Geschreven door Wesley

Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse internet gebruikers massaal op de eerste pagina van Google blijft hangen. Slechts 20% van de bezoekers is in staat om door te gaan naar de tweede pagina van de meest gebruikte zoekmachine. Dit wil uiteraard niet zeggen dat Nederlanders lui zijn, want we vullen liever een nieuwe zoekactie in, wat uiteraard ook een activiteit is.

Met bovenstaande in het achterhoofd zou je kunnen concluderen dat het van essentieel belang is dat je op de eerste pagina van Google zou moeten staan om gevonden te worden en dat is ook het geval. Toch raad ik je af om je volledig op zoekwoorden en hun posities binnen Google te richten. De zoekmachine is de afgelopen jaren enorm veranderd en de invloed van sociale media neemt in een rap tempo toe. De resultaten binnen Google worden steeds persoonlijker en daarmee ook lastiger te meten.

Richt je op het doel!

De basis van zoekmachine marketing ligt op je website. Zorg ervoor dat de techniek op orde is en je de autoriteit uitbreid. Hoe meer sterke content er op je website te vinden is, hoe groter de kans op goede resultaten UIT de zoekmachine. Wanneer je gaat optimaliseren binnen de zoekmachine is het doel het richtpunt. Vraag je daarom als eerste af wat je wilt bereiken met de bezoekers die je website eventueel gaan vinden. Pas nadat je weet wat het doel is kunt je optimaliseren op zoekwoorden.

Schrijf teksten die passen bij het doel en richt je vervolgens op het bezoek dat vanuit de zoekmachine komt. Wanneer je ziet dat het aantal bezoekers stijgt weet je dat je op de juiste weg bent. Ga niet continu controleren op welke posities je te vinden bent in de zoekmachine, want dat is niet representatief. Het gaat om het bezoek dat je website bereikt!