Geschreven door Mariska

Twitter en Facebook worden al veelvuldig gebruikt door bedrijven, maar Instagram lijkt nog steeds een ondergeschoven kindje te zijn. In deze blog zal ik jullie laten inzien wat de kansen van Instagram zijn en hoe je dit het beste kunt inzetten (of laten inzetten) voor jouw bedrijf.

Statistieken

Laten we beginnen met een aantal statistieken om een beter beeld te krijgen van de toegevoegde waarde van dit kanaal.
Vandaag de dag heeft Instagram wereldwijd zo’n 800 miljoen actieve gebruikers, waarvan er 3,2 miljoen Nederlands zijn. Dit eerste cijfer is maar liefst een verdubbeling van de statistieken van amper twee jaar geleden. Instagram groeit momenteel harder dan ooit. Het social media kanaal staat nu op plek zeven van alle meest gebruikte social mediakanalen. Facebook staat nog steeds op nummer één. Tussen al deze actieve gebruikers zitten 25 miljoen business accounts. Deze profielen krijgen in totaal 200 miljoen dagelijkse bezoeken. Er zit dus een grote kans voor bedrijven op Instagram. Tot nu toe zijn er zo’n 40 biljoen foto’s geüpload. Een aantal waar je bijna geen vat op krijgt. De meeste gebruikers zijn tussen de 18 en 34 jaar oud. Een leuk weetje: de meest geüploade snack op Instagram is pizza.

Verschil persoonlijk Instagram en Instagram voor bedrijven

Instagram is een gratis sociaal netwerk app, waarop je foto’s en video’s kunt bewerken en delen. Je kan een persoonlijk profiel aanmaken, maar je kan ook eenvoudig én gratis overstappen op een bedrijfsprofiel sinds medio 2016. Met Instagram voor bedrijven heb je een aantal handige statistieken en tools die je helpen resultaten te evalueren en bereik/engagement te stimuleren. In de afbeelding hieronder zie je links: een persoonlijk Instagram profiel en rechts: een bedrijfsprofiel. Bij het bedrijfsprofiel zie je het aantal profielbezoeken in de afgelopen 7 dagen, de mogelijkheid om berichten te promoten, de mogelijkheid om adresgegevens toe te voegen en de mogelijkheid om contactgegevens toe te voegen. Dat zijn de onderste drie buttons: ‘Bellen’, ‘E-mailadres’ en ‘Routebeschrijving’. Deze buttons leiden direct naar een belfunctie, e-mail app en een routebeschrijvingsapp, zoals Google Maps.

Instagram verschil persoonlijk account bedrijfsaccount

Ook wanneer je een afbeelding in je bedrijfsprofiel opent, zie je meer functies: je kunt de afbeelding promoten en statistieken bekijken waarbij je het aantal likes, reacties, bereik en profielbezoeken ziet, evenals het aantal keer dat je afbeelding door een gebruiker is opgeslagen.

Instagram bedrijfsprofiel statistieken

Waarom bedrijven Instagram in moeten zetten

Naast bovengenoemde extra opties die een bedrijfsprofiel met zich meebrengt, zijn er nog veel meer voordelen waarom Instagram altijd een goed kanaal om in te zetten is voor bedrijven. Zo kan men door het grote bereik van Instagram grootschalig nieuwe klanten bereiken en engagen. Daarnaast is het een perfect kanaal om naamsbekendheid te creëren, evenals interesse in (nieuwe) producten. Je kunt, door alle opties en het visuele aspect van Instagram, producten en/of diensten aantrekkelijk presenteren. Dit kan leiden tot meer verkeer naar de website of conversies. Mensen kunnen op een prettige manier worden aangespoord tot het ondernemen van actie.

Belangrijke aspecten van een bedrijfsprofiel

Via ‘Instellingen’ kun je direct en eenvoudig overstappen op een bedrijfsprofiel. Er is een aantal aspecten waar je extra aandacht aan moet besteden voor een goede start: stel allereerst een herkenbare profielfoto in. Voor de meeste bedrijven zal dat het logo zijn. Herkenbaarheid is belangrijk, omdat deze foto op veel plekken wordt vertoond: bovenaan je bedrijfsprofiel, boven al je updates, naast al je reacties en in de zoekresultaten van Instagram. Ten slotte is er ruimte voor een biografie. Maak hier gebruik van.

Biografie

Zorg ervoor dat de biografie aantrekkelijk en in de tone-of-voice van je bedrijf is geschreven. Het zou een introductie moeten zijn van je bedrijf, waarin je in het kort vertelt wie je bent en waar je voor staat. Bepaal je doelgroep en zorg dat je deze aanspreekt in je biografie. Dit is ook dé plek om te linken naar je website, omdat er geen links opgenomen kunnen worden in reacties of onderschriften. Een up-to-date link is van groot belang. Het is aan te raden om in deze link campagne tags op te nemen, zodat je het verkeer in Analytics overzichtelijk hebt.

Biografie Instagram bedrijfsprofiel

Strategie

Instagram profiel vormgeven

Nadat je je bedrijfsprofiel hebt gemaakt, is het tijd om nog verder te specificeren welke doelgroep je wil bereiken via dit kanaal. Houd hierbij rekening met het feit dat een kleine, maar betrokken doelgroep beter is dan een grote, minder betrokken doelgroep. Vooral nu het algoritme van Instagram is veranderd, is betrokkenheid van essentieel belang. Wanneer je posts geen interactie met gebruikers, zal je bijna niet meer op de tijdlijn van je volgers verschijnen. Na het bepalen van je doelgroep, is het tijd om je doel te bepalen. Wat wil je bereiken met dit kanaal? Denk aan bereik, websitebezoek, aankopen, branding, leads, loyale klanten, autoriteit creëren enzovoort.

Onderwerp of richting kiezen

Als je bedrijf geen sterk afgebakend onderwerp representeert, kan het verstandig zijn om te posten in formats. RUMAG is een goed voorbeeld van een afgebakend onderwerp: zij posten als core business grappige posts.

Afgebakend onderwerp

De meeste bedrijven zullen echter niet in zo’n sterk afgebakende categorie vallen. Voor deze bedrijven is het handig om in formats te denken. Zo kun je bijvoorbeeld op maandag met een quote beginnen, op dinsdag iets over je diensten vertellen, op woensdag een kijkje achter de schermen geven et cetera. Voorspelbaarheid is niet alleen prettig voor je volgers, maar het maakt het jezelf ook makkelijker om iets te bedenken. Bovendien dwingt het je als het ware om ook daadwerkelijk dagelijks (of liever nog: meerdere keren per dag) iets te posten.

Betrokkenheid

Betrokkenheid op Instagram betekent business. Zorg er dus voor dat je een achterban creëert en stimuleer interactie. Infiltreer als het ware in iemands leven door continue aanwezig te zijn. Mensen gebruiken Instagram op de meest intieme momenten: bij toiletbezoeken, in de wachtkamer van de dokter of in bed. Door veel aanwezig te zijn, zullen je volgers vertrouwd met je raken en eerder iets van je aannemen. Je bouwt een band op dat de basis is voor een (lange termijn) relatie. Door vragen te stellen, nieuwe hashtags te introduceren, te reageren, te liken, te regrammen en uitingen van anderen over jou te monitoren kun je interactie stimuleren en je aanwezigheid op Instagram vergroten.

Groeien op Instagram

Als je wilt groeien op Instagram, evalueer dan eerst wat je beter kan doen. Is je gedrag 100% afgestemd op je doelgroep? Pas je tone-of-voice aan je doelgroep én je identiteit aan en hanteer de volgende best-practices:

Hashtags

Gebruik altijd hashtags (#) bij elke post. Uit onderzoek blijkt dat bij gebruik van meer dan 11 hashtags meer interactie tot gevolg heeft. Zorg er wel voor dat je specifieke, relevante en beschrijvende hashtags gebruikt. Met het gebruik van een algemene hashtag, zoals ‘love’, zal je je doelgroep niet snel bereiken. Naast het stimuleren van interactie hebben hashtags ook de eigenschap dat ze ervoor zorgen dat berichten niet zomaar van de radar verdwijnen. Normaal gesproken kom je geen hele oude berichten meer tegen op je tijdlijn, maar met het gebruik van hashtags kunnen mensen te allen tijde je bericht vinden wanneer zij zoeken naar jouw hashtag. Als dit een hashtag is die specifiek is, zal je bericht eerder in de zoekresultaten zichtbaar zijn. Het kan soms lastig zijn om te bepalen welke hashtags je het beste kunt gebruiken. Doe dan gerust inspiratie op bij concurrenten. Zoek bijvoorbeeld naar concurrenten of op bepaalde hashtags en ontdek welke hashtags men nog meer in hun berichten gebruiken.

Post regelmatig

Om organisch te groeien op Instagram is het daarnaast belangrijk om regelmatig en met regelmaat te posten. Ga het liefst voor unieke content die niet op andere kanalen wordt gedeeld en dat niet door de massa wordt gedeeld. Maak het persoonlijk en geef er je eigen draai aan. Gebruikers moeten de meerwaarde van het volgen van je Instagram kanaal inzien. Tegenwoordig is er een overload aan informatie eenvoudig beschikbaar. Dat maakt diversiteit des te belangrijker. Houd volgers geboeid en deel verschillende soorten informatie op verschillende manieren. Denk aan afwisseling van videomateriaal, fotomateriaal, quotes et cetera. Experimenteer hiermee en analyseer.

Adverteren en promoten

Uiteraard is het ook mogelijk om te adverteren op Instagram wat, als je het op de goede manier doet, groei tot gevolg kan hebben. Het is echter geen duurzame methode, want als je bovenstaande acties niet toepast, zal dat waarschijnlijk eindigen in gebruikers die je weer ontvolgen. Als je echter bijvoorbeeld enkel een product of dienst onder de aandacht wil brengen, is enkel adverteren in veel gevallen een prima tactiek. Een combinatie van betaald en organisch is in de meeste gevallen wel zeker aan te raden. Je kan kiezen tussen het promoten van een bericht of het maken van een losse advertentie die niet op je profiel komt te staan. De voordelen van betaalde berichten zijn: snel bereik, snelle zichtbaarheid, snelle naamsbekendheid en het feit dat je een gerichte doelgroep kunt kiezen. Maar kun je elk bericht promoten? Niet elk bericht is even geschikt hiervoor. Ook bij adverteren moet je jezelf het volgende stellen:

  • Wat is mijn doel?
  • Wie is mijn doelgroep?
  • Welke boodschap wil ik overbrengen?
  • Helpt deze boodschap bij het bereiken van mijn doel en doelgroep?

Als alle antwoorden op deze vragen van toepassing zijn op je bericht, dan is hij geschikt voor promotie. Natuurlijk is het nooit zeker of je het gewenste resultaat bereikt, dus blijf kritisch, analyseer en experimenteer. Wanneer je kiest voor het maken van een advertentie in plaats van het promoten van een bericht, dan heb je de keuze uit 4 verschillende indelingen:

  1. Foto
  2. Carrousel
  3. Video
  4. In stories (zonder tekst)

Ook hierbij raden we je aan om te testen wat het beste voor jou werkt.

Soort uitingen

Strategie

Instagram is een perfect kanaal voor storytelling. Het is niet verstandig om te posten om te posten, zonder dat daar een gedachte achter zit. Bedenk bij elk bericht wat je hiermee wilt vertellen en creëer dus doelgerichte uitingen waarin je een verhaal en/of lifestyle uitdraagt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om expertise te tonen, te inspireren, aan te zetten tot actie of te zorgen voor een genietmomentje in bijvoorbeeld het begin van de week. Instagram is de laatste jaren enorm uitgebreid met verschillende indelingen om content te delen. Zo kun je je uitingen kwijt in:

  • Stories
  • Foto’s
  • Video’s (maximaal 60 seconden)
  • Advertenties
  • Bedrijfsprofiel

Stories

Stories is een feature van Instagram dat lijkt op Snapchat. Je kunt er foto’s en video’s op delen die tijdelijk (24 uur) zichtbaar zijn. De laatste jaren is Instagram enorm gegroeid, en zo ook het aantal features. Stories is één onderdeel dat in korte tijd een grote groei heeft doorgemaakt. Maar liefst 300.000 gebruikers maken dagelijks stories. Deze groei is niet verrassend, want via Instagram Stories kun je een grote impact op de gebruiker maken. Uit onderzoek blijkt dat video’s op Instagram twee keer zoveel betrokkenheid genereren. Het is dus geen gek idee om regelmatig korte video’s te maken en die bijvoorbeeld via Stories te delen.

Hieronder een voorbeeld van een Story van Scherp Online, waarin de eerste afbeelding een printscreen van een boomerang-video is en de tweede een printscreen van een video. Zoals je ziet kan je ook meerdere video’s en foto’s toevoegen.

Scherponline stories

Instagram Stories inzetten

Het is goed om te weten dat men niet verwacht dat je video’s of foto’s er zeer professioneel uitzien in een storie, alhoewel een goede kwaliteit wel aan te raden is. Het doel van deze feature is vooral een gevoel te creëren bij het publiek en mensen vertrouwd te maken met je bedrijf en de gezichten erachter. Een kijkje achter de schermen geven via Stories is dus een prima doel van een post via deze weg. Er zijn tal van features die je toe kunt voegen aan je Story, zoals een stukje tekst, een pol, smilies, icoontjes enzovoort. Maak het herkenbaar: waar ben je? Wat doe je? Stories wordt veel gebruikt als vlog, wat vaak erg goed werkt om betrokkenheid te creëren. Ook hierbij zou je kunnen denken in formats: beantwoord bijvoorbeeld de meest gestelde vragen. Stimuleer interactie door vragen te stellen, te reageren of een pol toe te voegen. Uiteraard is het van groot belang dat je iets met de feedback en vragen doet. Probeer zelf ook af en toe te reageren op Stories van anderen, om zo potentiële nieuwe volgers bekend te maken met je. Houd er wel rekening mee dat reacties op stories niet openbaar zijn. Dat neemt niet weg dat het een goede manier is om een band op te bouwen met gebruikers.

Maken van foto’s & creëren van afbeeldingen

Strategie

Het maken en delen van uitingen is niet moeilijk, maar de kunst zit hem in het strategisch maken en delen van uitingen om je doelstellingen te behalen en je doelgroep te bereiken. Wanneer je net begint met je Instagram account zou je moeten beslissen welke richting je op wilt. Zoals eerder vermeld is het vaststellen van een bepaald format of onderwerp, evenals het bepalen van doel en doelgroep, het eerste waar je je mee bezig moet houden. Vervolgens bepaal je op welke manier je foto’s/video’s wilt delen. Wat maakt het herkenbaar? Denk daarbij aan het gebruik van dezelfde soort filter, het maken van foto’s op een bepaalde herkenbare manier (bijvoorbeeld altijd ingezoomd of vanuit een bepaalde hoek enzovoort). Als iemand op je bedrijfsprofiel belandt, zou je overzicht van foto’s een mooi, herkenbaar geheel moeten vormen en gebalanceerd moeten zijn. Dat betekent ook een mooie mix (verspreid over het profiel) van bijvoorbeeld foto’s van mensen, foto’s van ‘genietmomentjes’, quotes, video’s enzovoort. De kwaliteit van je foto’s is minstens zo belangrijk. Zie het als een visitekaartje van je bedrijf. Bewogen foto’s, onscherpe foto’s of nietszeggende foto’s zijn uit den boze. Gelukkig kun je op Instagram for business – https://business.instagram.com/ – veel tips en tricks vinden. Wees bij het posten ook zo creatief mogelijk om de gebruiker te blijven boeien. Hiervoor zijn verschillende tools van Instagram beschikbaar, zoals:

  • Boomerang app; hiermee kun je minivideo’s maken die vooruit en achteruit worden afgespeeld. Een veelgebruikte app voor Instagram Stories
  • Hyperlapse; hiermee maak je prachtige timelapsevideo’s met de standaardstabilisatie van Instagram
  • Layout; geeft je creatieve opties om meerdere foto’s naast elkaar te zetten, te draaien of te spiegelen

Soort afbeeldingen

Het is dus belangrijk om verschillende soorten afbeeldingen te posten, maar wat ook belangrijk is, is om te variëren met het soort boodschap en dus doel van de afbeelding. Het kan geen kwaad om een mix van zakelijke en iets meer persoonlijkere informatie te delen in verschillende toonaarden en uitingen. Hieronder een aantal soorten berichten waar je mee kunt variëren.

Emotie

Wek emotie op. Dit kan zowel een positieve als negatieve lading hebben. Wees op je hoede met dit soort afbeeldingen omdat het soms bij verschillende mensen andere emoties kan overbrengen, maar ben ook niet te bang om dit soort berichten te posten. Wees je bewust van de mogelijke emoties die de post bij mensen oproept.

Relevante vragen

Stel relevante vragen onder (of in) je bericht. Dit kun je ook doen aan de hand van de poll-functie in een Story. Hierbij is het wel belangrijk om te reageren bij eventuele vragen antwoorden.

Humor

Af en toe een vleugje humor toevoegen aan je bericht of middels een quote is meestal een goede strategie, maar ga hier zorgvuldig mee om. Vind een balans tussen humor en serieuze berichten, want de lijn tussen irritant en grappig is dun.

Boeiend verhaal: kort of lang?

Je hebt veel ruimte onder je afbeelding om een stuk tekst kwijt te kunnen. Maar moet je het onderschrift nu zo kort mogelijk houden of mag het een lang verhaal zijn? Dat hangt sterk af van je merk en je doelgroep. Als voorbeeld nemen we Nike en National Geographic. Twee grote namen met een grote achterban op Instagram. Nike heeft 76,2 miljoen volgers en National Geographic heeft er 86,2 miljoen. De onderschriften van Nike zijn echter altijd kort en krachtig, terwijl National Geographic er haast een blog onder schrijft. Beiden hebben een hoge betrokkenheid. Met het oog op de essentie van beide merken is het ook een logisch gevolg dat volgers van National Geographic geïnteresseerd zijn in meer context dan die van Nike. Als je een boeiend verhaal kan vertellen met alleen een foto, kan dat voldoende zijn. Als je dat beter kan doen met een lang verhaal, is dat de juiste strategie.

Nieuws/ontwikkelingen

Het is altijd goed om belangrijk nieuws en ontwikkelingen in jouw vakgebied te delen. Let er wel altijd op dat je een betrouwbare bron raadpleegt, anders doet dat direct afbreuk aan je geloofwaardigheid en kunde. Houd de informatie branchegerelateerd of bedrijfsgerelateerd.

Call to action

Wees niet bang om mensen aan te sporen tot het nemen van actie, zoals liken of inschrijven. Als je wilt dat mensen je bericht liken, vraag dat dan af en toe gerust. Als je wilt dat mensen je producten op de website bekijken, zeg dat dan. Je volgers volgen je niet voor niets, dus ze willen graag weten wat je te bieden hebt. Belangrijk hierin is wel wederkerigheid. Wat krijgt iemand ervoor terug wanneer de actie wordt ondernomen?

Instagram volledig uitbesteden?

De vraag waar veel klanten mee worstelen is: is het reëel om Instagram volledig uit te besteden aan een bureau zoals Scherp Online? Het antwoord is ‘ja’ en ik zal je uitleggen waarom.

Voordelen uitbesteden

In principe levert het uitbesteden van alle Instagram activiteiten twee grote voordelen op:

  1. Het bespaart tijd
  2. Een bureau heeft meestal veel meer kennis en ervaring

Valkuilen

Er zijn echter wel een aantal valkuilen die ondervangen moeten worden alvorens Instagram volledig kan worden uitbesteed:

  • Afstand tussen uitingen en bedrijf

Deze afstand kan worden overbrugd door alle betrokken afdelingen op de hoogte te houden van alle uitingen op Instagram. Zo weten ze precies waar het over gaat als een eventuele klant belt naar het bedrijf naar aanleiding van een Instagram post.

  • Tone-of-voice komt niet overeen

Maak van tevoren duidelijke afspraken en stel randvoorwaarden op. In welke vorm spreken we mensen aan? Et cetera. Ga een keer meelopen in het bedrijf en loop een middag mee met de klantenservice.

  • Een bureau kent het bedrijf niet zo goed als zij zelf

Communicatie is hierbij de oplossing. Een uitwisseling van informatie, vragen stellen en vaste contactmomenten zal deze valkuil moeten ondervangen.

  • Wie maakt de video’s, foto’s en stories?

Het ligt aan het aantal uren dat wordt afgenomen door een bedrijf of wij als bureau deze taak op ons nemen of dat we dat aan de klant overlaten. In dat eerste geval kunnen we een vast moment(en) in de week afspreken om een planning te maken en beeldmateriaal te verzamelen. Dit kunnen we vervolgens inplannen. In het tweede geval zullen we de klant ‘opleiden’ op welke manier en wat voor soort beeldmateriaal hij zou moeten verzamelen, zodat er zo zoveel mogelijk uit handen genomen wordt. Hierbij nemen wij de taken als het bepalen van de soort uiting, het inplannen ervan en het onderschrift op ons.

  • Moeite met uit handen geven

Veel organisaties zullen moeite hebben om een social media kanaal volledig uit handen te geven. Om dit makkelijker te maken zullen wij altijd goed communiceren over de soort posts en de richting die we op willen. We kunnen vervolgens alle posts voordat ze live gaan, laten goedkeuren als de klant dit wenst.

  • Instagram vooral gericht op B2C

Instagram is een kanaal dat zich inderdaad vooral richt op B2C markten, maar dat betekent niet dat werknemers en eigenaren van B2B bedrijven nooit (privé) Instagram gebruiken. Het is dus wel degelijk ook een erg interessant kanaal voor de B2B markt.

Als je na het lezen van deze blog overtuigd bent van de kracht en potentie van Instagram, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij adviseren je graag!

“Content is fire, social media is gasoline”