit

Google weet alles. Er is weinig niet te vinden op Google. Houd dit altijd in gedachten bij het creëren van een lead magnet. Want waarom zou iemand zijn gegevens achter laten voor een checklist die hij bij 100 andere websites kan vinden zonder gegevens achter te laten? Of waarom zou iemand een whitepaper downloaden over de voordelen van ChatGPT? Dit is informatie die niet nieuw is en waar je miljoenen hits op krijgt in zoekmachines. Natuurlijk zullen er mensen zijn die het downloaden, maar het zal nooit een lead magnet worden. Daarvoor is het onderwerp te breed en te algemeen. Het wordt al anders als je een download maakt met een uniek onderzoek over de effecten van AI op een specifieke groep mensen en de invalshoeken van bijvoorbeeld een psycholoog hierop los laat.

Waardevol

Bij de lead magnet strategie vindt een soort transactie plaats: gegevens in ruil voor iets waardevols. Gegevens zijn waardevol, vooral met deze relevantie. Zorg er dus voor dat gebruikers waarde krijgen voor hun contactgegevens.

Snel probleemoplossend

Gebruikers die op jouw website belanden en geen contact opnemen, zijn nog in de oriënterende of overwegingsfase. Ze willen iets wat hen ondersteunt in hun werkzaamheden of wat hun probleem oplost. Speel hierop in met de lead magnet. Zo hebben wij op de website een URL builder download gezet. Dat is een handig bestand dat je helpt de structuur van de URL-parameters uniform te houden en minder foutgevoelig te maken. Van deze tool krijgen we al jaren warme leads aangeleverd, omdat het direct probleemoplossend is voor de gebruiker.

utm builder

Autoriteit doorschemeren

‘When you talk to everybody, you talk to nobody’. Dat geldt ook voor lead magnets. Hiermee bedoel ik dat je het niet te algemeen moet houden, maar een kant, een onderwerp of een richting moet kiezen. Dit maakt je uniek en daardoor kan je de diepte ingaan. Je zal misschien niet iedereen aanspreken, maar dat hoeft ook niet. Als je maar diegene aanspreekt die binnen jouw doelgroep valt. Met een specifieke invalshoek of diepgaand onderwerp laat je zien dat je een specialist bent. Hiermee creëer je autoriteit, waardoor iemand wil weten wat je te zeggen hebt én in de toekomst wellicht eerder voor jou dan voor je concurrent kiest.

Immediate gratification

Als iemand zijn gegevens achterlaat, verwacht hij direct iets te hebben aan de download. Blijf ver weg van 100 bladzijde tellende ebooks waar niet doorheen te harken is en zorg dat de aanvraag direct beschikbaar is.

Voorbeelden van lead magnets

Ik geef je graag een aantal voorbeelden van lead magnets die hun succes in het verleden keer op keer hebben gewezen. Wat lead magnets meestal gemeen hebben, is dat ze geld besparen. Nu zou je, los van de financiële consequenties, elke week een BMW kunnen weggeven in ruil voor contactgegevens, maar je moet ook denken aan de kwaliteit van de leads. Als je iets weg wil geven, biedt dan wel waarde voor jouw specifieke doelgroep.

Gratis verzending

Gratis verzending is één van de drie top redenen in de e-commerce wereld om online een aankoop te doen. Het is dus een veel gebruikte lead magnet om contactgegevens te verzamelen. Consumenten zijn zuinig met het verspreiden van hun contactgegevens, maar dat principe lijkt in de mist op te gaan zodra ze het kunnen inruilen voor iets gratis.

Gratis samples

Gratis samples weggeven werkt op twee fronten: je kan meer gegevens vragen dan alleen een e-mailadres, want de samples moeten toch ergens naartoe gestuurd worden? Ten tweede kan de kans op aankoop toenemen, omdat iemand het product (of deel daarvan) al in handen heeft gehad en kunnen bekijken of proberen. Sommige producten lenen zich nu eenmaal minder voor online verkoop en in die gevallen zijn samples een uitkomst. Een win-win situatie!

Gratis consult

Verzamel e-mailadressen (of andere contactgegevens) door een gratis consult, gratis intake of gratis trial aan te bieden. Je database wordt hierdoor direct gevuld met mensen die echte interesse hebben getoond in je dienst. Bovendien is een fysiek consult of fysieke insteek een mooi contactmoment om verbaal met een potentiële klant in gesprek te kunnen en je dienst te verkopen. Houd er wel rekening mee dat je niet de verkeerde doelgroep aanspreekt. Uit onze ervaring blijkt dat in sommigen gevallen mensen alleen maar triggerd worden door een gratis consult, terwijl deze ‘leads’ verder helemaal niet de intentie hebben om klant te worden. Wees hier dus alert op of reserveer budget voor een pilot om te testen of het de waste waard is.

Cheat sheets & checklists

Speel in op de content die je het leven makkelijker maken, zoals checklists en cheat sheets. Een cheat sheet is, de naam zegt het al, een ‘spiekbriefje’ dat je ondersteunt in je werkzaamheden. Je ziet in een oogopslag handige informatie die je keer op keer nodig hebt bij je werkzaamheden. Bij Scherp Online bieden we bijvoorbeeld een cheat sheet over afbeeldingsformaateisen bij alle social media platforms aan (zie onderstaande printscreen van een klein gedeelte van deze sheet). Het bespaart een marketeer enorm veel tijd als hij niet steeds diezelfde informatie moet opzoeken, maar het gewoon van een mooi opgemaakt bestand kan aflezen. Voor tijdbesparende content hebben mensen vaak graag hun gegevens over. Bedenkt wat dat voor jouw bedrijf kan zijn.

Cheat sheet social media

Calculator

Het bouwen van een calculator heeft iets meer voeten in aarde dan voorgaande voorbeelden, maar zorgt vaak ook voor iets unieks. Speel in op de pijnpunten of verlangens van je doelgroep en ontwerp een tool, zoals een calculator, waarmee mensen meteen en automatisch antwoord op maat op hun vragen krijgen. Als je echt iets unieks en kwalitatiefs ontwerpt, is de kans groot dat je flink wat inkomende links krijgt en dus ook op SEO gebied groeit.

Templates

Bij Scherp Online bieden we ook templates aan in ruil voor je naam en e-mailadres. En dat werkt! Templates vallen in principe onder het rijtje cheat sheets: je zou het zelf kunnen maken, maar downloaden bespaart tijd én je hebt iets goeds in handen wat je steeds kan hergebruiken. Daar willen mensen hun e-mailadres wel voor inruilen.

Quiz

De quiz is een interessante optie om als lead magnet in te zetten. Je speelt hiermee namelijk in op de enigszins narcistische neiging van mensen te laten zien wat ze allemaal weten. Het geeft nou eenmaal een goed gevoel wanneer je vragen die in je straatje liggen correct kan beantwoorden, met name quiz vragen die dus uitdagend zouden zijn. Een bijkomend voordeel is dat mensen het ook leuk vinden om meer over hun zelf te weten te komen: in welk rijtje hoor ik thuis? En ook belangrijk: in welk rijtje hoor jij thuis? Waar ben jij goed in? Quizzen zijn nog leuker als ze gedeeld worden. Het is een iets onbekendere, maar zeer effectieve manier om gegevens te verzamelen.

Contests

Contests of challenges om in te zetten als lead magnets zijn gegroeid in populariteit en niet zonder reden: ze zijn leuk, interactief en werken toe naar een climax. Voor jou als organisator is het ook relatief eenvoudig te managen. Organiseer een wedstrijd en stel daar een prijs tegenover. We kennen allemaal de tekenwedstrijden waar je vroeger aan meedeed. Laat maar zien hoe goed je iets kan! Je kan het super interactief maken en het laten leven onder je social media volgers. Rek de contest niet te lang uit om de aandacht niet te laten verslappen, maar trek er een paar dagen voor uit. Maak tijdens de looptijd contact met je doelgroep en bouw aan vertrouwen en autoriteit, zodat je ook op dat vlak een slaatje uit de contest slaat.

Webinars

Mocht het bij je bedrijf passen, organiseer dan een webinar waar mensen zich gratis voor kunnen aanmelden. Je trekt hiermee een zeer geïnteresseerde doelgroep aan en je geeft je bedrijf gelijk een gezicht. Je kunt ervoor kiezen om de webinar live te geven waardoor je hem interactief kan maken, of je neemt hem vooraf op en plaats hem achter een login.

HubSpot

Lead magnets zijn waardevol voor het aantrekken van leads, maar een effectieve opvolging is cruciaal. Ben jij enthousiast geworden om aan de slag te gaan met lead magnets? Er is verschillende software op de markt die de opvolging van je vers gegeneerde leads makkelijker maakt, zoals HubSpot. HubSpot is een toonaangevend CRM-platform en biedt tools zoals lead capture formulieren, automatische lead tracking, lead scoring, e-mailmarketing, CRM-functionaliteit, workflows, lead nurturing en rapportage/analyse om leads te beheren en te converteren naar klanten. Het stroomlijnt het opvolgingsproces, identificeert de meest gekwalificeerde leads en optimaliseert de communicatie, wat leidt tot een succesvolle conversie van leads naar klanten. Wij zijn HubSpot partner en kunnen je helpen met het integreren van de software in jouw bedrijf.

Hopelijk hebben we je met deze blog genoeg geïnspireerd en handvatten gegeven om zelf aan de slag te gaan met lead magnets. Heb je vragen, wil je sparren of heb je interesse in HubSpot software? Wij staan voor je klaar om je te helpen! Bel ons op 085-30 30 720 of stuur een mail naar contact@scherponline.nl. Je kan ook het formulier hieronder invullen.

Succes!

Hulp nodig bij je lead magnets? Neem contact op en wij helpen je!

Neem contact op!