Geschreven door Piet

Met de release van Safari versie 11 heeft Apple een nieuwe preventie methode voor tracking geïntroduceerd. Het zogenaamde Intelligent Tracking Prevention (ITP) zorgt ervoor dat third party cookies automatisch zullen verlopen na 24 uur en dat deze na 30 dagen zelfs helemaal gewist worden.

Dit heeft grote impact voor iedereen die bijvoorbeeld conversies meet op basis van cookies. AdWords en DoubleClick conversietags worden gezien als third-party. Dat betekent dat conversies die na meer dan 24 uur na de advertentieklik worden plaatsvinden niet meer toe te kennen zijn aan campagnes voor Safari gebruikers.

In Nederland schommelt het marktaandeel van Safari over alle apparaten gezien tussen de 20 en 30% . Voor mobiel is dit percentage volgens Statcounter echter een stuk hoger en loopt dat op naar de 40%. Het daadwerkelijk getroffen percentage conversies is uiteraard wat lager, aangezien een groot gedeelte binnen 24 uur na de klik plaatsvindt.

AdWords en DoubleClick Search schatten het aantal conversies

Google heeft naar eigen zeggen het beste voor met de privacy van internetgebruikers, maar wil aan de andere kant zo accuraat mogelijke rapportage aanbieden. Vanaf 20 september omzeilen zij ITP door de wijze waarop conversies gerapporteerd worden aan te passen en een schatting te maken van het aantal conversies door Safari gebruikers.

Google geeft ook aan dat het machine learning en historische data gebruikt om conversies op basis van een model te rapporteren. Dit model bevat dus schattingen, net zoals de cross-device conversies die we al langer kennen in het AdWords account. Standaard staat deze methode aan, maar gebruikers hebben de keuze om dit uit te schakelen.

In je AdWords account is het dan ook slim om 2 kolommen naast elkaar te tonen, conversies inclusies en conversies exclusief de volgens het model geschatte conversies. Je ziet daarmee direct verschillen ontstaan zodat je betere informatie hebt om te beslissen welke methode voor jou het best functioneert.

Drie manieren om conversies te meten met ITP

In oktober van dit jaar postte Google een nieuwsbericht waarin het gebruikers verder informeert over de manier waarop conversies goed gemeten kunnen blijven worden:

1.     Google Analytics en Auto-Tagging

Om er echt zeker van te zijn dat conversie tracking accuraat blijft, adviseert Google om gebruik te maken van Google Analytics tracking en Auto-Tagging te hanteren binnen je Adwords account. Wanneer je al gebruik maakt van Google Analytics om conversies te rapporteren, heeft ITP geen impact en blijft alles functioneren zoals het al deed.

Zorg dat je Google Analytics en Adwords accounts gelinkt zijn en de conversies komen binnen zoals je dat gewend bent. Dat geldt zowel wanneer je de gtag.js (global site tag – later meer) als de analytics.js implementatie gebruikt.

2.     Conversie linker tag in Google Tag Manager

Wanneer je geen gebruik maakt van Google Analytics of conversies wilt meten op basis van wat voorheen de AdWords conversie tag heette, dan heb je nog 2 mogelijkheden.

De eerste manier is gebruik maken van de Google Tag Manager. Let er daarbij op dat je de nieuwe tag genaamd ‘conversion linker’ gebruikt. Het is een vrij eenvoudige implementatie:

  • Selecteer een nieuwe tag en kies in de tag confiugratie voor het tagtype conversion linker.
  • Activeer de tag met een trigger om de tag op alle pagina’s af te vuren.

Deze tag detecteert automatisch de informatie over de advertentieklik voorafgaand aan het bezoek en slaat deze op in een cookie op jouw domein. AdWords kan die gegevens vervolgens gebruiken om conversies te rapporteren.

3.     Global site tag voor het bijhouden van conversies gtag.js

De derde mogelijkheid om conversies goed te blijven meten is gebruik maken van de global site tag voor conversies. Deze manier is tegelijkertijd met de nieuwe AdWords interface geïntroduceerd. Hiermee heb je de mogelijkheid om een enkele tag te gebruiken voor zowel Google Analytics als AdWords. De implementatie bestaat uit 2 delen:

  1. Je plaatst een global site tag op iedere pagina van je website. In deze tag is je AdWords (en/of) je Analytics ID geconfigureerd.
  2. Bij iedere gebruikersactie plaats je een event call waarbij je informatie met verschillende parameters naar AdWords en/of Analytics terugschiet.

De global site tag wordt ook gebruikt om bezoekers toe te voegen aan je bestaande remarketing lijsten. Wil je dit niet, dan kun je dit in de global site tag aangeven.

Wat moet ik doen om conversies te blijven meten?

Als je klant bent bij Scherp Online zullen wij contact met je opnemen wanneer het nodig is om de manier waarop we conversies meten aan te passen.

Het is in ieder geval van belang je bezoekers duidelijk en uitgebreid te informeren over de gegevens die je verzamelt op je website. Bovendien dien je toestemming te krijgen voor de verzameling hiervan als dat wettelijk verplicht is.