Geschreven door beheerder

Google heeft vorige week bekend gemaakt dat het een nieuwe functie gaat lanceren in het Google Display Netwerk YouTube: TrueView for shopping. Bij deze nieuwe functie ziet de gebruiker een video van een bepaald merk of product. In deze video zijn linkjes verwerkt waarop de gebruiker kan klikken om meer informatie te krijgen over het bedrijf of over het vertoonde product. Daarnaast is het mogelijk om dit product met één klik aan te schaffen.

Succesvol getest

Mensen kijken steeds meer video’s om zichzelf te ondersteunen in het dagelijkse leven. In de micro momenten waarop we deze video’s kijken om meer te weten te komen over iets, om ons te helpen om beslissingen te maken of om een product te kopen, gaat TrueView for shopping het verschil maken. De bedrijven die mee hebben geholpen in de testfase van deze functie hebben volgens Google de verkopen zien stijgen. Een grote Amerikaanse woonmode retailer heeft drie keer meer omzet per vertoning gerealiseerd in vergelijking met vorige campagnes. Een ander testbedrijf claimt dat gebruikers gemiddeld 2 minuten naar de advertentie kijken.

Mogelijkheden van de functie

Adverteerders hebben zelf controle over de details die worden gepresenteerd. De woonmode retailer waarvan de advertentie hierboven is getoond heeft ervoor gekozen om prijzen te laten zien in de advertentie, terwijl je er ook voor kunt kiezen om dit niet te doen. Op dit moment is het nog niet mogelijk om product reviews toe te voegen, maar dit is wellicht in de toekomst wel mogelijk. De kosten worden gerekend in een CPV (cost-per-view).

Adverteerders kunnen de functie koppelen met hun Google Merchant Center. De producten zullen dan dynamisch worden toegevoegd aan de in-stream video’s gebaseerd op de standaard targeting instellingen van TrueView.
De TrueView for shopping kan ook worden gebruikt als een remarketing functie. Adverteerders kunnen ervoor kiezen om advertenties van relevante producten te laten zien aan gebruikers die deze producten al eens op de website hebben bekeken.

Aangezien vijftig procent van de views op YouTube komt van een mobiel apparaat, is de functie ook geschikt voor mobiele telefoons en tablets. Momenteel is de functie nog niet beschikbaar, maar Google heeft aagegeven het in de komende maanden uit te rollen onder de adverteerders. De komende maanden gaan we de functie TrueView for shopping dus steeds vaker tegenkomen.