Geschreven door Piet

De nieuwe versie van Apple’s browser Safari is uitgerust met Intelligent Tracking Prevention (ITP) 2.0. Dit is er op gericht de mogelijkheid van derde partijen om middels cookies gebruikers te volgen, te beperken. Het bevordert daarmee de privacy van Safari gebruikers.

In het kort komt het er op neer dat ITP voorkomt dat first-party als het ware net zoals third-party cookies gebruikt kunnen worden om gebruikersactiviteit te registreren. First party cookies worden normaal gesproken niet geassocieerd met tracking, maar zeker in het geval van advertising is dat iets dat regelmatig voor komt.

Je vraagt je nu misschien af: Waarom is dit voor mij relevant?

Conversies en Remarketing bij Safari gebruikers

Bij gebruikers van de Safari webbrowser zal ITP 2.0 op korte termijn actief worden. Dat betekent dat het niet meer mogelijk is om conversies te registeren die plaatsvinden laten dan 1 dag na het sitebezoek. Ook je remarketing campagnes zijn niet meer te gebruiken bij Safari gebruikers.

Dat betekent dat als we geen voorzorgsmaatregelen nemen, we je campagnes minder goed kunnen beoordelen en minder goed kunnen optimaliseren. Gelukkig is er een oplossing beschikbaar om met dit probleem om te gaan. Afhankelijk van je implementatie voor het meten van conversies (Google Analytics, Google Ads conversies , of het gebruik van Google Tag Manager) zijn er een aantal stappen die genomen moeten worden om ervoor te zorgen dat alles goed blijft functioneren.

Wil jij zeker weten dat jij klaar bent om ook na de introductie van ITP 2.0 goed te kunnen blijven meten? Neem dan contact met ons op om je set-up even goed door te nemen.