Geschreven door Wesley van Hoof

Afgelopen vrijdag stond de training “YouTube For Action” bij Google op het programma. Ik was samen met mijn collega Jochem namens Scherp Online hierbij aanwezig.

Om te beginnen even een paar interessante feiten: het gebruik van YouTube wordt steeds belangrijker voor de online strategie van je bedrijf. In 2016 bestond 63% van al het geconsumeerde internetverkeer uit het bekijken van video’s. Volgens Google zal dit oplopen naar 82% in het jaar 2021. Inmiddels wordt er dagelijks al voor meer dan 80.000 uur aan videocontent op YouTube geplaatst. Ruim 60% van de bekeken video’s vindt plaats via een mobiel apparaat. YouTube kan en móet inspelen op deze ontwikkelingen en hier is gehoor aan gegeven met YouTube for action die verbeteringen met zich meebrengt in drie gebieden:

  • Targeting
  • Formats
  • Biedstrategieën en meten

Succes van YouTube

Nieuwe targetingmethodes bieden mogelijkheden

Tot voor kort was het met YouTube vooral mogelijk om branding campagnes te draaien en werd het niet gezien als keuze voor performencedoeleinden. Bij deze campagnes was het mogelijk om doelgroepen te targeten op basis van hobby’s, levensgebeurtenissen of patronen die zij online vertoonden. Met de nieuwe YouTube For Action campagnes is het mogelijk om je YouTube campagnes in te zetten om een actie te stimuleren bij de doelgroep. Hierdoor zijn de targeting mogelijkheden nu een stuk groter geworden. In-marketdoelgroepen en custom intent doelgroepen kunnen nu ook aangesproken worden. Daarnaast is het mogelijk om mensen te targeten die op – voor jouw bedrijf relevante – zoekwoorden hebben gezocht in het zoeknetwerk van Google. Dit heet Search Query targeting. Deze lijst wordt gevuld door mensen die alleen in de laatste 7 dagen gezocht hebben op jouw relevante zoektermen. Een dergelijke campagne zou een goede keuze zijn voor always-on targeting.

 

Search Query targeting

Dat YouTube steeds belangrijker wordt voor de online strategie van jouw bedrijf, blijkt wel uit het feit dat 55% van de gebruikers op YouTube zoekt naar een dienst of product nadat hij of zij hiernaar gezocht heeft in het zoeknetwerk van Google. Uit interne cijfers van Google blijkt dat accounts die YouTube for Action gebruiken, als aanvulling op de zoekcampagnes, 3x zoveel kliks genereren dan accounts die alleen gebruik maken van het zoeknetwerk van Google. Daarnaast betalen bedrijven die de zoekcampagnes combineren met YouTube For Action campagnes gemiddeld 40% minder per conversie.

Het is (vooralsnog) alleen mogelijk om te bieden op doel-CPA en conversies maximaliseren in de nieuwe YouTube TrueView for Action campagnes.

Hoe maak ik een goede YouTube for Action video?

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat YouTube een onmisbare toevoeging is voor je online strategie, in welke branche je dan ook actief bent. Om te beginnen is het creëren van een aantrekkelijke video, gericht op dit kanaal en doelstelling een belangrijke eerste stap voor het maken van een goede YouTube campagne . Met de huidige technologische mogelijkheden is het voor iedereen mogelijk en laagdrempelig een goede video in elkaar te zetten. De belangrijkste punten van een goede video zijn:

  • Trek de aandacht in de eerste 5 seconden (die niet weg te klikken zijn door de gebruiker)
  • Maak een connectie met je doelgroep. Spreek ze aan.
  • Ben direct naar uw doelgroep toe
  • Ben onderscheidend
  • Werk met een duidelijke Call-To-Action en benoem deze aan het begin en het einde van de video.
  • Aangezien ruim 60% van de video’s met een mobiel apparaat bekeken wordt, is het van belang om je video passend te maken voor mobiele apparaten.

Creëer attention

Meten is weten

Het is belangrijk om de juiste waarde aan je videocampagnes toe te kennen. Analyseer ze dan ook regelmatig, om de twee weken, en kijk waar eventuele verbeteringen toegepast kunnen worden. Kijk bij het beoordelen van je YouTube campagnes niet alleen naar de directe conversies die het je bedrijf heeft opgeleverd, maar kijk ook naar de resultaten van andere kanalen die mogelijk zijn beïnvloed door het toepassen van de nieuwe YouTube For Action campagnes.

Houd rekening met eventuele conversievertraging waar je campagnes mee te maken hebben. Doordat Google Ads en YouTube via een koppeling met elkaar in verbinding staan, kan er sprake zijn van een vertraging op je videoconversies. Oordeel daarom niet te snel.

Om de impact van je videocampagnes zo zuiver mogelijk te beoordelen, voeg je Google Ads conversie tracking toe aan je campagnes. Dit geeft je goed inzicht in de resultaten van de videocampagnes. Het geeft je bovendien de mogelijkheid gebruik te maken van:

  • Het meten van meerdere kanalen
  • Het meten van zowel YouTube web, als de app van YouTube
  • Het meten van view through conversies

Voeg Google Ads conversie tracking toe

Geef het systeem tijd om te leren

Het systeem van Google heeft tijd nodig om te leren wat de optimale manier is voor jouw campagne. We raden je daarom aan een dagbudget in te stellen van 20x je doel-CPA. Heb je een doel-CPA van €5,-? Stel dan je dagbudget in op €100,-. Zodoende heeft het systeem voldoende ruimte om te leren wat het beste is voor je campagnes. Begin het liefst met een wat hoger doel-CPA om het systeem de mogelijkheid te geven conversies te genereren. Vervolgens kun je de target CPA gaan verlagen richting het CPA waar je op wilt richten. De richtlijn van Google is om je doel-CPA maximaal met 10% te verlagen per 2 weken.

Laat Scherp Online je helpen!

Dat YouTube belangrijk is en in de toekomst nog belangrijker gaat worden, staat als een paal boven water. De markt evolueert, maar ook YouTube blijft niet achter met ontwikkelingen. Het is echter niet makkelijk om een succesvolle YouTube campagne te starten, te onderhouden én steeds weer mee te gaan met de nieuwste technologieën, zoals YouTube TrueView for Action in dit geval. Wij hebben een team van specialisten klaar staan om jou te helpen bij je YouTube campagnes en resultaten te boeken. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en zet de eerste stap richting een succesvolle YouTube campagne!