Geschreven door beheerder

Google begint steeds beter te begrijpen waar gebruikers naar zoeken en slaagt er daarom vaker in om relevante zoekresultaten voor te schotelen. Hierdoor wordt het nog belangrijker om na te denken over vragen die potentiële klanten hebben. Deze zoekvraag staat centraal in je content.

Meer content, minder pagina’s

Een zoekwoordonderzoek blijft cruciaal om de zoekvraag van klanten te achterhalen en te bepalen welke woorden zij daarvoor gebruiken. De focus ligt echter steeds minder op zeer specifieke zoekwoorden, maar komt meer op een onderwerp of zoekwoordengroep te liggen. Door de Hummingbird is Google namelijk steeds beter gaan snappen welke woorden en pagina’s bij elkaar horen (Moz, 2013).

Hierdoor legt Google beter de link tussen synoniemen en kleine verschillen, waardoor het zonde is om tijd te steken in pagina’s die sterk op elkaar lijken. Stel je hebt een webshop met USB-kabels voor Samsung smartphones. Misschien zou je drie pagina’s aanmaken voor een ‘Galaxy S5 kabel rood’, ‘Galaxy S5 kabel zwart’ en ‘Galaxy S5 kabel wit’. Het is echter beter om één contentpagina aan te maken voor een Galaxy S5 kabel en daar de drie verschillende kleuren te benoemen.

Je hebt zo minder kans op duplicate content, het leidt tot minder wirwar aan pagina’s en het scheelt uiteindelijk nog tijd ook. Doordat Google begrijpt dat je meerdere kleuren van één product aanbiedt, kun je op alle drie de zoekwoorden gaan ranken.

TIP: Ga brainstormen over een groep zoekwoorden die eenzelfde zoekvraag beantwoorden in plaats van in aparte zoekwoorden te denken. Deze zoekwoorden vormen het onderwerp van één tekst.

Gaat bovenstaande altijd op?

Als je een receptenwebsite hebt over aardappelen en je wilt gevonden worden op ‘aardappel recepten’ en ‘aardappel gerechten’ zou ik aanraden om slechts één pagina aan te maken. Je kunt namelijk prima ranken op beide zoektermen en ze hebben eenzelfde betekenis. Als je twee zoekwoorden hebt die sterk op elkaar lijken, maar wel verschillen, zou ik aanraden om twee verschillende pagina’s te maken.

Bijvoorbeeld bij een ‘brommer verzekering’ of een ‘scooter verzekering’. Twee producten die sterk op elkaar lijken, maar niet hetzelfde zijn. Hetzelfde geldt voor ‘rijvaardigheidscursus’ en ‘slipcursus’. Een slipcursus kan een onderdeel zijn van een rijvaardigheidscursus, maar een rijvaardigheidscursus is niet per definitie een slipcursus.

Daarnaast zou je onderscheid kunnen maken in SEA- en SEO-pagina’s. De SEO-pagina mag best een lang, informatie achtergrondartikel zijn, terwijl je bij een SEA-pagina vaak wat bondiger bent. Daar is het doel om te verkopen, bij een achtergrondartikel vooral informeren of binding creëren.

Gevolg: teksten worden langer

Meerdere pagina’s worden samengevoegd tot één grotere pagina. Met als gevolgd dat er meer woorden op een pagina komen te staan. Uit onderzoek van Searchmetrics (2014) blijkt dat de pagina van de nummer één positie in Google ongeveer 900 woorden aan content heeft. In 2013 was dat slechts 500 woorden, wat betekent dat het aantal woorden binnen één jaar met 80% is gestegen.

Het zijn cijfers uit de US en het is niet duidelijk welke websites of branches geanalyseerd zijn. Wel werd deze trend tijdens het Multichannel Conference in de Jaarbeurs, Utrecht al benoemd. Daarnaast wordt er al een lange tijd over ‘content is king’ gesproken, wat er wel op duidt dat content een belangrijkere rol gaat spelen in online marketing.

TIP: Maak lange teksten interessant door afbeeldingen of video’s toe te voegen. Door vooraan een inhoudsopgave te creëren en met koppen te werken, kan de bezoeker ook goed scannen.