Geschreven door Wesley van Hoof

Hoe haal je meer conversie uit je mobiele website?

Hoe zorg je ervoor dat je mobiele website goed ingericht is? Welke aspecten zijn daarvoor van groot belang en hoe scoren deze aspecten op je mobiele website? Zomaar wat vragen die voorbij kwamen tijdens het evenement ‘Mobile Payment in a Frictionless world’ van Google, in samenwerking met Adyen, waar ik samen met een collega bij aanwezig was.

Google deed onderzoek onder 460 van de meest bekeken mobiele websites uit 15 verschillende landen. Uit dat onderzoek bleek dat mobiele websites over het algemeen goed scoren op mobiel design en relatief laag scoren op comfort bij registratie en conversie. Het grootste knelpunt was echter de laadsnelheid van de mobiele websites. Wanneer deze zaken op orde zijn, is de kans groter dat de klant overgaat tot een betaling. Ook de mogelijkheden tot betaling moeten natuurlijk op orde zijn en kwamen aan bod.

Snelheid mobiele website

De snelheid van je mobiele website is essentieel voor de prestaties. 53% van de bezoekers verlaat een pagina wanneer deze niet binnen 3 seconden volledig geladen is. Het is de grootste ergernis van bezoekers van mobiele websites en zodoende ook het grootst mogelijke knelpunt. Naast het feit dat een snellere website ervoor zorgt dat je meer bezoekers op je website krijgt, zorgt het er ook voor dat overige prestaties van de website verbeteren.

Zoals hieronder in de afbeelding te zien is, groeit het percentage qua bereikte doelstellingen op de website aanzienlijk bij een snelle mobiele website. Daarnaast zijn bezoekers die een snelle mobiele website ervaren een stuk eerder geneigd om terug te keren naar je website. Ook ligt het percentage klanten dat loyaal is aan je merk en je merk potentieel zal aanbevelen een stuk hoger.

verhoogde-performance-snelheid-mobiele-website

Afbeelding 1: verhoogde performance door snellere mobiele website

Personen onder de 25 jaar ervaren laadsnelheid als trager dan het werkelijk is. Dat wil zeggen dat het voor deze doelgroep nog belangrijker is om je mobiele website snel te laten laden. Ook merkte Google verschil in de gemoedstoestand van de bezoekers. Wanneer iemand haast heeft, ervaart deze persoon de laadsnelheid als trager dan wanneer iemand ontspannen is. Is de bezoeker in beweging of zit de bezoeker stil? Ook dat is belangrijk voor de ervaring van de bezoeker met betrekking tot de laadsnelheid. Wanneer een bezoeker in beweging is, ervaart deze de laadsnelheid als trager dan wanneer de bezoeker stil zit.

Het moge duidelijk zijn dat je de laadsnelheid van je website zeer serieus moet benaderen. Is je laadsnelheid niet optimaal en wilt je dat verbeteren? Google biedt een mogelijkheid tot het toepassen van een nieuwe webstandaard die het laden van mobiele pagina’s extreem versnelt. Google Accelerated Mobile Pages, afgekort tot AMP, biedt een oplossing voor trage landingspagina’s. AMP biedt een optimale mobiele snelheid, een gebruiksvriendelijk mobiel design en daarnaast is het gemakkelijk in de passen en te testen. Het development team van Scherp Online helpt u graag met het aanmaken van uw AMP pagina.

Er zijn verschillende grote platformen die AMP supporten, waaronder Google, Bing, Twitter, Yahoo en LinkedIn. Eén van deze platformen, Twitter, zag een afname in het bouncepercentage van 10% nadat het begon met het gebruiken van AMP pagina’s.

De ervaring van de gebruiker op je mobiele website

Naast de snelheid is ook de ervaring van de gebruiker op je mobiele pagina van groot belang. Meer dan 40% van de consumenten geeft aan dat zij het liefst het gehele pad, van onderzoek tot aankoop, bewandelen via mobiele apparaten. Toch zijn conversieratio’s vaak lager op mobiele pagina’s dan op de website die men bezoekt via de desktop. Dit komt omdat veel mobiele websites niet de ervaring bieden die de consument tegenwoordig verwacht van een mobiele website. Het is belangrijk een goede mix te vinden tussen wat je doelstellingen zijn op je mobiele website en wat de doelstellingen van je bezoeker zijn.

Doelstellingen-website


Afbeelding 2: Speel in op zowel je doelstellingen, als de doelstellingen van je bezoekers

Hoe zorg je er nou voor dat de gebruikers van je mobiele website een zo prettig mogelijke ervaring beleven? Er zijn 6 aspecten waar naar gekeken dient te worden bij het creëren van een frictie loze ervaring:
1. Home/landingspagina
2. Menu & Navigatie
3. Zoekfunctie
4. Categorie/Product
5. Conversie
6. Formulier optimalisatie

frictie-loze-ervaring-mobiele-website

Afbeelding 3: De 6 aspecten voor een frictie loze ervaring

Home/landingspagina
Je home- of landingspagina is het eerste contactmoment dat de bezoeker heeft met je website. Dit is je kans om een goede eerste indruk te maken. Houd bij het aanmaken van een home- of landingspagina rekening met het volgende:
• Voeg een duidelijke en beschrijvende CTA toe boven de vouw, het gedeelte van de pagina wat een bezoeker kan lezen zonder daarvoor te hoeven scrollen
• Beschrijf het voordeel van je product of dienst duidelijk
• Werk niet met sliders
• Geef je belangrijkste categorieën aan

Menu & Navigatie
Je menu en navigatie zijn enorm belangrijk voor je website. Het komt vaak voor dat je gebruiker niet direct op de pagina binnen komt waar hij/zij uiteindelijk wil zijn. Houd een aantal richtlijnen aan voor je menu & navigatie:
• Maak je menu ten grootte van maximaal 1/3e van je pagina
• Wil je bezoek aan jouw fysieke winkel stimuleren? Locatie-knop in het menu!
• Wil je bezoekers stimuleren jou te bellen? Oproep-knop!
• Sorteer je menu op basis van zoekvolume

Zoekfunctie
Veel mobiele websites maken gebruik van een zoekfunctie. Dat is heel verstandig, want wanneer een bezoeker een zoekterm invoegt op je website is de kans 200% groter dat hij converteert. Let op de volgende aspecten bij het toevoegen van een zoekfunctie:
• Kies voor een zoekbalk in plaats van een zoek-icoontje
• Maak gebruik van automatische invulling
• Kijk door spellingsfouten heen
• Geef te allen tijde een resultaat

Categorie/Product
De pagina waar de bezoeker de keuze zal maken voor je product of dienst. Het is dus van essentieel belang dat deze pagina goed ingericht is. Een aantal tips:
• Laat de meerwaarde van je product of dienst bij elke stap terugkomen
• Maak gebruik van een filterfunctie
• Laat de prijs van het product boven de vouw zien

Conversie
Wanneer alle voorgaande pagina’s goed zijn ingericht, is de kans aannemelijker dat de klant over gaat tot een conversie. Houd daarbij rekening met het volgende:
• Bied de mogelijkheid tot het bijhouden van een winkelmandje en laat de klant verder shoppen
• Bied de mogelijkheid tot het doen van een upsell in het winkelmandje
• Maak het aanmaken van een account geen verplichting
• Bied de mogelijkheid aan te melden via sociale media accounts
• Zorg voor zo min mogelijk uitwegen tijdens de conversie
• Geef klanten een inzicht in de tijdlijn

Formulier optimalisatie
Bij het uitvoeren van een conversie of het achterlaten van gegevens is het belangrijk om het formulier zo eenvoudig mogelijk te houden. Zo komt er zo min mogelijk weerstand van de bezoeker en is de kans groter dat hij/zij de conversie daadwerkelijk afrond. Let op het volgende:
• Geef duidelijk aan welke velden verplicht zijn
• Maak gebruik van automatische invulling
• Gebruik zo min mogelijk velden
• Gebruik het juiste toetsenbord per veld. Telefoonnummer? Cijfertoetsenbord!

Mobiele betalingen

Zoals in afbeelding 4 te zien is, is het percentage mobiele betalingen ten opzichte van betalingen via de desktop de laatste jaren enorm toegenomen. Maar zijn de betaalmethodes op je mobiele website wel goed op orde?

toename-mobiele-betalingen

Afbeelding 4: Toename van de mobiele betalingen

Het begint met het aanbieden van de juiste betaalmethodes. Bij ons, in Nederland, wordt veel gebruik gemaakt van iDeal, in het buiteland helemaal niet. Verkoop je dus producten in de UK, is het zinloos om iDeal als betaalmethode aan te bieden. Verdiep jezelf goed in je doelgroep en zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de wijze waarop zij betalen. Er worden over heel de wereld enorm veel verschillende mogelijkheden tot betaling aangeboden, zoals te zien is in afbeelding 5.

betaalmethodes-per-land

Afbeelding 5: Verschillende manieren van betalen per land/regio

Daarnaast is het aan te raden om een terugkerende bezoeker de mogelijkheid te geven om met één klik te betalen. Zorg ervoor dat zijn/haar gegevens opgeslagen zijn en heb deze al ingevuld wanneer de bezoeker terugkomt op je mobiele website om wederom een bestelling te doen. Wanneer je te maken hebt met hele loyale bezoekers, is het mogelijk om gebruik te maken van zogenaamde ‘onzichtbare betalingen’. De bezoeker geeft één keer zijn betalingsgegevens op en telkens wanneer hij/zij een product/dienst afneemt wordt er automatisch een betaling gedaan. Een voorbeeld hiervan is Parkmobile.

Hoe kom je er nou achter welke methode het beste werkt voor je doelgroep? Het is aan te raden een hoop A/B testen uit te voeren. Experimenteer, voer kleine testjes uit en bepaal op basis van die resultaten welke methode het meest optimaal is voor je mobiele website.

optimaliseren-mobiele-website

Afbeelding 6: Optimaliseer door middel van A/B testen

Ik hoop dat ik je nu voldoende handvatten heb gegeven om je mobiele website kritisch te bekijken en waar nodig te verbeteren. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je mobiele website? Neem contact op met Scherp Online. Onze specialisten staan te allen tijde klaar om je te helpen met jouw vraagstuk.