Met behulp van zoekmachine optimalisatie / SEO is het mogelijk om een hogere positie in zoekmachines, zoals Google en Bing, te verkrijgen. Daarbij gaat het niet om betaalde advertenties, maar om optimalisatie die als doel heeft om beter naar voren te komen in de ‘gratis’ zoekresultaten. Hierdoor zullen er meer gerichte bezoekers uw website vinden.
De basis van SEO is natuurlijk je website zelf. De techniek waarmee de website tot stand is gekomen kan van grote invloed zijn op de vindbaarheid. Denk daarbij niet alleen aan de bekende headers, titels of site structuur, maar ook aan de snelheid en toegankelijkheid voor zoekmachines om te kunnen indexeren.
De inhoud van webpagina’s (tekst, video en afbeeldingen) is zeer belangrijk om een hoge positie te verkrijgen binnen zoekmachines. Een goed onderbouwd zoekwoordenonderzoek staat daarbij aan de basis. Het is belangrijk dat de content op je website goed in elkaar steekt en de bezoekers boeit.
Met linkbuilding wordt ervoor gezorgd dat (relevante) websites naar jouw website verwijzen, waardoor zoekmachines je website als een autoriteit gaan zien. Op verschillende manieren wordt er een natuurlijk linkprofiel gecreëerd.
Wellicht heb je een plaatselijke onderneming en ben je niet op heel Nederland gericht. Lokale vindbaarheid is dan zeer belangrijk aangezien je graag gevonden wilt worden binnen je afzetgebied. Google Mijn Bedrijf is een vrij eenvoudige methode die je hierbij kan helpen.