Geschreven door beheerder

Het moment waarop je een bericht via sociale netwerken verspreid, is zeer belangrijk. Je wilt namelijk het maximale aantal mensen bereiken en zoveel mogelijk engagement creëren. Daarom is het goed om na te denken op welk tijdstip je berichten via Twitter verstuurt.

Buffer, een applicatie die berichten op social media inplant, heeft voldoende klantdata om uitgebreid onderzoek te doen naar het beste moment om tweets te versturen. In het onderzoek werden meer dan 4,8 miljoen tweets van 10.000 profielen geanalyseerd. Daaruit blijkt ook dat Europeanen Twitter anders gebruiken dan inwoners van de Verenigde Staten.

Populairste tijd om te tweeten

In Europa worden er tussen 10.00 en 11.00 uur en tussen 16.00 en 17.00 uur het meeste tweets verzonden. In Amerika is het volume in de ochtend het hoogst, opbouwend tot 12.00 uur. Na de middagpauze (13.00 uur) neemt het aantal tweets weer af. Vermoedelijk zijn deze tijdstippen zo populair omdat de meeste gebruikers dan toegang hebben tot Twitter.

In de ochtend reizen veel mensen naar het werk of naar school en in de middag houdt iedereen pauze. Dat zijn momenten dat social media profielen worden bijgewerkt. Even de Facebook updates doorbladeren, wat tweets lezen.

Opvallend: engagement vooral ’s nachts

Wat opvalt is dat tweets ’s nachts het meeste aantal clicks krijgen. In eerste instantie bleek 02:00 ’s nachts het beste tijdstip, maar na een correctie in de data blijkt 05:00 uur het beste tijdstip voor West-Europa. Wereldwijd gezien wordt het grootste aantal clicks tussen 06:00 en 07:00 behaald, wat logischer in de oren klinkt.

Opvallend is dat er in de ochtend tussen 09.00 en 13.00 uur het minst geklikt wordt, wat erop kan duiden dat je volgers dan alleen tweets lezen en niet klikken. Er is dan weinig engagement. Ook voor andere factoren van engagement (reacties, retweets, favorieten) blijken de late avonduren en de nacht het meeste succes op te leveren. Tussen 22.00 en 02.00 uur ontvangen tweets de meeste reacties en worden ze het vaakst geretweet.

Strategie voor Twitter berichten inplannen

Als je bovenstaande take-aways in je Twitter strategie wilt gebruiken, zouden we aanraden om twee tests te draaien om zo te kijken welke uitvoer het beste werkt.

  1. Verstuur tweets op de populaire momenten, wanneer iedereen berichten verstuurt. Hierbij is de kans groter dat je bericht niet opvalt, omdat gebruikers meer tweets voor ogen krijgen.
  2. Verstuur tweets niet op piekmomenten en dus op de minder populaire tijdstippen. Er worden dan minder tweets verstuurd, waardoor de kan groter is dat gebruikers jouw tweet zien.

Uit het onderzoek blijkt in ieder geval dat je het meeste engagement behaalt op momenten waar minder tweets worden verstuurd, bijvoorbeeld om 23.00 uur ’s avonds en 02.00 uur ’s nachts. Engagement lijkt dus haaks te staan op de populairste tweetmomenten. Het aantal volgers, soort content en de dag kunnen echter een grote invloed uitoefenen op het aantal clicks of retweets. Daarom zal bovenstaande data nooit helemaal overeenkomen met je eigen resultaten.

Daarbij is het ook verstandig om rekening te houden met de afkomst van je volgers. Zoals de resultaten laten zien, zit er verschil tussen gebruikers uit de Verenigde Staten en Europa. Als je een internationaal account hebt met volgers uit verschillende landen of continenten kan het lonen om te testen met verschillende (niet zo) populaire tijdstippen.