“De samenwerking met Scherp Online is fantastisch! Ze helpen en begeleiden ons met onze website, die ze in het begin van onze samenwerking helemaal hebben aangepast aan onze nieuwe huisstijl. We zijn erg blij met de HubSpot – Salesforce integratie die Scherp Online heeft opgezet en de campagnes die ze ons hebben helpen maken. Terugkijkend op onze samenwerking van de afgelopen jaren is Scherp Online het bureau waar we mee willen samenwerken, ze zijn niet alleen experts in hun vakgebied maar ook een geweldige sparringpartner als het gaat om nieuwe ideeën.”
Adverteren op Instagram
Met 8 miljoen Nederlandse gebruikers (2024) staat Instagram op de vierde plek van grootste social media kanalen in ons land. Het maakte dit jaar weer een stijging door en het einde is nog lang niet in zicht. Advertenties op Instagram lijken op organische posts: ze verschijnen in de tijdlijn met een afbeelding of tussen de populaire Instagram verhalen. Sowieso bedrijven met visueel aantrekkelijke producten of diensten: zet je zinnen op Instagram!
Instagram is het perfecte kanaal om visueel je verhaal te vertellen via video of een afbeelding in combinatie met tekst.
Sophie Hodak Online marketing strateeg-
Persona’s en “koopreis”
Als iemand je vraagt iets te vertellen, is je eerste vraag toch: tegen wie? Een advertentie kun je daarom nooit maken zonder te weten wie hem gaat zien. Daarom beginnen we bij het maken van persona’s, waarin we in het hoofd van je doelgroep kruipen. Dit zijn semi-fictieve beschrijvingen van je ideale doelgroep. Elke persona maakt op een andere manier dezelfde koopreis door: bewustwording, overweging en beslissing.
-
Jouw doelstelling bepalen
Nu weten we tegen wie we praten. Maar waarom praten we eigenlijk tegen deze mensen? Wat willen we bereiken? Stap twee is het formuleren van doelstellingen. Deze gebruiken we ook om te achterhalen of de Instagram campagne succesvol was of niet.
-
Het campagnedoel kiezen
Heb je al een Facebook advertentieaccount waarin we Instagram advertenties maken? Dan beginnen we nu met het maken van de advertentie. Het begint bij een keuze uit één van de 11 doelen die vallen onder de drie koopfases: bewustwording, overweging en beslissing. We baseren de keuze op de campagne doelstelling uit stap twee.
-
Selecteren van je target-doelgroep
De target-doelgroep is de doelgroep die de advertentie te zien krijgt. De keuze hiervoor is afhankelijk van de persona(‘s) die geschikt zijn om de campagnedoelstelling te bereiken. We kunnen heel specifiek een doelgroep kiezen, van geslacht tot levensgebeurtenis (bijvoorbeeld “getrouwd”).
-
Creatives & tekst
Het is de combinatie van het gebruik van beeld en tekst dat Instagram zo succesvol maakt. Een succesvolle advertentie staat of valt hiermee. Wij zorgen ervoor dat het beeld sterk en prikkelend en de tekst complementair hieraan is. Alleen zo trekken we de aandacht een scrollende bezoeker.
-
Remarketing
Met remarketing benader je gebruikers die interesse in je hebben getoond. We groeperen ze op basis van overeenkomstig gedrag. Bijvoorbeeld winkelmandverlaters. Instagram remarketing zetten we graag in om de twijfelende bezoeker over te halen tot conversie. Cijfers en de praktijk liegen er niet om: het is een zeer effectieve methode.
-
Analyseren en testen
Om remarketing uit te kunnen voeren en om zoveel mogelijk informatie over conversies te vergaren, installeren we graag de Facebook pixel. Die werkt ook voor Instagram. Advertentieanalyses maken we in Facebook Analytics en strategische analyses maken we in Google Analytics 4 voor een compleet beeld.
Bekijk onze cases
3 redenen waarom jij nu moet adverteren op Instagram
Het zien van een advertenties is één ding, maar het echt opmerken ervan is een tweede. Die kans is op het visuele platform Instagram wel groot!
Bereik betrokken mensen
Instagram heeft het hoogste betrokkenheidspercentage van alle social media platformen.
Bereik de juiste mensen voor jouw bedrijf
Op Instagram zijn mensen veel meer bereid om betrokkenheid te tonen voor bedrijven dan op andere social media platformen.
Groei mee op het succes
Instagram is nog altijd het snelstgroeiende social media platform. Daarnaast is het al jaren een stabiel kanaal om mensen te bereiken.