Amazon Sponsored Ads nu ook live in Nederland
Het is zo ver! Nadat het sinds oktober 2020 al mogelijk was om door middel van programmatic buying display-, video- en audio-advertenties in te kopen via Amazon DSP zijn nu ook Amazon Sponsored Ads en branded stores beschikbaar in Nederland. Vorige week kondigde Amazon via haar eigen blog aan dat adverteerders vanaf heden de mogelijkheid […]
Het is zo ver! Nadat het sinds oktober 2020 al mogelijk was om door middel van programmatic buying display-, video- en audio-advertenties in te kopen via Amazon DSP zijn nu ook Amazon Sponsored Ads en branded stores beschikbaar in Nederland. Vorige week kondigde Amazon via haar eigen blog aan dat adverteerders vanaf heden de mogelijkheid hebben om deze advertentiemogelijkheden in te zetten om producten te verkopen op Amazon.nl.
Amazon in Nederland
Afgelopen maart werd de Nederlandse webwinkelmarkt opgeschud door de komst van Amazon.nl. Waar het tot dan toe voor consumenten enkel mogelijk was om boeken te kopen, werd het vanaf toen mogelijk om producten binnen zo’n 30 categorieën te kopen. Direct sloten enkele duizenden retailers zich aan op het platform dat van start ging met stuntprijzen om Nederlanders warm te krijgen spullen op het platform te kopen, hetgeen niet onverdienstelijk bleek. Want hoewel de ‘traditionele’ grote webwinkels als Bol.com en Coolblue nog bovenaan staan, hijgt Amazon ze wel in de nek. Zo trok Amazon.nl in december 2020 al 7 miljoen Nederlandse bezoekers, zo bleek uit onderzoek van VINEX. Dat is een verdubbeling in amper een jaar tijd. De voornaamste reden: lage prijzen prijzen, de Consumentenbond berekende dat deze gemiddeld zo’n 6% lager zijn dan op bijvoorbeeld Bol.com
De mogelijkheden van Amazon Sponsored Ads
Amazon Sponsored Ads biedt een aantal verschillende advertentietypes waarmee je kunt adverteren op Amazon. Deze advertentietypes hebben allen een ander doel en zijn relevant in een andere fases van de customer journey.. Dit gebeurt op basis van het Cost-Per-Click model (CPC) en lijkt daarmee erg op Google Ads. De advertentietypes waaruit je nu kunt kiezen: ‘Sponsored Products’ en ‘Sponsored Brands’. Dit betekent dat Sponsored Display Ads, dat in andere landen al beschikbaar is, nog niet in Nederland te gebruiken is.
Zichtbaarheid en sales stimuleren met Amazon Sponsored products
Met Sponsored Products toon je producten aan mensen die:
- Actief zoeken met relevante woorden zoekwoorden waarop je binnen Amazon inkoopt.
- Producten bekijken die gerelateerd zijn aan jouw producten.
Daarmee komt het dan ook het dichtst in de buurt met de wijze waarop je binnen Google Ads adverteert. Met deze vorm van adverteren worden je producten vertoond binnen de zoekresultaten van Amazon of op product detailpagina’s van gerelateerde of complementaire producten. Deze advertenties bevatten een product titel, prijs en ratings van het product. Ze zijn dan ook uitermate geschikt om de zichtbaarheid en verkoop van individuele producten te verbeteren.
Brand awareness creëren met Amazon Sponsored Brands
Wil jij je merk beter onder de aandacht brengen en tevens ook meer verkopen realiseren? Dan zijn Amazon Sponsored Brands een goed middel. Sponsored Brands zijn advertenties waarin je meerdere producten kunt tonen, waarbij de advertentie voorzien wordt van je logo. Hiermee promoot je dus een groter en gevarieerder deel van je productaanbod. Deze advertenties zijn dan ook uitermate geschikt om:
- Je merk onder de aandacht te brengen bij shoppers die je merk nog niet kennen.
- Top of mind te blijven en herhaal aankopen te realiseren bij diegene je merk wél al kennen.
Amazon Sponsored Brands kunnen worden vertoond binnen de zoekresultaten van Amazon en product detailpagina’s. De bezoeker wordt doorverwezen naar een aangepaste bestemmingspagina of Amazon brand store.
Klanten inspireren met Amazon brand stores
Wil je (potentiële) klanten een optimale merk en winkelervaring bieden? Maak dan, helemaal gratis, een Amazon brand store aan. Dit is in feite je eigen kleine webshop bínnen Amazon die je zonder kennis van het bouwen van websites of tussenkomst van een developer zelf kunt samenstellen. De store vul je eenvoudig met je volledige productaanbod voorzien van beeldmateriaal. Hiermee kun je dus een volledige merkbeleving bieden en klanten inspireren om meer van je productaanbod te ontdekken.
Aan de slag met Amazon Sponsored Ads
Met het groeiende aantal bezoekers dat Amazon.nl trekt is het niet ondenkbaar dat het platform zich binnen afzienbare tijd kan meten met de grote spelers op de Nederlandse markt. Des te belangrijker om tijdig te starten dus! Zo is er momenteel nog relatief weinig concurrentie waardoor de klikprijzen laag zijn en heeft de Amazon bezoeker over het algemeen een hoge koopintentie waardoor het conversieratio hoog ligt. Kun je nog wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van je Amazon Sponsored Ads of brand store? Geen probleem! Wij hebben al ruime ervaring hiermee en helpen je graag verder. Neem gerust eens contact op met onze specialisten.