Geschreven door Piet

Het See Think Do Care (STDC) model staat bij Scherp Online centraal in alle marketingplannen. We gebruiken het om te vertellen dat we graag advertising inzetten op basis van bereik en interactie in de See & Think fase, als aanjager voor de performance campagnes die keihard op CPA beoordeeld worden. Het idee is dat we met deze advertising voor naamsbekenheid, het aantal branded searches omhoog brengen en dat zijn vrijwel zonder uitzondering de best presterende search campagnes.

In theorie klinkt dit mooi en gelukkig zien we het in de praktijk ook werken, maar toch merken we dat veel adverteerders voorzichtig zijn met branding, zeker wanneer er tot nu toe alleen ‘performance marketing’ campagnes draaien. Branding en display wordt dan geassocieerd met impressies en alhoewel we daarmee de overweging beïnvloeden, is dat minder concreet dan conversie.

Mocht jij in de situatie zitten dat je je campagnes uit wil breiden, maar toch vooral naar conversie wil blijven kijken, dan zijn Smart Display campaigns een perfecte oplossing voor je.

Smart display campaigns: betalen per conversie

Slimme display campagnes zijn voor een groot gedeelte afhankelijk van machine learning. Traditioneel gezien zijn er in het Google Display Netwerk vele variabelen waar we mee kunnen targeten en finetunen. Met de slimme display campagnes maken we op geautomatiseerde wijze gebruik van alle mogelijkheden en rekenen we ook nog eens af voor conversies. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zien, maar het is mogelijk dankzij:

  • Automatisch bieden: Met behulp van een doel-CPA worden biedingen in iedere advertentieveiling opnieuw en automatisch ingesteld op basis van de kans op conversie.
  • Automatische targeting: Alle beschikbare signalen: audiences, plaatsingen, en meer worden gebruikt. Daar waar het de beste performance oplevert, worden advertenties meer weergegeven.
  • Automatisch advertenties maken: Geen ingewikkelde bannersets zijn nodig. Op basis van tekst en verschillende afbeeldingen worden er automatisch responsive advertenties gemaakt.

Effectief in de DO fase

Er zijn een aantal voorwaarden om Slimme Display campagnes daadwerkelijk effectief te laten werken. Omdat er veel gebruik gemaakt wordt van machine learning, hebben we data nodig. Google heeft aan in de laatste 30 dagen minimaal 50 conversies nodig te hebben uit GDN (of 100 uit het zoeknetwerk).

Het is een goede manier om kennis te maken met display, vooral wanneer je momenteel enkel met remarketing in het display netwerk werkt. Voor de Doel-CPA (het bedrag dat je per conversie betaalt) wordt aangeraden 50% boven je CPA in het zoeknetwerk te gaan zitten, 20% boven je remarketing campagnes in display of de bestaande display CPA te hanteren. Qua budget is er natuurlijk nooit een commitment nodig, maar om de campagne goed zijn werk te laten doen hebben we minimaal 2x de Doel-CPA per dag nodig.

De slimme display campagnes hebben vervolgens 2 weken nodig om te stabiliseren, vervolgens zouden we na 4 weken goed de performance in kunnen schatten.

Ben jij op zoek naar meer conversie en wil je aan de slag met Smart Display Campaigns? Neem dan vandaag nog contact met ons op.