Geschreven door Bram

Ook dit jaar was Scherp Online vertegenwoordigd op de Emerce eDay. Bram heeft zijn bevindingen van de dag samengevat en hier verslag uitgebracht. Tijdens de Emerce eDay worden zoals gewoonlijk de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van E-commerce besproken. Emerce eDay 2017 stond uiteraard in het teken van de trends die in 2018 een grotere rol zullen gaan spelen. Daarnaast werd er gesproken over ontwikkelingen op de langere termijn.

Sprekers van vooruitstrevende en aansprekende bedrijven als Pinterest, Facebook. Bol.com en Vice zijn aan het woord geweest. Zij hebben hun bevindingen en verwachtingen voor de toekomst uitgesproken.

Automated commerce

Artificial intelligence ontwikkelt zich in rap tempo en speelt nu al een steeds grotere rol, ook op het gebied van E-commerce. Hierdoor doen zich onder andere ontwikkelingen voor die ook wel ‘Automated commerce’ worden genoemd. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het de consumenten steeds makkelijker wordt gemaakt om altijd en overal producten te vinden en aan te schaffen. Een van de beste voorbeelden is de mogelijkheid om foto’s te analyseren en zo consumenten te helpen bij hun zoektocht naar de producten waar ze naar op zoek zijn. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om een foto te maken van de kleren van een voorbijganger, vervolgens kan getoond worden waar je deze kleren kunt kopen.

Een ander voorbeeld is dat via je e-mail alle aankopen die je ooit hebt gedaan, worden opgeslagen. Naast aankopen wordt ook geregistreerd waarin je interesse hebt. Vervolgens word je op de hoogte gehouden van ontwikkelingen binnen jouw interesses, bijvoorbeeld wanneer er leuke kleding in de aanbieding is.

Pinterest houdt zich ook bezig de ontwikkelingen van ‘Automated commerce’. Zij hebben en platform gecreëerd genaamd ‘Lens’. Hiermee kun je een foto maken van een object en vervolgens zal Pinterest je afbeeldingen laten zien van producten die hierop lijken, zodat je nog meer inspiratie op kan doen. Pinterest doet het op dit moment sowieso goed in Nederland. Het afgelopen jaar is het gebruik van Pinterest in Nederland met 30% gestegen en dagelijks worden er in Nederland 1,3 miljoen ideeën opgeslagen op Pinterest.

Het gebruik van data

Mensen willen services en producten die perfect aansluiten op hun wensen. Tegelijkertijd willen bedrijven de consumenten zo effectief mogelijk benaderen. Het gebruik van beschikbare data over consumenten kan hier een grote rol in spelen. Natuurlijk is er al tijden een discussie gaande over welke gegevens privé moeten blijven en welke niet, maar veel mensen en zeker veel millennials zijn bereid om veel privacy op te geven om zo goed mogelijk geholpen te worden. Een voorbeeld hiervan is de Spotify Weekly Playlist. Deze lijst wordt samengesteld op basis van data over alle muziek die je al geluisterd hebt op Spotify. Aan de hand hiervan zorgt Spotify ervoor dat jij de perfecte afspeellijst met nieuwe muziek voorgeschoteld krijgt.

Een ander voorbeeld van datagebruik is een kledingwinkel met een app. Alles wat een persoon in deze app heeft bekeken of al ooit heeft aangeschaft wordt opgeslagen. Als je deze winkel binnenkomt krijgt het personeel dit overzicht meteen te zien. Hierdoor kunnen ze zonder dat je zelf iets gezegd hebt, helpen met kledingsuggesties. Het laatste voorbeeld is een voorbeeld van een retailer die meegaat met de ontwikkelingen om te overleven in een wereld waarin data een steeds grotere rol speelt. Veel retailers krijgen het steeds moeilijker. Om te overleven doen retailers er goed aan om elkaar niet als vijanden te zien maar als partners. Als retailers data over consumenten delen en samen kijken hoe ze deze kunnen gebruiken, kan iedereen hiervan profiteren.

 Virtuele maatjes

Iedereen kent ‘Siri’, de applicatie van Apple die tegen je praat en je vragen beantwoorden. Dit soort ‘virtuele maatjes’ gaan een steeds grotere rol spelen en mensen hebben ook steeds meer behoefte aan applicaties als deze. Mensen gaan bijvoorbeeld steeds serieuzere en diepere gesprekken voeren met een applicatie als Siri. Ook Apple heeft dit door en heeft dan ook een team met onder andere een aantal psychologen ingeschakeld om ervoor te zorgen Siri ook een serieus antwoord kan geven op deze vragen.

Voor mensen met verschillende problemen kan een ‘virtueel maatje’ ook een goed hulpmiddel zijn. Mensen die om wat voor reden iemand nodig hebben die ze eraan herinnert om te eten of medicijnen in te nemen of om een keer naar buiten te gaan, kunnen baat hebben bij deze ontwikkelingen. Ook is het natuurlijk geen echt persoon maar kan het eenzame mensen ook helpen doordat ze toch meer het gevoel krijgen dat iemand om ze geeft.

Voor bedrijven zijn er veel verschillende toepassingen om spraak te gebruiken. KLM speelt bijvoorbeeld in op deze trend met een digitale gids door Amsterdam. KLM heeft een klein apparaatje ontwikkelt voor toeristen dat ze aan hun tas kunnen hangen. Vervolgens gids het apparaatje via spraak de toeristen langs alle bezienswaardigheden in Amsterdam.

Op dit moment testen een aantal van mijn collega’s thuis met de Google Home. Een slim apparaat dat volledig spraakgestuurd is. Google Home is je persoonlijke assistent in huis. Hij voorziet je van allerlei informatie, maar kan ook de temperatuur in huis aanpassen en de lampen aan en uit zetten. Naast deze functionele taken kun je de Google Home ook vragen om een afspraak te maken bij de dichtstbijzijnde kapper!

null

Vertrouwen winnen

Meer dan ooit is vertrouwen een belangrijk component dat ervoor zorgt dat je aan de top kunt komen of aan de top kunt blijven. Als consumenten een band met een merk opbouwen en vertrouwen in het merk, worden ze uitdragers van het merk. Zonder verder marketing uitgaven te hebben, helpen deze “aanhangers” je de awareness van het merk te vergroten.

Laat demografie los!

Om ervoor te zorgen dat consumenten je merk vertrouwen is een persoonlijke benadering belangrijk. Probeer daarbij de standaard zaken als demografie los te laten. Een leeftijd of afkomst bepaalt niet hoe een persoon in elkaar zit. Bedenk daarom goed welke doelgroep je wilt bereiken en hoe je deze het best persoonlijk kunt benaderen.

Merkuitdragers

Bekende personen worden vaak gebruikt om een merk uit te dragen en om een groep mensen aan zich te binden. Onder andere sporters worden hier ook vaak voor gebruikt, denk bijvoorbeeld aan de reclame van Gillette. Binnen deze groep van merkuitdragers is er een ontwikkeling gaande. E-sport wordt namelijk steeds populairder waardoor E-sporters tegelijk ook influencers worden. De verwachting is dat in 2020 er een publiek van 590 miljoen mensen is die naar E-sports kijken. De E-sporters zullen daarom ook steeds vaker gebruikt gaan worden om merken uit te dragen. Vooral onder millennials zullen zei een grote invloed gaan hebben.

2018 belooft weer een interessant jaar te worden met veel nieuwe ontwikkelingen. Wij zullen al deze ontwikkelingen binnen de markt zoals altijd goed in de gaten blijven houden. Op deze manier zijn wij in staat om altijd te schakelen en de nieuwste trends toe te passen in ons werk mocht dit nodig zijn.