Geschreven door Marloes

Op 19 september vond het eerste Social Media Ondernemer congres plaats aan de Parade in ’s-Hertogenbosch. Ook ik was daar natuurlijk aanwezig! Het was een inspirerende dag met verschillende sprekers die ieder gespecialiseerd zijn in een ander social media kanaal. Lees hieronder een korte samenvatting en beste tips van de dag.

Facebook advertising & e-mailmarketing

Veel bedrijven vragen zich af hoe zij hun eigen mailinglijst kunnen laten groeien en betere leads kunnen genereren zonder al te veel geld uit te geven via Facebook Advertising. Ik deel graag de beste tip met jullie:

Geef iets weg

Plaats eerst een advertentie waarbij je iets weggeeft in plaats van een algemene advertentie waarbij je potentiële klanten aanspoort meteen iets te kopen. Op deze manier houd je een groep geïnteresseerden over die je opnieuw kunt benaderen én je bouwt vertrouwen op. Laat de doelgroep terechtkomen op een landingspagina waarop zij alleen de give-a-way kunnen aanvragen en niet worden afgeleid door andere zaken. Normaal gesproken komt na de aanvraag een bedankpagina. Gebruik deze pagina meteen om een speciaal aanbod te doen. Je zal zien dat een gedeelte al op deze pagina zal converteren. Degene die dat nog niet heeft gedaan, kan je later in een nieuwe email bereiken.

Op deze manier creëer je een bucket met allerlei e-mailadressen die je later nog verschillende e-mails kan versturen. Zodra e-maillijst groot genoeg is, kan je segmenten maken zodat je de e-mails voor iedere groep kan voorzien van persoonlijke informatie. Stuur daarnaast niet alleen sales email, maar geef ook op latere momenten nog wat kleine zaken weg om de relatie te verbeteren en meer vertrouwen te wekken.

Facebook wijzingen

Facebook is continue bezig met het optimaliseren van het algoritme. Ook de aankomende maanden staan er enkele belangrijke veranderingen op de planning die invloed kunnen hebben op adverteerders:

  • Het algoritme met betrekking tot video’s was recentelijk al veranderd. Zo gaf Facebook de voorkeur aan berichten met video’s die op Facebook zijn geüpload in plaats van op een kanaal zoals YouTube. De nieuwe update gaat ervoor zorgen dat er ook gekeken wordt naar de authenticiteit. Ben jij de poster en de maker van de video? Dan wordt jouw video meer getoond. Daarnaast geeft Facebook nu ook een voorkeur aan langere video’s. Zorg ervoor dat ze langer zijn dan 3 minuten.
  • Bepaal jij momenteel per doelgroep een budget via Facebook Advertising? Dat zal binnenkort niet meer kunnen, want Facebook geeft je dan alleen nog maar de mogelijkheid om op campagneniveau een minimaal en maximaal budget op te stellen.
  • WhatsApp zal eind dit jaar toegevoegd worden als advertentiemiddel. Je kan dan bij ‘Status’ jouw advertentie vertonen. Daarnaast wordt WhatsApp ook een doorklikbestemming. Tot op heden kon je alleen Messenger gebruiker, maar binnenkort kan je mensen ook vanuit een Facebookadvertentie doorlinken naar een WhatsApp gesprek. Ook het adverteren op Instagram wordt uitgebreid. Je kan namelijk binnenkort ook op het explore scherm adverteren.

Instagram explore scherm

  • Binnenkort kan je automatisch leads generen via Messenger. Leid je potentiële klanten niet naar een landingspagina, maar naar Messenger om de benodigde informatie te vergaren via een automatisch gesprek.

Post de perfecte foto

Foto’s zijn een belangrijk onderdeel van een goede social media post. Hoe kan je deze foto nou het beste maken? Hier zijn 3 simpele tips!

  1. Mensen vinden het fijn om naar een afbeelding te kijken waarop een persoon glimlacht, maar let op want niemand vind het prettig om naar mensen te kijken die direct in de lens kijken. Zorg daarnaast voor een voorgrond of achtergrond om te voorkomen dat je foto statisch is.
  2. Wil je graag dat mensen op een knop klikken? Zorg dan dat de persoon op de afbeelding in de richting van de knop kijkt of wijst. Het is bewezen dat mensen de persoon op de afbeelding volgen. Plaats de belangrijkste onderdelen in de afbeelding aan de zijkanten, want mensen kijken niet vaak naar het midden van een afbeelding. Pas de regel van derden toe zodra je de compositie bepaalt.
  3. Als laatste is het belangrijk om een foto zo snel mogelijk te plaatsen. Zodra je een foto neemt, worden gegevens zoals plaats en datum namelijk opgeslagen. Social media kanalen gebruiken deze gegevens om afbeeldingen te beoordelen. Hoe recenter je afbeelding, hoe meer bereik je krijgt op Facebook.

3 simpele tips om organisch te groeien

Niemand wil een social media account volgen dat alleen zendt. Zorg voor een goede verhouding van informatie, inspiratie en emotie om zo relevant mogelijk te blijven. Door een gezicht te geven aan je bedrijf creëer je ook meer vertrouwen.

  • Maak gebruik van social media samenwerkingen om je doelgroep een keer op een andere manier en met een andere boodschap te bereiken.
  • Je kan op Facebook de reacties op je berichten sorteren. Zet dit altijd uit om meer bereik te genereren. Reageer ook zoveel mogelijk op leuke berichten.
  • Het begin van een video is niet altijd even pakkend. Om ervoor te zorgen dat mensen je video wel bekijken en je bereik dus groter wordt, moet je bij het uploaden van je video altijd de leukste drie seconde van je video vooraan plaatsen.
  • Naast statistieken is het ook altijd slim om te kijken naar de reacties op jouw berichten en die van je concurrenten om te achterhalen wat voor content mensen leuk en interessant vinden.

Dit waren de meest opvallende en interessante actiepunten en tips die ik heb gehoord tijdens het congres. Doe er je voordeel mee! Heb je hulp nodig of besteed je social media liever uit? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen.