Geschreven door Wesley

De Myer Briggs Type Indicator (MBTI) is een goede methode om onderscheid te maken in verschillende gebruikers die je website bezoeken. Gedragingen van individuele bezoekers verschillen van elkaar, maar met MBTI is het mogelijk om ze in een bepaalde groep te clusteren. De originele test bracht persoonlijke voorkeuren in kaart en bestaat uit 16 persoonlijkheidstypen.

Het online model is vereenvoudigd en kent slechts 4 soorten bezoekers. In onderstaande blogpost worden de persoonlijkheidstypen beschreven en wordt duidelijk hoe je met je website kunt inspelen op verschillende gebruikers.

Waarom je website- of shop inrichten voor verschillende bezoekers?

Niemand is hetzelfde, maar het is wel mogelijk om mensen in groepen te clusteren. Zo ook online. Het is belangrijk dat je je website of webwinkel inricht voor de verschillende bezoekers, omdat ieder type bezoeker behoefte heeft aan andere content. Als je slechts een deel van deze informatie biedt, loop je het risico dat de gebruiker niet voldoende kan beslissen of hij / zij bij jou wil bestellen. Misschien twijfelt hij over het product, het merk of het bedrijf dat het product verkoopt.

Competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker neemt snel beslissingen op basis van feiten. Het is een probleemoplosser die zich graag ontwikkelt en van duidelijke communicatie houdt, zonder onnodige details.

Je kunt inspelen op dit type bezoeker door:

  • Geef een korte omschrijving waar je product (of dienst) voor dient
  • Benoem feiten en toon de voordelen van jouw product
  • Toon meningen van een expert
  • Voeg afbeeldingen toe die het product verduidelijken

Amazon doet dit goed door een korte omschrijving te geven zoals “Unlike tablets, Kindle Paperwhite is designed to deliver the ultimate reading experience.” Daarnaast staan er enkele voordelen onder en zijn er voldoende afbeeldingen die het product verduidelijken.

Spontane bezoeker

De spontane bezoeker neemt ook snel beslissingen, maar dan op basis van emotie. Het is een optimist die graag dingen visueel ziet, veel scant en impulsief beslist. Daarom is dit type bezoeker erg gevoelig voor een goede service en kortingen.

Je kunt inspelen op dit type bezoeker door:

  • Werk veel met beeld (video of afbeeldingen)
  • Gebruik felle kleuren in knoppen, belangrijke onderdelen
  • Benoem directe voordelen zoals ‘gratis verzonden’, ‘direct leverbaar’
  • Toon reviews van andere klanten
  • Breng aanbiedingen of kortingsacties prominent in beeld
  • Bied lijstjes ter inspiratie zoals ‘andere klanten kochten ook’

Wehkamp speelt goed in op de spontane bezoeker en toont directe voordelen, maakt duidelijk dat het product is afgeprijsd en heeft veel beeldmateriaal dat aanspreekt. Bovenop de korting zit nog een extra gratis hoezenset, geweldig toch? Het online warenhuis laat ook direct zien wat andere klanten bekeken of kochten, biedt de mogelijkheid van een verlanglijstje en laat reviews zien. De spontane bezoeker wordt hier erg blij van!

Methodische bezoeker

De methodische bezoeker beslist langzaam op basis van feiten. Het is een echte vergelijker die graag voor de beste optie gaat en specificaties van producten vergelijkt. Weegt graag de voor- en nadelen tegen elkaar af en neemt het liefst zo min mogelijk risico. Deze bezoeker bestelt vaak niet direct zodat hij een nachtje kan slapen over zijn keuze.

Je kunt inspelen op dit type bezoeker door:

  • Geef aan waarom jouw product het beste is
  • Toon garanties zoals keurmerken, awards
  • Geef de mogelijkheid om te vergelijken
  • Voeg tabellen met (technische) specificaties toe
  • Bied een probeermogelijkheid zoals een trialversie

Managementboek doet dit goed door een deel van de boekinhoud openbaar te maken, het zogeheten inkijkexemplaar. Een goede probeermogelijkheid voor de methodische bezoeker. Ook worden zekerheid zoals de evergreen en beste verkooppositie getoond. Wel kan Managementboek de specificaties nog beter in het oog laten springen. Bijvoorbeeld door een klein tabje te zetten zoals Bol.com doet.

Humane bezoeker

De humanistische bezoeker doet langer over het maken van keuzes en beslist op basis van gevoel. Het is echt een gevoelsmens die een band wil opbouwen met een bedrijf. Een loyale klant die graag bedrijfsinformatie deelt, veel waarde hecht aan service en jouw betrokkenheid wil voelen!

Je kunt inspelen op dit type bezoeker door:

  • Breng een menselijke touch aan door foto’s van mensen, kinderen, dieren
  • Laat klanten vertellen hoe het product hen geholpen heeft
  • Integreer social media en leuke iconen
  • Laat contactgegevens zoals telefoonnummers en een chatfunctie goed zien
  • Maak een persoonlijke over ons pagina met foto’s van het persoonlijk
  • Communiceer persoonlijk en wek het vertrouwen

Coolblue is erg persoonlijk in haar communicatie op social media kanalen en laat dit ook terugkomen op de website. Klanten zien hoe snel ze geholpen worden als ze op Twitter of Facebook reageren, zien overal mensen terugkomen en krijgen een goed beeld van de organisatie.

Hulp nodig?

Voorziet jouw website of shop nog niet in de wensen van de verschillende bezoekerstypen? Ben je benieuwd of je nog zaken kunt verbeteren? Neem gerust contact op met mij of een van m’n collega’s en we kijken graag even met je mee.