Geschreven door Wesley van Hoof

Welke ranking factoren gelden er voor uw branche?

Een belangrijk onderdeel als het gaat om online marketing is organische vindbaarheid, oftewel SEO. SEO is een verzameling van technieken welke erop zijn gericht om jouw website te optimaliseren voor de vindbaarheid in zoekmachines als Google. Google gebruikt 3 componenten om de organische positie van je website of webshop te bepalen, namelijk content, techniek en gebruikerservaring.

Het is dus belangrijk om te weten welke factoren een positief effect hebben op je organische vindbaarheid. Uit onderzoek van Searchmetrics blijkt dat dat Google niet voor iedere branche dezelfde ranking factoren gebruikt. Google houdt rekening met de intentie van de gebruiker en past daar de ranking op aan. Maar welke ranking factoren zijn belangrijk voor jouw online markt?

Searchmetrics onderzocht 4 verschillende online branches met elk 2 categorieën.

  1. e-commerce – auto’s en meubilair
  2. Reizen – Campings en bestemmingen
  3. Gezondheid – Recepten en afvallen
  4. Financieel – Krediet en financiële planning

De resultaten van het onderzoeken lieten grote verschillen zien tussen de verschillende categorieën en branches. Dat onderstreept het feit dat de context van een zoekopdracht belangrijk is voor Google. Waar is de bezoeker daadwerkelijk naar op zoek? Biedt uw website of webshop dat aan? Het is belangrijk dat de gebruiker op uw website vindt wat hij zoekt. Heeft de bezoeker een slechte ervaring op uw website, kan hij niet vinden wat hij zoekt en vertrekt hij heel snel van uw website? Dan onthoudt Google dit en weegt dit in negatieve zin mee bij de volgende vergelijkbare zoekopdracht.

Tekst content

Tekst wordt vaak gezien als een belangrijke factor voor een goede organische ranking. Het gemiddelde van de onderzochte categorieën laat duidelijk zien dat de tijd van maximaal 300 woorden en het optimaliseren van de landingspagina voor één zoekwoord definitief achter ons ligt. De gemiddelde landingspagina telde 1.692 woorden. Tekst content is voornamelijk in de financiële sector belangrijk. Bezoekers van een financiële website zijn op zoek naar gedetailleerde informatie. In de branche gezondheid bleek tekst content ook een belangrijke factor, waar e-commerce rond het gemiddelde qua tekst zat. In de reisbranche zijn woorden een stuk minder belangrijk, de landingspagina’s in deze online markt liggen qua aantal woorden vaak ver beneden het gemiddelde.

Video content

Video wordt vooral veel terug gezien in de gezondheid branche, met name in de categorie afvallen. Bezoekers zijn hier vaak op zoek naar how-to-video’s. In de overige branches wordt er minder waarde gehecht aan video.

Microdata toevoegen

Het toevoegen van zogenaamde rich snippets kan belangrijk zijn voor je vindbaarheid. Een rich snippet is extra informatie wat je toe kunt voegen aan je zoekresultaat. Voorbeelden van rich snippets zijn: reviews, producten, recepten en evenementen. Door het toevoegen van rich snippets kom je niet direct hoger in Google te staan, echter valt je advertentie meer op en is de kans dat er op je resultaat geklikt wordt zodoende groter. Dit is goed voor de CTR (Click Through Rate), wat weer goed is voor je ranking in Google! Uit het onderzoek van searchmetrics blijkt dat het toevoegen van microdata heel goed werkt bij recepten-pagina’s. Ook pagina’s over meubilair hebben baat bij het toevoegen van microdata.

De specialisten van Scherp Online staan altijd klaar om jou te helpen met een hogere organische ranking. Neem contact met ons op en bekijk wat de mogelijkheden zijn voor u!