Geschreven door Mariska

Juni was de eerste maand ooit dat meer dan 50%, om precies te zijn 50,3%, van alle Google zoekopdrachten eindigden zonder klik op een organisch of betaald resultaat. Het heeft grote effecten op SEO en SEA, maar het kwam niet helemaal als donderslag bij heldere hemel. De “zero-click searches” trend heeft zich de afgelopen jaren al geopenbaard.

Vooral zero-click searches op mobiel

In het eerste kwartaal van 2016 was het percentage zero-click searches 43,9%, waar dat in het eerste kwartaal van 2019 49% was. In het tweede kwartaal van 2019 eindigde 49,8% van de Google zoekopdrachten zonder klik op een resultaat. In juni is dat percentage dus voor het eerst boven de 50 uitgekomen. Opvallend was dat voornamelijk op mobiel, waar het leeuwendeel van het zoekvolume zich bevindt, de groei zichtbaar was.

Laat je kans niet liggen

Geen klik op een resultaat betekent niet dat er ook geen kansen liggen om hierop in te spelen. Zorg ervoor dat je resultaten zo compleet mogelijk worden weergegeven in de zoekresultaten en maak gebruik van verrijkte snippets. Hiermee val je meer op in de SERP’s (zoekresultaten pagina’s) en kun je meer informatie tonen. Denk aan de sterrenbeoordelingen, datum, auteur, prijs et cetera. Probeer de gebruiker zoveel mogelijk informatie te verschaffen en houd er rekening mee dat gebruikers niet meer zo snel zullen klikken op een resultaat als voorheen.

Branding

Branding zou altijd een secundair doel van SEO en SEA kunnen zijn. Gebruik de SERP’s als een billboard die alleen aan een interessant publiek wordt getoond. Het effect ervan is misschien moeilijker te meten, maar het creëren van awareness, het verhogen van exposure en het delen van informatie is toch altijd wat je wil bereiken met adverteren (en SEO)?

Omarmen is beter dan verzetten, want de veranderingen zijn toch echt in volle gang. Maak er het beste van, voordat de concurrentie je voorbij streeft.

Hulp nodig? Neem contact op en we denken met je mee!