Geschreven door Wesley

Google streeft er natuurlijk naar om haar advertentiemogelijkheden continu uit te breiden en te optimaliseren.  In 2013 is Google gestart met de uitrol van een nieuwe mogelijkheid genaamd Remarketing Lists for Search Ads (RLSA).

De functionaliteit is inmiddels door elke adverteerder te gebruiken en zorgt ervoor dat het zoekgedrag binnen Google en gedragingen op de website gecombineerd worden. In dit artikel leggen we uit wat Remarkting for Search is en op welke manieren je dit kunt inzetten.

Wat houdt Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) in?

Wellicht dat je wel eens van de term ‘remarketing’ hebt gehoord maar niet precies weet wat er met RLSA wordt bedoeld. Google verzamelt het gedrag van gebruikers die uw website bezoeken en bundelt deze informatie in de remarketinglijsten van Google AdWords. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om deze bezoekers te retargeten en nogmaals uw advertentie te tonen.

Overigens verschijnen deze advertenties niet op andere websites maar worden ze binnen de zoekmachine van Google weergegeven. Enkel bezoekers die al eens op uw website zijn geweest en een op een bepaalde zoekterm zoeken, krijgen de advertentie te zien. Als mensen bijvoorbeeld de website verlaten zonder een aankoop te doen, komt je nogmaals in het zicht van deze potentiële klant.

Tip 1: Bied hoger op bezoekers die uw website eerder bezochten

Gebruikers van de zoekmachine die uw website al eerder hebben bezocht, zullen eerder overgaan tot een aankoop dan bezoekers die nog nooit van uw bedrijf hebben gehoord. Als je Remarketing Lists for Search Ads gebruikt om biedingen aan te passen, kunt je zich focussen op keywords die nog geen toppositie hebben behaald.

Door hoger te bieden op bezoekers die uw website al eerder hebben bezocht, kan uw advertentie boven uw concurrenten verschijnen. Zo behaal je alsnog een betere positie. Uiteindelijk kan dit leiden tot een betere omzet en ROI.

Tip 2: Voeg nieuwe zoekwoorden toe of pas het zoektype aan

Door het toevoegen van nieuwe zoektermen kunt je meer conversies genereren met Remarketing Lists for Search Ads. Bezoekers die uw website eerder hebben bezocht, zullen wellicht eerder bij je terugkomen als ze een bredere of algemene zoekopdracht doen. De populaire algemene zoekwoorden zijn wellicht niet winstgevend bij de meeste potentiële klanten, maar wel bij bezoekers die al eerder op uw website zijn geland.

Tip 3: Stem de advertenties af op de juiste doelgroep

Misschien is bovenstaande tekst een open deur, maar het is iets dat door veel adverteerders vergeten wordt. Een bezoeker die al eerder op uw website is geweest zou beter bediend worden met een andere advertentietekst. Trek bijvoorbeeld de aandacht met een relevante aanbieding of stem advertenties af op basis van producten die bezoekers bekeken.

In het tabblad ‘Doelgroepen’ kun je statistieken inzien hoe advertenties van Remarketing Lists for Search Ads presteren. Op basis van deze gegevens wil je wellicht biedingen voor remarketinglijsten wijzigen.