Geschreven door Wesley

Op dit moment heeft Pinterest een investeringsronde lopen waarmee het bedrijf 578 miljoen dollar hoopt op te halen. Om een investeringsronde te mogen doen, moest de organisatie documentatie inleveren bij een Amerikaanse toezichthouder, de Securities and Exchange Commission. Uit deze documenten blijkt dat de waarde van Pinterest geschat wordt op 11 miljard dollar. Interessant voor beleggers dus, maar is Pinterest mogelijk ook interessant voor jouw bedrijf?

Pinterest in het kort

Het sociaal netwerk kan omschreven worden als een visueel prikbord. Gebruikers kunnen afbeeldingen delen en ‘pinnen’ ofwel opslaan op een eigen profiel(pagina). Op Pinterest worden bijvoorbeeld veel afbeeldingen van interieur, recepten, doe-het-zelf dingetjes en mode gedeeld. Plaatjes die op je ‘prikbord’ verschijnen, kunnen gedeeld worden door andere gebruikers en zij kunnen hier op reageren. Pinterest is uniek omdat het zo visueel is ingericht, Twitter en LinkedIn zijn bijvoorbeeld meer op tekst gefocust.

Wie is de doelgroep?

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 4 op de 5 gebruikers op Pinterest een vrouw is. Dat betekent dat het aantal mannelijke gebruikers van het sociale netwerk op 20% ligt. Als je een bedrijf hebt dat zich op een vrouwelijke doelgroep focust, kan het dus een zeer interessant afzetkanaal zijn. Vrouwen blijken namelijk veel van de aankoopbeslissingen op zich te nemen. Denk maar aan decoratie in huis, vakanties en kleding van de kinderen. Daarnaast toonde het onderzoek aan dat vrouwen op Pinterest een relatief hoog inkomen hebben.

Deze cijfers zijn niet helemaal op Nederland gericht, maar dat maakt ze niet minder interessant. In Nederland blijken ongeveer 1,4 miljoen gebruikers actief te zijn. In tegenstelling tot Twitter waarbij de gebruikersdatabase inkrimpt blijft het aantal gebruikers op Pinterest juist doorgroeien.

Hoe kun je Pinterest zakelijk inzetten?

Vrouwen (en mannen) op Pinterest kunnen zich hele middagen vermaken met het scrollen door afbeeldingen en het bewaren van leuke producten op hun pinboard. Je kunt extra traffic voor je website genereren door een productlink toe te voegen aan de afbeelding op Pinterest. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met woondecoratie zoals sierkussens of een restaurant met heerlijk eten of een webwinkel met knutselartikelen kan het sociale netwerk heel interessant zijn.

Door afbeeldingen van je producten te delen, doen potentiële klanten inspiratie op. Als ze écht geïnteresseerd zijn, kunnen ze direct doorklikken naar je webshop- of site en het product bestellen of een reservering doen. Ook als ze niet direct bestellen, levert het voordelen op voor je merk. Pinboards worden vaak door andere gebruikers bekeken en zij zullen jouw merk of product zo ook weer zien.

Met behulp van een ‘Rich Product Pin’ is het mogelijk om extra informatie aan je afbeelding toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan productprijzen, voorraadstatus en een simpele omschrijving.