Geschreven door Karlijn

2,2 miljoen Nederlanders keken vorig jaar dagelijks video’s op YouTube, wat een stijging is van 29% ten opzichte van het jaar daarvoor. Door de stijging van het aantal gebruikers en van het aantal video’s is het belang van goed gevonden worden op YouTube nu meer dan ooit tevoren van belang. Met deze tips behaal jij in 2018 de eerste pagina van de zoekresultaten!

Focus op watchtime

Om te weten waar je tijd in moet investeren is het belangrijk om te weten waar YouTube als kanaal naar toe wil. Op dit moment concurreren zij al goed met televisie, zeker op het gebied van advertenties. YouTube wil dan ook dat gebruikers zo lang mogelijk en zo veel mogelijk tijd spenderen aan het bekijken van video’s op het kanaal. Daarom is de combinatie van lange video’s met weergavetijd erg belangrijk. Zo belangrijk zelfs dat kleine kanalen met weinig volgers kunnen concurreren met de grote reuzen in YouTubeland: het aantal views is ondergeschikt aan de weergavetijd en het vermogen om abonnees terug te laten keren naar YouTube. Kijkersloyaliteit dus. YouTube zelf zegt daarover:

”Het doel is de kijkersloyaliteit zo dicht mogelijk bij 100% te houden (…). Bovendien heb je meer kans dat video’s die constant een hoge kijkersloyaliteit en weergavetijd hebben, vaker worden weergegeven in zoekresultaten en bij voorgestelde video’s op YouTube.” – YouTube Creators Academy

Een weergavetijd van 100% is erg lastig, zeg maar gerust onmogelijk, maar het doel zou altijd 60-70% moeten zijn.

Tips voor het opzetten van een nieuw YouTube kanaal

Met watchtime in ons achterhoofd gaan we naar de tips voor het succesvol opzetten van een nieuw YouTube kanaal in 2018.

Headerafbeelding

Het YouTube kanaal moet bijvoorbeeld een aantrekkelijke headerafbeelding hebben. Met deze afbeelding maak je aan je doelgroep duidelijk wie je bent (foto van jezelf werkt vaak goed) en waarom ze jouw kanaal moeten volgen.

Kanaaltrailer

De kanaaltrailer is gericht op nieuwe kijkers, aangezien de geabonneerde kijkers deze niet eens te zien krijgen. Vertel in de kanaaltrailer binnen 60 seconden wie je bent, waar je kanaal over gaat en wat kijkers kunnen verwachten als ze zichzelf abonneren op het YouTube kanaal.

Afspeellijsten

Afspeellijsten op YouTube zijn de perfecte manier om kijkers voor een lange tijd te boeien en dat is dus precies wat YouTube van je vraagt als kanaalbeheerder. Zorg dan ook dat je meerdere afspeellijsten maakt van 4 tot 10 video’s op basis van relevantie. Een zoekwoordonderzoek is een goede manier om erachter te komen welke zoekwoorden relevant zijn aan het target zoekwoord van jouw video. Op basis hiervan maak je dan meerdere ‘niche’ video’s die je samen in een afspeellijst plaatst.

Je kunt voor het toevoegen van video’s aan de afspeellijsten automatische regels maken. Video’s worden dan automatisch aan een lijst toegevoegd als de titel, tags of beschrijving voldoet aan de regel die je hebt ingesteld.

Geef je afspeellijst een goede naam die omschrijft wat voor video’s kijkers kunnen verwachten als ze op play klikken. Neem hierin ook een aantal zoekwoorden op van de belangrijkste video’s.
Voor de optimalisatie van de afspeellijsten gebruik je YouTube Analytics. Analyseer bij welke video de meeste kijkers afhaken en pas de volgorde hierop aan. Meer optimalisatie tips deel ik wat later in dit artikel.

Tips voor het creëren van video content

Eerder in dit artikel heb ik het al even benoemd, maar de eerste stap tot het creëren van video’s is het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Gebruik hiervoor meerdere hulpmiddelen om een goed beeld te krijgen van de zoektermen die kijkers gebruiken om een video te vinden.

  1. De zoekwoordplanner van Google Adwords. Met deze tool kun je zien hoe vaak er gemiddeld per maand gezocht wordt op een zoekwoord. Daarnaast geeft de tool ook suggesties voor andere relevante zoektermen. Het nadeel van deze tool is dat je een actief Adwords account moet beheren om er gebruik van te mogen maken.
  2. Concurrenten. Bekijk de tags van video’s van concurrenten om erachter te komen wat hun focus zoekwoorden zijn. Dat kan met behulp van de paginabron (zoek op ‘keywords’) of met behulp van (gratis) YouTube tools zoals TubeBuddy. Met deze tool kun je overigens nog meer interessante statistieken van de concurrent bekijken.
  3. Verkeersbronnen in YouTube Analytics. Als je al een kanaal hebt met video’s kun je in YouTube Analytics zien waarop kijkers gezocht hebben voordat ze jouw video’s hebben gezien. Ga hiervoor naar het Analytics gedeelte van jouw kanaal en kies vervolgens voor ‘verkeersbronnen’. Klik op ‘YouTube-zoekopdracht’ en voila! Een lijst met zeer inspirerende zoektermen van je eigen kijkers.
  4. De zoekbalk van YouTube. Typ het zoekwoord waarvoor je een video wilt maken in binnen de zoekbalk van YouTube zonder op ‘enter’ te klikken. YouTube geeft je automatisch een aantal suggesties en dat doen ze niet voor niets! Het betekent vaak dat deze zoekterm leidt tot populaire video’s. Laat je dus inspireren door de suggesties, door middel van het creëren van niche video’s voor jouw belangrijkste zoekwoorden.
  5. Google Trends. Met Google Trends kun je volgen wat de zoekinteresse is van gebruikers op een zoekterm in een bepaalde periode. Als je ziet dat de zoekinteresse voor jouw zoekwoord afneemt, kun je misschien beter een alternatief bedenken.

Kan mijn video vertoond worden in de zoekresultaten van Google?

Zodra je een zoekwoordonderzoek hebt gedaan en een idee hebt voor welke zoekwoorden je graag video’s wilt maken, is het goed om te controleren of er al video’s worden getoond bij deze zoekwoorden in Google Search. De zoekresultaten van Google zijn namelijk ook een grote verkeersbron voor het genereren van views en abonnees. Op dit moment worden er alleen bij specifieke zoektermen video’s getoond in deze zoekresultaten. Denk hierbij aan how-to en tutorial gerelateerde zoektermen. Als er al video’s worden getoond bij dit resultaat weet je in elk geval dat jouw video hier ook geschikt voor zou kunnen zijn.

Met welke zoekwoorden start ik?

Vooral voor nieuwe kanalen is het krijgen van abonnees natuurlijk erg belangrijk, want zonder views weet YouTube niet wat voor doelgroep je aantrekt en word je minder vaak vertoond in de zoekresultaten. Het is lastig om direct te concurreren op zoekwoorden met een hoog zoekvolume, simpelweg omdat het aanbod vaak al zo groot is. Je kunt daarom beter beginnen met long-tail zoekwoorden waar nog niet veel concurrentie op zit en vanuit daar uitbouwen. Onderzoek dan ook met hoeveel concurrentie je te maken hebt als je een video gaat maken voor het gekozen zoekwoord. Dat doe je door het zoekwoord in te typen in de zoekbalk van YouTube en te kijken naar het aantal resultaten bovenaan de pagina.

Wat moet een succesvolle YouTube video bevatten?

Als je naar aanleiding van de bovenstaande stappen de zoekwoorden gekozen hebt, is het tijd om te gaan filmen. Zorg ervoor dat je het zoekwoord een paar keer gebruikt, omdat YouTube ook aan de hand van de ondertiteling die je straks toe gaat voegen kan volgen waar de video over gaat. Vraag aan het einde van de video op een creatieve manier om reacties, likes, deelacties en of mensen het kanaal willen volgen. Haal hierbij iets aan wat je in de video hebt verteld. Dus niet: ik hoor graag wat je van mijn video vindt, maar: ik hoor graag hoe jij denkt over (iets specifieks) wat ik zojuist in mijn video verteld heb. De interactie die kijkers aangaan met de video is ook een onmisbare factor voor een succesvolle video!

De ideale video is actueel, minimaal in HD-kwaliteit opgenomen en heeft een lengte van minimaal 8 minuten.

Tips voor het uploaden van video’s op YouTube

Voordat je de video uploadt op YouTube is het belangrijk om eerst de concurrentie te bekijken. Wat maakt jouw video beter en meer opvallend dan die van hen? YouTube gebruikers moeten immers op jouw video in de resultaten klikken en niet op die van de concurrent (CTR is nog steeds een belangrijke ranking factor). Let bijvoorbeeld op de volgende zaken:

De thumbnail

Dit is de afbeelding die YouTube gebruikers zullen zien in de zoekresultaten. Veel mensen kijken als eerste naar de thumbnail en lezen dan pas de titel, dus zorg ervoor dat deze afbeelding opvallend is en goed samenvat waar de video over gaat. Toon je logo en maak gebruik van tekst (die niet precies hetzelfde is als de titel), maar houd het vooral simpel. Gebruik de kleuren van je (YouTube) huisstijl, mits ze contrasteren met de kleuren die YouTube zelf gebruikt: wit, rood en zwart. Als je echt wilt opvallen gebruik je bijvoorbeeld paars, groen, oranje of een andere kleur die concurrenten niet gebruiken.

Titel en beschrijving

Bedenk een pakkende titel voor de video die anders is dan de titel van je concurrent en goed beschrijft waar de video over gaat. Onderzoek wijst uit dat het gebruik van tekens zoals brackets en haakjes en het actuele jaartal in de titel goed werken. Dus maak daar gebruik van als je wilt.

De beschrijving vertelt de kijkers en YouTube wat er allemaal in de video verteld wordt. Niet letterlijk, maar in delen. De beschrijving mag best uitgebreid zijn (100 tot 250 tekens), maar zie het als een teaser voor de video content zelf. Verwerk in het eerste gedeelte van de beschrijving het belangrijkste zoekwoord en plaats als je wilt nog een link.

Ondertiteling

YouTube kan automatisch een ondertiteling genereren, maar deze is (in het Nederlands) nog niet altijd even accuraat. Ik raad je dan ook aan om altijd zelf een ondertiteling te maken of de automatisch gegenereerde ondertiteling van YouTube aan te passen. Omdat YouTube aan de ondertiteling goed kan aflezen wat je vertelt in de video, zou je deze ideaal gezien altijd moeten toevoegen. Daarnaast wordt de video ook een stuk toegankelijker voor slechthorenden. Als je ook wilt dat de video goed gevonden wordt in andere talen zou ik ook aanraden om een ondertiteling in deze taal toe te voegen.

Tags

Tags, ook wel bekend als labels, omschrijven kort waar de video over gaat. Je hangt er als het waren een tag/etiket aan, zodat de video gecategoriseerd kan worden door YouTube. Hoewel ik verwacht dat tags op termijn het verschil niet meer maken voor goede posities in YouTube, is het nu nog belangrijk dat je ze op een goede manier toevoegt. Bij tags is het ook belangrijk dat je er niet teveel toevoegt, omdat YouTube anders kan twijfelen waar je video over gaat. Houd het bij ongeveer 5 tags. Begin met je zoekwoord en twee alternatieven voor dat zoekwoord en voeg nog twee algemene tags toe voor context. Het werkt ook goed om een aantal tags te kopiëren van de meest populaire video’s op dit gebied, omdat YouTube jouw video dan kan tonen als gerelateerde video.

Tips voor het optimaliseren van YouTube video’s

De eerste 48 uur na het uploaden van de video zijn kritisch: het aantal views in deze uren maken of breken het succes van je video. Dat waren althans de woorden van YouTube algoritme expert Matt Gielen tijdens Vidcon in Amsterdam afgelopen jaar. Hij en zijn team konden door het analyseren van miljoenen video’s zelfs op basis van de eerste 48 uur voorspellen hoeveel views een bepaalde YouTube zou krijgen. Dat gezegd hebbende voel je al aankomen dat het dus lastig om YouTube video’s die ouder zijn dan 48 uur te optimaliseren. Er zijn wel een aantal trucjes die je in kunt zetten zodat kijkers minder snel afhaken. Gebruik bijvoorbeeld YouTube kaarten net voor het moment dat veel kijkers afhaken om ze te overtuigen om toch de video uit te kijken.

Het loont ook altijd om je oudere video’s te analyseren met behulp van YouTube Analytics om ervan te leren voor volgende video’s. Als je ziet dat een bepaald gedeelte van de video een hoger dan gemiddelde kijkersloyaliteit heeft, probeer dan te achterhalen wat dat getriggerd heeft. Wat vertelde je op dat moment of wat liet je zien? Als je hierin een patroon ontdekt, kun je dat gebruiken om je volgende video’s nog beter te maken!

Tips voor het verspreiden van YouTube video’s

Video’s zijn, mits je het goed doet, een prettige aanvulling op de content van je eigen website. Plaats de video dan ook op een relevante pagina (met een link, niet uploaden in het CMS). Dan heb je ook gelijk weer een punt gescoord bij Google met betrekking van SEO voor je website.

Uiteraard is YouTube adverteren ook een uitstekende manier om je video onder de aandacht te brengen bij een relevante doelgroep. Daar kunnen we je bij Scherp Online ook alles over vertellen, maar dat is voor een andere blog of persoonlijk gesprek. Interesse? Neem dan contact op met ons.